DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTICUM Codi 11214401
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
21 Pràctiques Externes obligatòria Quart AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariadolores.varea@urv.cat
mariaconcepcio.torres@urv.cat
gerardo.meneses@urv.cat
manuel.fandos@urv.cat
Professors/es
VAREA SANTIAGO, MARIA DOLORES
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
MENESES BENITEZ, GERARDO
FANDOS GARRIDO, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant El pràcticum és l'espai i el procés on es despleguen i es treballen les competències dels futurs pedagogs/es. Suposa una immersió de l'estudiant a diverses institucions amb la finalitat de conèixer directament els àmbits professionals per integrar i aplicar els coneixements teòrics i pràctics en contextos reals, iniciant així la pràctica professional. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne ha de tenir superats un mínim de 120 ECTS de l'ensenyament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
 A5 Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
 A6 Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix els diversos àmbits professional del pedagog/a.
 A5 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional escollit per a realitzar les pràctiques.
 A6 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida.
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
 A8 Aplica correctament les tècniques d'intervenció pedag+ògica que requereix el context de pràctiques.
 A11 Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball.
 A12 Comunica correctament en llegua pròpia o amb anglès un resum coherent dels treball realitzat.
Accepta i integra crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El període per fer la saol.licitud del pràcticum és a finals de juny.
Per poder fer la tria s'ha d'accedir a la web http://www.fcep.urv.cat  apartat Pràcticum i TFG i després a Pedagogia.

Per poder fer la tria dels centres cal que tingueu en compte els aspectes segëunts:

  • És molt important que quan sigui el moment de realitzar el pràcticum l'estudiant estigui matriculats d'aquesta assignatura ja que en cas contrari, no el podrà fer, tot i tenir plaça assignada. De la mateixa manera que per poder matricular l'assignatura haurà de tenir superats el 50% dels crèdits de la titulació (120 crèdits). Per tant l'assignació de les places es fa de manera provisional i restarà subjecte a que compleixi els prerequisits acadèmics.
  • Els centres de pràcticums són única i exclusivament els que estan ofertats.
  • Els/les alumnes que no triïn plaça durant el termini establert se'ls hi assignarà directament una plaça d'entre les que quedin vacants.
  • L'alumne ha de triar 9 preferències per ordre de prioritat. En cas que algú es quedi sense cap plaça de les 9 triades podrà escollir d'entre les places que quedin vacants.
  •  L'assignació de les places va en funció de la nota de l'expedient acadèmic. Davant d'una situació d'igualtat de la mateixa nota, té prioritat l'alumne/a amb un major nombre de crèdits superats. 
  • Un cop feta la sol·licitud s'ha d'imprimir, signar i  lliurar a l'Oficina de Suport al Deganat en l'horari establert.
  • Els/les alumnes que tinguin plaça assignada per anar a Nicaragua no cal que fassin la sol·licitud.
  • L'assignació provisional de les places es podrà consultar (al mateix lloc on es fa la inscripció). S'enviarà un correu electrònic informant sobre la publicació.
  •  Abans de l'inici de les pràctiques el tutor/a assignat es posarà en contacte amb l'estudiant per tenir una primera sessió que és de caràcter obligatori.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 0 0
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
15 0 15
Treballs de pràctiques externes
0 210 210
Estada de pràctiques
0 300 300
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductòries comencen abans de la matrícula amb l'assignació del pràcticum. Per a més detall, es pot consultar l'apartat "Procediments de selecció i assignació" d'aquesta guia.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Aquests procediments es descriuen al següent punt d'aquesta guia (apartat "Mecanismes de coordinació/seguiment").
Treballs de pràctiques externes La memòria del pràcticum de 4rt curs ha d'incloure els apartats següents (entre 20 i 25 pàgines):
1.- Presentació del treball. Introducció. Justificació de l'elecció del centre.
2.- Contextualització del centre (breu descripció).
3.- Resum del pla d'intervenció.
4.- Anàlisi del desenvolupament.
5.- Avaluació del procés.
6.- Conclusions (síntesi breu de tots els temes tractats i accions realitzades, exposant-ne els aspectes positius i els negatius, i una valoració de les expectatives inicial).
7.- Bibliogradia i altres fonts de consulta.
Estada de pràctiques El període per portar a terme l'estada al centre és de gener a abril.
-En una primera fase dle pràcticum, l'estudiant ha d'observar i analitzar la realitat del centre, servei o institució triada.
-En una segona fase, l'estudiant ha de dissenyar, desenvolupar i avaluar un Projecte d'Intervenció de caràcter individualitzat, grupal o comunitari, en funció dels objectius i les característiques del centre, servei o institució on realitzi el seu pràticum.
L'estudiant haurà de fer una memòria que plasmi tot el què ha realitzat durant les seves pràctiques: des de les tasques més bàsiques d'observació i recopilació de documents fins a les més complexes com la reflexió sobre la pròpia acció.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Els tutors/res de la Universitat es reuniran tres vegades a 4rtcurs curs, durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques.

A l’octubre abans de començar, el mes de gener i al mes d’abril, aquestes tres sessions seran en grup. Després cada tutor/a es reunirà de forma individual segons necessitats de l’alumne i dels tutor/es.

 

El professorat tutor de la Universitat farà com a mínim una visita al centre,  amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el tutor/a del centre, les dinàmiques de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada.

 

A més a més de la visita inicial, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).

 


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs de pràctiques externes
Avaluació interna (per part del tutor/a de la FCEP): Seguiment de les pràctiques (10%). Memòria de pràctiques (40%) 50%
Estada de pràctiques
Avaluació externa (per part del tutor/a de pràctiques externes): Informe realitzat per part de l'empresa o institució del tutor de pràctiques externes. 40%
Altres (10%)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-És obligatori haver superat cadascuna d'aquestes activitats avaluativesper separat per poder superar la matèria. És a dir, s'ha d'aprocar "l'avaluació externa del tutor de pràtiques que també avalua la memòria" (40% de la nota), "l'avaluació realitzada pel tutor intern de la FCEP amb la memòria de practiques" (50% de la nota) i "l'autoavaluacio que realitza l'alumne" (10% de la nota) per poder calcular la nota definitiva a partir dels percentatges indicats.

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, les PE tindran una única convocatòria per curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes de l'àmbit de la pedagogia:


-Cuadrenos de Pedagogia (Estatal)-Bordon (Estatal)-Universitas Tarraconensis (FCEP-URV)
-Educació i xarxa (EIX) (COPEC)
-Aloma (URLL)
-Temps d'educació (UB)

Publicacions dels àmbits professionals del pedagog/a:

Experiències i realitat del pedagog en l'àmbit social (ACP)
Pedagogia: professionals de l'educació i la cultura, de Xavier Besalú i Jordi Feu (CCG Edicions)

Consultes a la web del col.legi professional: www.pedagogs.cat

Consultes a la wep del Departament de Pedagogia de la FCEP de la URV.

Complementària

Consultar altres fonts d'informació vinculades a l'àmbit on l'alumne desenvolupi  les seves pràctiques.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/11214301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL DE FI DE GRAU/11214301

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111
 
Altres comentaris
Per poder realitzar el pràcticum cal tenir superats un mínim del 50% dels crèdits del grau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent