Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social. |
| A2 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A8 |
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social. |
| A10 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
| | A2 |
Coneix els models educatius i les seves metodologies.
| | A6 |
Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
| | A8 |
Observa i analitza els contextos educatius.
| | A10 |
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Elements que configuren l'acció educativa |
El professional de l'educació. Els equips professionals.
L'alumne.
Els continguts.
La interacció educativa i la construcció del coneixement a l'aula i extraescolarment |
Condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa |
El centre educatiu. Educació formal i no formal.
Recursos humans
Recursos materials. Economia de l'educació
Recursos funcionals. Gestió i administració d'entitats educatives
|
El sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en acció |
Legislacions a l'estat espanyol
Influència del context educatiu europeu
|
Planificació dels processos d'ensenyament/aprenentatge en l'educació |
Programacions educatives.
Reflexió sobre la pràctica
|
Observació sistemàtica i anàlisi de contextos educatius |
Conceptes i procediments bàsics per la investigació educativa
La metodologia observacional
Les possibilitats de les tècniques observacionals en l'anàlisi de contextos educatius
El desenvolupament d'un compromís ètic amb els contextos educatius |
Organització de l'espai escolar a l'aula |
L'espai educatiu
La gestió del temps
La distribució de l'espai i del temps |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
86 |
180 |
266 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
15 |
23 |
Treballs |
|
38 |
45 |
83 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
45 |
0 |
45 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
7 |
0 |
7 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a. |
Treballs |
Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor. |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Fòrums de discussió |
Participació en els fòrums virtuals de debat sobre els temes proposats. |
Descripció |
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
L'estudiant assistirà a les sessions magistrals. L'avaluació d'aquesta metodologia es farà mitjançant 2 proves escrites |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
L'estudiant haurà de presentar els treballs realitzat en grup |
20 |
Treballs |
|
L'estudiant ha de realitzar 2 treballs en grup |
20 |
Fòrums de discussió |
|
L'estudiant haurà d'intervenir en els fòrums de discusió virtuals sobre els temes proposats |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CARREÑO, M, Teorías e instituciones contemporáneas de educación, 2000, Madrid. Sintesis
COHEN, L., MANION, L., Métodos de investigación educativa, 2002, Madrid. La Muralla
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación, 2001, Madrid. La Muralla
COOK, T.T., REICHARDT, CH.S. , Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 2000. 4a Edició, Madrid: Morata
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, 2006, Barcelona. Graó
SÁNCHEZ HUETE, J.C., Compendio de Didàctica General, 2008, Madrid: CCS
|
|
Complementària |
ARÀNEGA, S. , La Programació en el nou currículum: les competències bàsiques a l'educació primària., 2008, Barcelona. Rosa Sensat
BELTRAN, M. y otros, La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis, 2006, Barcelona. Graó
BIXIO, Cecilia, Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos., 2007, Alcalá de Guadaíra: MAD
DE LA TORRE, S., OLIVER, C., SEVILLA, L., Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación., 2008, Madrid. UNED
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|