DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 11214301
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de grau Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica xavier.ferre@urv.cat
maisabel.miro@urv.cat
charo.barrios@urv.cat
mariaconcepcio.torres@urv.cat
carmen.ponce@urv.cat
janaina.oliveira@urv.cat
Professors/es
FERRÉ TRILL, XAVIER
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
MINELLI DE OLIVEIRA, JANAINA
Web http://http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant El Treball de Fi de Grau (TFG) és el disseny de la intervenció, l'aplicació i avaluació de la detecció d'unes necessitats emmarcades en la realitat professional, reflectint aspectes apresos durant els estudis. És doncs una investigació que defensarà oralment davant d'un comitè d'experts. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne haurà de tenir superats un mínim de 168 ECTS de l'ensenyament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
 A5 Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
 A6 Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix els diversos àmbits professional del pedagog/a.
 A5 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional escollit per a realitzar les pràctiques.
 A6 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida.
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
 A8 Aplica correctament les tècniques d'intervenció pedag+ògica que requereix el context de pràctiques.
 A11 Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball.
 A12 Comunica correctament en llegua pròpia o amb anglès un resum coherent dels treball realitzat.
Accepta i integra crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El TFG es vincularà sempre que sigui al PRÀCTICUM (pràctiques externes) del Grau de Pedagogia.

Primer cal seguir el procediment per la tria de la plaça de pràctiques seguint els punts següents, després es determinarà l'àmbit del TFG.

  • És molt important que quan sigui el moment de realitzar el TFG l'estudiant estigui matriculat d'aquesta assignatura ja que en cas contrari, no el podrà fer, tot i tenir plaça de pràctiques assignada. De la mateixa manera que per poder matricular l'assignatura haurà de tenir superats el 70% dels crèdits de la titulació (168 crèdits) segons normativa URV.
  • Els centres de pràcticums són única i exclusivament els que estan ofertats.
  • Els/les alumnes que no triïn plaça durant el termini establert se'ls hi assignarà directament una plaça d'entre les que quedin vacants.
  • L'alumne ha de triar 9 preferències per ordre de prioritat. En cas que algú es quedi sense cap plaça de les 9 triades podrà escollir d'entre les places que quedin vacants.
  •  L'assignació de les places va en funció de la nota de l'expedient acadèmic. Davant d'una situació d'igualtat de la mateixa nota, té prioritat l'alumne/a amb un major nombre de crèdits superats. 
  • Un cop feta la sol·licitud s'ha d'imprimir, signar i  lliurar a l'Oficina de Suport al Deganat en l'horari establert.
  • Els/les alumnes que tinguin plaça assignada per anar a Nicaragua no cal que fassin la sol·licitud.
  • L'assignació provisional de les places es podrà consultar (al mateix lloc on es fa la inscripció). S'enviarà un correu electrònic informant sobre la publicació.
  •  Abans de l'inici de les pràctiques el tutor/a assignat es posarà en contacte amb l'estudiant per tenir una primera sessió que és de caràcter obligatori.Igualment per l'inici del TFG.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Selecció/assignació del treball de fi de grau
0 0 0
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
14 0 14
Elaboració del treball de fi de grau
0 200 200
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
0 11 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitat inctroductòries comencen abans de la matrícula amb l'assignació del pràcticum. Per a més detall, es pot consultar l'apartat "Procediments de selecció i assignació" d'aquesta guia, així com la normativa del Pràcticum i TFG de l Grau de Pedagogia.
Selecció/assignació del treball de fi de grau Per a més detall, es pot consultar l'apartat "Procediments de selecció i assignació" d'aquesta guia.
Es coordinarà el treball entre el tutor extern i sobretot amb el tutor intern.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau Es duran a terme a través de tutories i seminaris de treball en grup i individual amb els tutor intern de l FCEP.
Elaboració del treball de fi de grau El TFG consisteix en el disseny d'una intervenció, aplicació i avaluaci o recerca realitzada en el marc del desenvolupament de les pràctiques externes sempre que sigui possible.
Presentació i defensa del treball de fi de Grau El TFG es defensarà oralmetn davant d'un comitè d'experts.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Es durà a terme una coordinació per part dels tutors de la FCEP  i un seguiment amb el tutor extern del lloc on es desenvolupin les pràctiques.

Els tutors/es de la FCEP es reuniran, com a mínim, cinc vegades (cinc tallers de 2h) amb els alumnes, per tal d'anar concretant el disseny i desenvolupament del TFG. Els tallers estan programats pels mesos de: novembre, desembre, febrer, mar´i maig. També es podràn reralitzar les tutories individuals necessàries pel bon desenvolupament del TFG.
Es pot consultar la normativa del Pràcticum i TFG del Grau de Pedagogia.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau
El tutor/a del TFG de la FCEP ha d'elaborar un informe a partir del treball escrit que presenta l'estudiant (atorgant una nota del 0 al 10). 70%
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
El comitè d'experts (Tribunal) del TFG ha d'elaborar un informe a partir de la presentació i defensa del TFG (atorgant una nota del 0 al 10). 30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació del TFG:

1.- Tutor/a de la Universitata (FCEP): Informe del TFG (70%)

2.- Avaluació del comitè d'experts: Defensa del TFG (30%)

-És obligatori haver superat cadascuna d'aquestes activitats avaluatives per separat per poder superar la matèria. És a dir, s'ha d'aprovar "l'elaboració del treball fi de grau que avalua el tutor de la universitat" (50% de la nota) i "presentació i defensa del treball de fi de Grau que avalua el comité d'experts" (50% de la nota) per poder calcular la nota mitja (nota definitiva d'aquesta matèria).


Fonts d'informació

Bàsica

-Documents del Col.legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC)  www.pedagogs.cat i altres publicacions dels àmbits professionals específics sobre la tema`tica concreta triada.

-Revistes de l'àmbit de la pedagogia en (educació, social lleure.... etc.): Universitas Tarraconensis, Revista de Educación, Bordón, Cuadernos de Pedagogia.... revistes editades per les universitats..etc.
-Bibliografia específica sobre la termàtica del treball.
-Altres fonts d'informació vinculades a l'àmbit on l'estudiant desenvolupa el seu TFG.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRÀCTICUM/11214401

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent