Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
| A5 |
Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
| A6 |
Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació. |
| A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A8 |
Detectar i diagnosticar necessitats educatives. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix els diversos àmbits professional del pedagog/a.
| | A5 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional escollit per a realitzar les pràctiques.
| | A6 |
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida.
| | A7 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
| | A8 |
Aplica correctament les tècniques d'intervenció pedag+ògica que requereix el context de pràctiques.
| | A11 |
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball.
| | A12 |
Comunica correctament en llegua pròpia o amb anglès un resum coherent dels treball realitzat.
Accepta i integra crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B2 |
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
| | B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
El TFG es vincularà sempre que sigui al PRÀCTICUM (pràctiques externes) del Grau de Pedagogia. Primer cal seguir el procediment per la tria de la plaça de pràctiques seguint els punts següents, després es determinarà l'àmbit del TFG. - És molt important que quan sigui el moment de realitzar el TFG l'estudiant estigui matriculat d'aquesta assignatura ja que en cas contrari, no el podrà fer, tot i tenir
plaça de pràctiques assignada. De la mateixa manera que per poder matricular
l'assignatura haurà de tenir superats el 70% dels crèdits de la titulació (168
crèdits) segons normativa URV.
- Els centres de pràcticums són única i exclusivament els que estan ofertats.
- Els/les alumnes que no triïn plaça durant el termini establert se'ls hi
assignarà directament una plaça d'entre les que quedin vacants.
- L'alumne ha de triar 9 preferències per ordre de prioritat. En
cas que algú es quedi sense cap plaça de les 9 triades podrà escollir
d'entre les places que quedin vacants.
- L'assignació de les places va en funció de la nota de l'expedient acadèmic.
Davant d'una situació d'igualtat de la mateixa nota, té prioritat l'alumne/a amb
un major nombre de crèdits superats.
- Un cop feta la sol·licitud s'ha d'imprimir, signar i lliurar
a l'Oficina de Suport al Deganat en l'horari establert.
- Els/les alumnes que tinguin plaça assignada per anar a Nicaragua no cal que fassin la sol·licitud.
- L'assignació provisional de les places es podrà consultar (al mateix lloc
on es fa la inscripció). S'enviarà un correu electrònic informant sobre la
publicació.
- Abans de l'inici de les pràctiques el tutor/a assignat es
posarà en contacte amb l'estudiant per tenir una primera sessió que és de caràcter
obligatori.Igualment per l'inici del TFG.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
Selecció/assignació del treball de fi de grau |
|
0 |
0 |
0 |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
|
14 |
0 |
14 |
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
0 |
200 |
200 |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
|
0 |
11 |
11 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitat inctroductòries comencen abans de la matrícula amb l'assignació del pràcticum. Per a més detall, es pot consultar l'apartat "Procediments de selecció i assignació" d'aquesta guia, així com la normativa del Pràcticum i TFG de l Grau de Pedagogia. |
Selecció/assignació del treball de fi de grau |
Per a més detall, es pot consultar l'apartat "Procediments de selecció i assignació" d'aquesta guia.
Es coordinarà el treball entre el tutor extern i sobretot amb el tutor intern. |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
Es duran a terme a través de tutories i seminaris de treball en grup i individual amb els tutor intern de l FCEP. |
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
El TFG consisteix en el disseny d'una intervenció, aplicació i avaluaci o recerca realitzada en el marc del desenvolupament de les pràctiques externes sempre que sigui possible. |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
El TFG es defensarà oralmetn davant d'un comitè d'experts. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques). |
Descripció
|
Es durà a terme una coordinació per part dels tutors de la FCEP i un seguiment amb el tutor extern del lloc on es desenvolupin les pràctiques. Els tutors/es de la FCEP es reuniran, com a mínim, cinc vegades (cinc tallers de 2h) amb els alumnes, per tal d'anar concretant el disseny i desenvolupament del TFG. Els tallers estan programats pels mesos de: novembre, desembre, febrer, mar´i maig. També es podràn reralitzar les tutories individuals necessàries pel bon desenvolupament del TFG. Es pot consultar la normativa del Pràcticum i TFG del Grau de Pedagogia. |
Criteris i procediments d’avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
El tutor/a del TFG de la FCEP ha d'elaborar un informe a partir del treball escrit que presenta l'estudiant (atorgant una nota del 0 al 10). |
70% |
|
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
|
El comitè d'experts (Tribunal) del TFG ha d'elaborar un informe a partir de la presentació i defensa del TFG (atorgant una nota del 0 al 10). |
30% |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació del TFG: 1.- Tutor/a de la Universitata (FCEP): Informe del TFG (70%) 2.- Avaluació del comitè d'experts: Defensa del TFG (30%) -És obligatori haver superat cadascuna d'aquestes activitats avaluatives per separat per poder superar la matèria. És a dir, s'ha d'aprovar "l'elaboració del treball fi de grau que avalua el tutor de la universitat" (50% de la nota) i "presentació i defensa del treball de fi de Grau que avalua el comité d'experts" (50% de la nota) per poder calcular la nota mitja (nota definitiva d'aquesta matèria). A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, el TFG tindrà una única convocatòria per curs. |
Bàsica |
|
-Documents del Col.legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) www.pedagogs.cat i altres publicacions dels àmbits professionals específics sobre la tema`tica concreta triada. -Revistes de l'àmbit de la pedagogia en (educació, social lleure.... etc.): Universitas Tarraconensis, Revista de Educación, Bordón, Cuadernos de Pedagogia.... revistes editades per les universitats..etc. -Bibliografia específica sobre la termàtica del treball. -Altres fonts d'informació vinculades a l'àmbit on l'estudiant desenvolupa el seu TFG. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|