DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Codi 11224001
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
noemi.martin@urv.cat
joan.cabre@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
GARCÍA YESTE, CARME
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
MARTÍN CASABONA, NOEMÍ
CABRÉ OLIVÉ, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant Dintre d'aquesta matèria es tractarà les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels medis de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. discriminació i inclusió social. Educació per la ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
 B3 Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema introductori a la matèria
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa 1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca
Bloc 2: Família i educació al llarg de la història. L'educació a l'època contemporània. 2.0 Breu recorregut històric de la família i educació
2.1 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.2 L'educació al món contemporani
2.3 Tendències actuals educatives
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals 3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques sociocultarals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
B1
C3
48 54 102
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
38 50 88
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 20 26
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
4 61 65
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Estudi documental d'articles d'autors.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals.
Presentacions / exposicions Presentacions per part dels alumnes dels treballs en grup i/o individuals
Treballs Treballs grupals i/o individuals per part dels alumnes
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumne de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes dels diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per orientar-lo en la realització dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera:

Avaluació dels coneixements teòrics de la matèria (treball, memòria, prova...) 70%

Avaluació de la participació activa desenvolupada en grup i la interpretació de forma crítica de l'aplicació dels continguts (habilitats comunicatives, recerca de dades, sortides, seminaris, exposicions, assistència i participació...) 30%

El primer dia de classe cada professor especificarà els paràmetres anteriors dintre del seu programa concret.

Es tindrà en compte l'assistència i participació de l'alumne. 6 faltes tant en les classes teòriques com pràctiques es perd el curs.

Per aprovar la matèria s'ha de superar el 50% de cada apartat.

Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre.

Aquells alumnes que no han superat algun apartat o la totalitat tindràn una segona convocatòria amb una prova de coneixement.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R. y Racionerio, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, 1978-1985
González-Agàpito; Marquès; Mayordomo; Sureda, Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, 2002
Kottak, Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, 2007
Flaquer, La familia en la sociedad del siglo XXI, Fundació Rafael Campalans, 1999
Durkheim, Educació i sociologia, Eumo, 1991
Kymlicka; Beltrán, Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, 2009
Aubert, Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI., Graó, 2008
Beck-Gernsheim, La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, 2003
Burggraf, ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar., Promesa, 2004
Hernández; Beltran; Marrero, Teorias sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, 2009
Biglia, Luna, Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Biglia, Olivella, Jiménez, Marcos legislativos y practicas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Miró, M. Isabel, La setmana de l'infant o la mort dels reis d'Orient, segons la premsa de Tarragona (1936-39), Educaciño i Història, 2014
Miró Montoliu, M. Isabel, Historia de la Educación en la España judía medieval, Riopiedras, 2013
García, Carme, Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012

Complementària Aprendiendo a trabajar, Willis, P., Akal, 1988
Appel, Escuelas democràticas, Morata, 2005
Ruiz Berrio, La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, 2000
Miró, Historia de l'educació jueva a la Catalunya de l'Edat Mitjana, El Mèdol, 1996
Ballarin, Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, 2001
Housel, Historia de la escuela, Shell education pub, 2005
Delgado, Historia de la infancia, Ariel, 1998
Kottak, Antropologia cultural, McGraw-Hill, 2006
Lisón, Introducción a la antropología social y cultural: Teoría, método y práctica, Akal, 2007
Aguado, Pedagogia intercultural, McGraw-Hill, 2003
Cairre, Género e historia, Narcea, 2002
Ander-Egg, Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, 1977
Morin, Los siete saberes necearios para la educación del futuro, Paidós, 2002
Asensio, Una educación para el diálogo, Paidós, 2004
Becker, Tratado sobre la família, Alianza, 1987
Beck, La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad., Paidós, 2006
Aubert, Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, Hipatia, 2008
Caine; Sluga, Género e historia: mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, Narcea, 2000
Butler, Deshacer el género, Paidós, 2006
Giroux, La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, 2003
Freire; Mellado, Pedagogía del oprimido, siglo XXI, 1970
Flecha, Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, 1997
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia Yeste, C, De la superstición a la ciencia: Actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogia, 2012

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent