DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Codi 11224001
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica joseantonio.moran@urv.cat
enrique.fuentes@urv.cat
xavier.ferre@urv.cat
maisabel.miro@urv.cat
jordi.sole@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
barbara.biglia@urv.cat
Professors/es
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
FERRÉ TRILL, XAVIER
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
SOLÉ BLANCH, JORDI
GARCÍA YESTE, CARME
BIGLIA ., BARBARA
Web
Descripció general i informació rellevant Dintre d'aquesta matèria es tractarà les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels medis de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. discriminació i inclusió social. Educació per la ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identificar els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Integrar les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produir un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostrar respecte pels drets fonamentals i d’igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les person es amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
-Introducció.
1. Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. 1.1. Antiga, Medieval i Renaixement.
1.2. Il.lustració i segle XIX.
1.3. Pedagogia del segle XX.
1.4. Tendències Actuals.
2. Models antropològics i socioculturals. 2.1. Models Antropològics.
2.2. Tècniques socioculturals.
2.3. Estructures socials.
3. Models de família i la seva influència en educació. 3.1. Famílies tradicionals.
3.2. Legislació sobre famílies, matrimoni, divorci, pàtria potestat.
3.3. Famílies i organització escolar. AMPAs i Consell Escolar.
3.4. Estils de vida domèstics i educació.
4. Relacions de gènere i interrelacionals. 4.1. Sexe, Gènere i Cultura.
4.2. Revisió de les teories masclistes i feministes.
4.3. Coeducació i Igualtat d'oportunitats de gènere.
4.4. Cultura intergenaracional, cooperació i assistència mútua. Autoritat i respecte a l'escola.
5. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. 5.1. Teoria de la comunicació i els mèdia a l'educació i a la pràctica d'ensenyament-aprenentatge.
5.2. Recursos multimèdia, interactivitat i auto-aprenentatge.
6. Educació i desenvolupament sostenible. 6.1. La societat del coneixement i supervivència. Equilibri ecològic i desenvolupament global dels pobles i comunitats.
7. Multiculturalitat i interculturalitat. 7.1. Mobilitat social, canvis demogràfics i multiculturalisme.
7.2. Comunitat Europea, majories i minories.
7.3. Acollida, mediació i inclusió en el marc escolar.
7.4. La interculturalitat i el desenvolupament curricular.
8. Discriminació i inclusió social. 8.1 Assimilació i marginació sociocultural.
8.2 Inclusió en el marc escolar de les diferències personals i culturals.
9. Educació per la ciutadania 9.1. La Constitució i el desenvolupament de l'Estat de les autonomies. Àmbit públic, privat i íntim.
9.2. Normes de convivència a la família i l'entorn.
9.3. Educació Moral i Cívica, l'ètica individual. Deontologia professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A2
B1
C3
54 54 108
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
B1
B3
B6
C2
C3
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis
A2
B1
B3
B5
B6
B7
4 8 12
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
5 10 15
Treballs
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
20 40 60
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la matèria. Llindar d'aprenentatge. Formació de grups de treball. Dinàmiques de coneixement individual i de grup.
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Visió filmogràfica segons les diferents temàtiques.
Resolució de problemes, exercicis Estudi documental d'articles d'autors.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi.
Presentacions / exposicions Presentacions per part dels alumnes dels treballs en grup.
Treballs Treballs grupals per part dels alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumne de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes dels diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per orientar-lo en la realització dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
B1
B3
B6
C2
C3
Resolució de problemes, exercicis
A2
B1
B3
B5
B6
B7
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Treballs
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Altres  

L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera: Presentació de l'índex del treball amb referències bibliogràfiques i tècniques d'estudi: 30% Avaluació de les competències desenvolupades dels temes 1 al 7: 30% Presentació del treball i últimes aportacions: 30% Autoavalució i judici crític dels coneixements i habilitats desenvolupades individual i col.lectivament: 10%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Durkheim, Educació i Sociologia, Eumo, 1991
Redondo, Introducció a la Historia de la Educación, Ariel, 2001
Bowen, Historia de la Educación Occidental (I), Herder, 1976
Capitan, Historia del pensamiento pedagógico, Dikinson, 1984
Morin, Los siete saberes necearios para la educación del futuro, Paidos, 2002
AAVV, Introducción a la Antropologia Social y cultural, Akal, 2007
Harris, Introduccion a la Antropologia general, Alianza, 2004
Andre-Egg, Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, 1977
Becker, Tratado sobre la familia, Alianza, 1987
Flaquer, La familia en la sociedad del siglo XXI, Rafael Campulons, 1999
Burgrel, ¿Que quiere decir género?, Romera, 2001
Cairre, Genero e historia, narcea, 2002
Spang, Fundamentos de retorica literaria y publicitaria, Eunsa, 1997
Rodriguez, Las funciones de la imagen en enseñanza, , 1977
Perinat, Los adolescentes del siglo XXI, UOC, 2000
AAVV, Calidad, equidad y educación, Tolosa, 2003
Asensio, Una educación para el diálogo, Paidos, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent