DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11224002
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Adreça electrònica franciscojavier.gracia@urv.cat
monica.casellas@urv.cat
rosa.queral@urv.cat
0
isabel.gutierrez@urv.cat
pilar.palacio@urv.cat
ramon.palau@urv.cat
noemi.martin@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
QUERAL CASANOVA, ROSA
SALMERON GONZALEZ, CRISTINA
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
GUTIÉRREZ MARTÍNEZ, ISABEL
PALACIO SESE, MARIA PILAR
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
MARTÍN CASABONA, NOEMÍ
GUTIÉRREZ MARTÍNEZ, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria es tractaran les temàtiques relacionades amb les bases fonamentals i històriques de l'educació, els elements que configuren l'acció educativa, les condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa, els models educatius i la seva evolució històrica, el sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació, la planificació dels processos d'ensenyament-aprenentatge, l'observació sistemàtica i l'anàlisi de contextos educatius i l'organització de l'espai escolar a l'aula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social.
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
 A2 Coneix els models educatius i les seves metodologies.
 A6 Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
 A8 Observa i analitza els contextos educatius.
 A10 Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
Bases fonamentals i històriques de l'educació
1.1. Concepte d'Educació. Referents històrics.
1.2. Teories i institucions de l'educació actual


Tema 2.
Elements que configuren l'acció educativa
2.1. El professional de l'educació. Els equips professionals.
2.2. L'alumne.
2.3. Els continguts.
2.4. La interacció educativa i la construcció del coneixement a l'aula i extraescolarment
Tema 3.
Condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa
3.1. El centre educatiu. Educació formal i no formal.
3.2. Recursos humans
3.3. Recursos materials. Economia de l'educació
3.4. Recursos funcionals. Gestió i administració d'entitats educatives
Tema 4.
Models educatius i la seva evolució històrica
4.1. Escola Tradicional
4.2. Escola Activa
4.3. Models Tecnològics
4.4. Noves tendències. Homeschooling. Altres tendències
Tema 5.
El sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en acció
5.1. Legislacions a l'estat espanyol
5.2. Influència del context educatiu europeu
Tema 6.
Planificació dels processos d'ensenyament/aprenentatge en l'educació
6.1. Programacions educatives.
6.2. Reflexió sobre la pràctica
Tema 7.
Observació sistemàtica i anàlisi de contextos educatius
7.1. Conceptes i procediments bàsics per la investigació educativa
7.2. La metodologia observacional
7.3. Les possibilitats de les tècniques observacionals en l'anàlisi de contextos educatius
7.4. El desenvolupament d'un compromís ètic amb els contextos educatius
Tema 8.
Organització de l'espai escolar a l'aula
8.1. L'espai educatiu
8.2. La gestió del temps
8.3. La distribució de l'espai i del temps

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
80 80 160
Presentacions / exposicions
18 36 54
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
15 30 45
Treballs
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis
10 30 40
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
2 6 8
Seminaris
5 10 15
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves mixtes
3 33 36
Proves pràctiques
3 30 33
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació d'informació per part de l'estudiant a fi que reflexioni sobre la seva evolució i assoliment de competències professionals.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema relacionat amb la investigació educativa

Atenció personalitzada
Descripció
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
25
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
0
Treballs
25
Resolució de problemes, exercicis
0
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
0
Proves mixtes
De manera presencial l'alumnat respondrà preguntes de desenvolupament i preguntes curtes relacionades amb la matèria. 25
Proves pràctiques
Els alumnes resoldran presencialment activitats plantejades que acreditaran els coneixements teòrics i pràctics adquirits. 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es pot consultar la descripció de les diferents metodologies a l'apartat METODOLOGIES.


Fonts d'informació

Bàsica

BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La muralla.

CARREÑO, M. (2000). Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

COHEN, L., MANION, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

COOK, T.T., REICHARDT, CH.S. (2000). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata. 4ª edic.

CORTS, M. Isabel y otros (1996). Historia de la educación. Sevilla: GIPES.

COSSÍO, Manuel Bartolomé (2007). El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos, edición y estudio introductorio de Eugenio Otero Urtaza. Madrid: Biblioteca Nueva : Ministerio de Educación

DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. DOGC núm.4915 – 29/06/2007.

DECRET 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l’educació infantil.DOGC núm. 5216 – 16/09/2008.

DECRET 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil i els requisits dels centres.DOGC núm. 4670 – 06/07/2006.

Del currículum a les programacions. Una oportunitat per a la reflexió pedagògica a l’educació bàsica. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.

Desplegament del currículum a l’educació primària. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.

Desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l’educació infantil. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. Juny de 2009.

LEONÉ, S., MENDIOLA, F. (Coords.) (2007) Voces e imágenes en la historia. Fuentes orales y visuales: la invetigación histórica y renovación pedagógica. Universidad Pública de Navarra.

LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN 2/2006, de 3 de mayo. BOE núm. 106 04-05-2006.

MOLINA, L. (1997). Participar en contextos de aprendizaje y desarrollo. Bases psicopedagógicas para proyectar y compartir situaciones educativas. Barcelona: Paidós.

PERRENOUD, P. (2006). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

REDONDO, Emilio y otros (2001). Introducción a la Historia de la Educación. Barcelona: Ariel.

ROGOFF, B. (1993). Aprendices de pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.

SÁNCHEZ HUETE, J.C. (Coord.) (2008). Compendio de Didàctica General. Madrid: Editorial CCS.

TIZIO, H. (2005). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.

Complementària

ARÀNEGA, S. (2008). La Programació en el nou currículum: les competències bàsiques a l'educació primària. Barcelona: Rosa Sensat.

BELTRAN, M. y otros (2006). La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis. Barcelona: Graó.

BIXIO, Cecilia (2007). Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos. Alcalá de Guadaíra: MAD.

BOGGINE, R., SÁNCHEZ, M.A. (2007). Aprendizaje y nuevas perspectivas didácticas en el aula. Alcalá de Guadaira: MAD.

CANO, Elena (2005). Com millorar les competències dels docents. Barcelona: Graó.

DE LA TORRE, S., OLIVER, C., SEVILLA, L. (2008). Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación. Madrid: UNED.

ESCOLANO, A. (2002). La educación en la España contemporánea: Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Madrid: Bibliioteca Nueva.

FERNÁNDEZ, M. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.

GIL DE GÓMEZ, J. (2003). Legislación educativa para la diversidad. Madrid: Sanz y Torres.

IZQUIERDO, Ciriaco (2006). El Profesor y su mundo: guía para maestros y profesionales de la educación. Alcalá de Guadaira: MAD.

LOZANO, Armando (2005). Estilos de aprendizaje y enseñanza. Sevilla: MAD.

MARCELO, Carlos (2009) (Coord.). El Profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro.

NAVARRO, R. (2007). Didáctica para el desarollo de competencias. Madrid: Dykinson.

PADILLA, M.T. (2001). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: CCS.

PERRENOUD, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.

RUIZ, R. (2008). Plans múltiples i personalitzats per l’aula inclusiva. Vic: Eumo.

SÁNCHEZ, J. (2007). Conviure en la paraula: l’aula com a espai comunitari. Barcelona: Graó.

TARDIF, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

VAELLO, Juan (2009). El professor emocionalment competent: un pont sobre "aules" turbulentes. Barcelona : Graó.

VAELLO, Juan (2008). Cómo dar clase a los que no quieren. Madrid: Santillana.

VARELA, Julia (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Morata.

WOODS, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent