DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) EDUCACIÓ, CULTURA I TIC Codi 11214217
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
Adreça electrònica merce.gisbert@urv.cat
Professors/es
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Dissenya i desenvolupa un projecte d’Educació Cultural adreçat a un organisme o institució utilitzant les eines TIC com a eix vertebrador
 A10 Dissenya i desenvolupa un projecte d’Educació Cultural adreçat a un organisme o institució utilitzant les eines TIC com a eix vertebrador
Analitza una entitat u organització cultural per tal de diagnorticar les seves capacitats i necessitats educatives
 A11 Dissenya i desenvolupa un projecte d’Educació Cultural adreçat a un organisme o institució utilitzant les eines TIC com a eix vertebrador
 A12 Dissenya i desenvolupa un projecte d’Educació Cultural adreçat a un organisme o institució utilitzant les eines TIC com a eix vertebrador
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Presenta oralment davant d’una comissió el projecte d’Educació Cultural
 B3 Analitza una entitat u organització cultural per tal de diagnorticar les seves capacitats i necessitats educatives.
Presenta oralment davant d’una comissió el projecte d’Educació Cultural
 B5 Presenta oralment davant d’una comissió el projecte d’Educació Cultural
 B6 Analitza una entitat u organització cultural per tal de diagnorticar les seves capacitats i necessitats educatives.
Presenta oralment davant d’una comissió el projecte d’Educació Cultural
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. La cultura digital i la digitalització de l’educació i la cultura.

1.1. Glocalització dels conceptes d’educació i de cultura.
1.2. Espais digitals per a l’aprenentatge, cohesió social i cultura transformadora.
1.3 El pardigma digital. Un reset a l’educació i la cultura?
2. Sinergies entre l’educació i la cultura. 2.1. Contexts formals. Ensenyaments artístics i musicals.
2.2. Contexts no formals i informals per a l’educació i la cultura.
2.3. Cohesió i sostenibilitat en un món en canvi continu.
3. Educació, TIC i acció cultural transformadora. 3.1. Civic Media o com crear comunitats i afavorir la participació ciutadana.
4. Accés i accessibilitat a l’Educació i la cultura. El paper de les TIC. 4.1. Les TIC, un nexe entre Educació i Cultura?
4.2. Accés a l’educació i a la cultura per a tots.
4.3. Programes i estratègies
4.4. Sinergies entre l’estratègia pública i la privada
4.5. El paper dels mitjans de comunicació en la difussió del discurs educatiu i cultural

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Seminaris
20 10 30
Debats
10 10 20
Treballs
10 10 20
Supervisió
10 10 20
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
4 24 28
Proves orals
2 24 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Seminaris
Debats
Treballs
Supervisió
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta assignatura és de caràcter pràctic i pel seu enfoc es durà a terme un procés permanent de seguiment i acompanyament dels estudiants. Els estudiants hauran de planificar, la primera setmana, tot el treballs i contrastar-lo amb la professora per a poder definir el pla i el calendari de treball necessaria per a poder desenvolupar l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Andrés, G. , Prácticas culturales en red: una reflexión sobre la participación y producción de los internautas, 2013, POLIANTEA, 8(14).
Armañanzas, E., El libro electrónico, una gran herramienta para la cultura y la educación. , 2010, En Actas del Congreso EuroIberoamericano. Alfabeti
Flórez, F. C., La cultura (desquiciada) en la época de la digitalización de las emociones, 2012, Revista de Occidente, (378), 69-88
Gay, A., Tecnología y sociedad, 2013, Latin American and Caribbean Journal of Engineerin
Gere, Ch., Algunas reflexiones sobre la cultura digital, 2010, Las humanidades en la era digital, 2010, Vol. 0, n
Gisbert, M.; Prats, M.; Fernández, A. & Cabrera, N., Aprenentatge mòbil. Com incorporar els dispositius mòbils a l’aprenentatge?, 2015, Barcelona: Fundació Bofill
Gómez, P. R. B. , La sociedad del conocimiento y la tecnología informatizada, 2010, Revista Granma Ciencia, 13(2).
Gómez, A. R. , Información, cultura y formación: tres elementos esenciales del quehacer bibliotecológico, 2011, e-Ciencias de la Información, 1(2)
Guzmán, C. E. , La economía creativa: TIC, Industrias creativas y de los contenidos digitales. Una exploración conceptual, 2008, Anuario Ininco/Investigaciones de la Comunicación.
Hopenhayn, M. , Ser visibles o no ser nada: industrias culturales en el ojo del huracán, 2012, Polis. Revista Latinoamericana, (9)
Lázaro Cantabrana, J. L.; Estebanell Minguell, M. & Tedesco, J. C., nclusió i cohesió social en una societat digital, 2015, RUSC. Universities and Knowledge Society Journal,
Montagut, L. G., Gómez, F. J. D., & Sánchez, R. D. , Arte y restauración virtual, técnicas de digitalización 3D y métodos de reproducción aplicadas al patrimonio cultural., 2010, In VI Congreso Internacional" Restaurar la Me
Pascual, M. Q. , La revolución de los museos y las instituciones culturales, 2012, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (90
Pereira-Uzal, J. M., & Robledano-Arillo, J. , Uso de tecnologías 3D en la digitalización y difusión de documentos de alto valor patrimonial, 2013, El profesional de la información, 22(3), 215-223.
Sáez Vacas, F. , Digitalización social. Un proceso sin precedentes y sin control, 2009, TELOS, 81, 95-98
Sáez Vacas, F. , Cultura y tecnología en el Nuevo Entorno Tecnosocial., 2011, Madrid:Fundación Rogelio Segovia para el Desarroll
Sánchez, M., & Isabel, M. , El debate sobre la digitalización en el contexto europeo: ¿Google Books vs. Europeana?., 2012, Universidad de Salamanca
Solano, J. , Los museos en la palma de la mano: hacia la universalización de la cultura, 2012, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (90
Torres, J. C., Cano, P., Melero, J., España, M., & Moreno, J. , Aplicaciones de la digitalización 3D del patrimonio., 2010, VAR, Virtual Archaelogy Review, 1(1), 51-54
Yáñez-Aldecoa, C.; Okada, A. & Palau, R., Nous escenaris d’aprenentatge per al segle XXI relacionats amb l’educació, la cultura i la tecnologia, 2015, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2),
Zallo, R. , Territorio, Cultura y Comunicación en la Unión Europea e Iberoamérica: una propuesta de cooperación interterritorial, 2011, La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.

Armañanzas, E. (2010). El libro electrónico, una gran herramienta para la cultura y la educación. In Actas del Congreso EuroIberoamericano. Alfabetiza ción mediática y culturas digitales.

Complementària , , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura no té cap prerequisit. No cal haver cursat cap assignatura anteriorment. L'objectiu fonamental d'aquesta és ajudar a descobrir i perfilar nous espais i sortides professionals per als Pedagogs vinculant el treball de la matèria a la pràctica diària d'institucions i equipaments relacionats amb el món de l'Educació i la cultura utilitzant les TIC com a eix articulador.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent