DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT I ÈTICA PROFESSIONAL APLICADA A LA FORMACIÓ I ENTORNS TECNOLÒGICS Codi 11214215
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de professió, desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlsi de models i plataformes de desenvolupament i formació dels professionals de l'educació.
3. Fonamentació teòrica de la identitat profesional del pedagog/a.
4. Funcions i competències del pedagog/a.
5. Itineraris de desenvolupament professional del professional de l'educació.
6. Recursos de desenvolupament professional. - Autoconeixement i presa de decisions.
- Pràctica reflexiva
-Investigació biogràfica-narrativa
- Coaching
- Formació permanent
- Xarxes entre professionals
- Altres
7. Ètica professional - Fonaments ètica professional en educació
- Êtica i marc legal d'actuació dels professionals de l'educació
- Codi deontòlogic
- Dilemes ètics professionals
8. Desenvolupament i ètica professional aplicada a la formació i entorns tecnológics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 4 7
Sessió Magistral
20 30 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
15 23 38
Presentacions / exposicions
15 23 38
Atenció personalitzada
5 7 12
 
Proves mixtes
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament i ètica de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos professionals.
Presentacions / exposicions Es demanarà que cada alumne/a presenti una exposició sobre algun tema preparat en parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament dels treballs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i seguiment del desenvolupament de presentacions i treballs de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. 35&
Presentacions / exposicions
Es farà una presentació oral d'un treball de l'assignatura 25%
Proves mixtes
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Marcelo, C i Vaillant, D, Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprendre a enseñar?, Ed. Narcea, 2009
Bolivar, A. Domingo,J y Fernández Cruz, M., La investigación biogràfica-narrativa en educación. Enfoque y metodologia., Ed. La Muralla, 2001
COBO SUERO, J.M. , Ética profesional en ciencias humanas y sociales , Madrid: Huerga y Fierro, 2001
COPEC, Codi deontològic pedagogs, on-line http://www.pedagogs.cat/doc/codi_deontologia.pdf, Consultat 2015

Complementària Velaz, C y Vaillant, D , Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Metas educativas 2021 , Fundación Santillana , 2009
Hortal, A , Ètica general de las profesiones. , Descleé de Brower , 2002
Gardner, H., Las cinco mentes del futuro, Paidós Ibérica, 2008
Martínez Negrete, E, Hacia un código de ética para la educación virtual, basado en las cinco mentes del futuro , http://bdistancia.ecoesad.org.mx/?articulo=hacia-un-codigo-de-etica-para-la-educacion-virtual-basado, 2014
Barroso Asenjo, P. , Cuatro principios de ética en internet , on-line http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer03-02-barroso.pdf , Consultado 2015
Varios autores, Veracidad y objetividad. Desafios éticos en la sociedad de la información, Fundación COSO de la Comunidad Valenciana para el Desarrollo de la Co municación y la Sociedad , 2003
Cerezo, H., Ética, ciencia y profesión: El papel del educador como referente ético, http://alef.mx/etica-ciencia-y-profesion-el-papel-del-educador-como-referente-etico/, 2013

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent