DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Codi 11224001
Ensenyament
Grau en Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
regina.gairal@urv.cat
elenamaria.gallardo@urv.cat
Professors/es
GARCÍA YESTE, CARME
GAIRAL CASADÓ, REGINA
GALLARDO NIETO, ELENA MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Dintre d'aquesta matèria es tractaran les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. Discriminació i inclusió social. Educació per a la ciutadania. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
 B3 Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema introductori a la matèria
Introducció a la matèria
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa 1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca
Bloc 2: L'educació a l'època contemporània. Tendències actuals. 2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals 3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
42 111 153
Sessió Magistral
A2
B1
C3
48 44 92
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 20 26
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves de desenvolupament
A2
B3
B6
C3
C4
C5
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Treballs Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC
Presentacions / exposicions Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció

S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques de l’assignatura i de manera grupal, per a orientar-lo en la realització dels treballs.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura, desenvolupament de seminaris de lectures o altres tipus d’exercicis que es considerin 45%
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura 20%
Proves de desenvolupament
A2
B3
B6
C3
C4
C5
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzaran seminaris de lectures, treball de recerca o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 45% de la nota; exposicions orals amb un 20% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament.

El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret.

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi una o més parts de l’assignatura en avaluació continuada. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements.

L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta.

La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades.

D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.

Es seguiran les instruccions marcades per la URV referent al reglament del règim disciplinari dels estudiants i el document de prevenció, detecció i tractament del plagi en la docència. En ambos casos s'aplicaran les mesures establertes en els documents.


Fonts d'informació

Bàsica Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Luxán Serrano, Marta and Biglia, Barbara, “Family”, In D. Cook (Ed.), The sage encyclopedia of children and childhood studies, 2020
Biglia, B., Feminismo(s): hibridaciones frente a diferencialismos (Feminism(s): hybridition versus differentialisms), Oñati Socio-Legal Series, 2019
Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, International Journal of Intercultural Relations, 2020
Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, Learning, Culture and Social Interaction, 2020
Racionero, S.; Ugalde, L., Merodio, G.; Gutiérrez, N., “Architects of their own brain”. Social impact of an intervention study for the prevention of gender-based violence in adolescence, Frontiers in Psychology, 2020
Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, Sustainability, 2020
Gairal, R., Garcia, C., Novo, M.T., & Salvadó, Z., Out of school learning scientific workshops: Stimulating institutionalized Adolescents’ educational aspirations, Children and Youth Services Review, 2019
Girbés-Peco, S., Gairal-Casadó, R., & Torrego-Egido, L., Participación de mujeres gitanas y marroquíes en la formación de familiares: beneficios educativos y psicosociales, Cultura y Educación, 2019
Rios-Gonzalez, O., Puigvert, L., Sanvicen, P., Aubert, A., Promoting zero violence from early childhood: a case study on the prevention of aggressive behavior in Cappont Nursery, European Early Childhood Education Research Journal, 2019
Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T., Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature, Child & Family Social Work, 2018
Garcia Yeste, C., Morlà, T., & Ionescu, V., Dreams of Higher Education in the Mediterrani School Through Family Education, Frontiers in Education, 2018
Antón Semiónovich Makárenko, Poema Pedagógico, ,
Pierre Bourdieu i Jean Claude Passeron, Los Herederos. Los estudiantes y la cultura, ,
Bell Hooks, El feminismo es para todo el mundo, ,
Paulo Freire, Pedagogía del Oprimido, ,
María Montessori, El niño el secreto de la infancia, ,
Francesc Ferrer i Guàrdia, L’Escuela Moderna, ,
Buslón, N., Gairal, R., León, S., Padrós, M., & Reale, E., The Scientific Self-Literacy of Ordinary People: Scientific Dialogic Gatherings, , Qualitative Inquiry
Duque, E., Gairal, R., Molina, S., Roca, E., How the Psychology of education contributes to research with a social impact on the education of students with special needs: the case of successful educational actions, , Frontiers in Psychology
Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, , Sustainability
Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, , International Journal of Intercultural Relations
Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, , Learning, Culture and Social Interaction
Gallardo-Nieto, Elena Maria, María Espinosa-Spínola, Oriol Ríos-González, y Carme García-Yeste., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, , Sustainability
Rodrigues de Mello, R, Soler-Gallart, M, Braga, FM and Natividad-Sancho, L., Dialogic Feminist Gathering and the Prevention of Gender Violence in Girls With Intellectual Disabilities, , Frontiers in Psychology
Sánchez-Sainz, M., Pedagogías Queer: ¿nos arriesgamos a hacer otra educación?, , Madrid: Catarata
Biglia, B., Luxán Serrano, M., & Jiménez Pérez, E., Evaluación feminista de formaciones en violencias de género: una propuesta situada, Política y Sociedad, 2022

Complementària Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012
Salceda, M., Vidu, A., Aubert, A., & Padros, M., Dialogic literary gatherings in out-of-home care to overcome educational inequalities by improving school academic performance, Children and Youth Services Review, 2022
Elboj-Saso, C.; Cortés-Pascual, A; Íñiguez-Berrozpe, T.; Lozano-Blasco, R. & Quílez-Robres, A., Emotional and Educational Accompaniment through Dialogic Literary Gatherings: A Volunteer Project for Families Who Suffer Digital Exclusion in the Context of COVID-19, Sustainability, 2021
Gallardo-Nieto, E. M., Espinosa-Spínola, M., Ríos-González, O., & García-Yeste, C., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, Sustainability, 2021
Salvadó, Z.; Garcia-Yeste, C.; Gairal, R., & Novo, M., Scientific workshop program to improve science identity, science capital and educational aspirations of children at risk of social exclusion, Children and Youth Services Review, 2021
Gairal-Casadó, R.; Garcia-Yeste, C.; Munté Pascual, A., & Padrós Cuxart, M., Study to Change Destiny. Elements That Promote Successful Trajectories in Young People who Have Been in Residential Care, The British Journal of Social Work, 2021

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent