DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT I ÈTICA PROFESSIONAL APLICADA A LA FORMACIÓ DEL FORMADOR Codi 11214214
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
 A2 Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la identitat professional.
 A2 Analitza els conceptes de professió i desenvolupament professional.
 A9 Gestiona informació sobre el propi desenvolupament professional.
Disenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva.
Analitza la identitat professional pròpia.
 A10 Coneix els sistemes de formació permanent i promoció professional.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
Exposa correctament les idees relacionades amb els continguts.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de professió,desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlisi de models i plataformes de desenvolupament i formació dels professionals de l'educació.
3. Fonamentació teòrica de la identitat professional del pedagog/a.
4. Funcions i competències del pedagog/a.
5. Itineraris de desenvolupament professionals del professional de l'educació.
6. Recursos de desenvolupament professional. - Autoconeixement i presa de decisions
- Pràctica reflexiva
- Investigació biogràfica-narrativa
- Coaching
- Formació permanent
- Xarxes entre professionals
-Altres
7. Ètica professional. - Fonaments d'ètica professional en educació
- Ètica i marc legal d'actuació dels professionals d'educació
- Codi deontològic
- Dilemes ètics professionals
8. Desenvolupament i ètica profesional aplicada a la formació de formadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 4 7
Sessió Magistral
20 30 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
15 23 38
Presentacions / exposicions
15 23 38
Atenció personalitzada
5 7 12
 
Proves mixtes
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament i ètica de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos i dilemes de diversos contextos professionals i concretament dels formadors de formadors.
Presentacions / exposicions Es demanarà a cada alumne/a que presenti una breu exposició sobre algun tema preparat individualment o en parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de treballs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment de desenvolupament de treballs de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe 35%
Presentacions / exposicions
Es farà presentació oral d'un treball de l'assignatura 25%
Proves mixtes
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Aguilar, D y Garcia J, Competèncias profesionales del pedagogo, 2011, Editoral Algibe
Marcelo, C y Vaillant, D, Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar?, 2009, Narcea
Velaz, C y Vaillant, D, Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Metas educativas 2021, 2009, Fundación Santillana
Bolivar, Domingo y Fernandez Cruz, La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, 2001, Editorial La Muralla
Covey, E., Los siete hábitos de la gente altamente efectiva, 2004, Ed. Paidós
Schon, D., El profesional reflexivo, 1998, Ed. Paidós
Hortal, A., Etica general de las profesiones., 2002, Desclé de Brower
COPEC, Codi deontològic dels pedagogs, Consultat 2015, On-line http://www.pedagogs.cat/doc/codi_deontolog

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent