DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11224002
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Adreça electrònica franciscojavier.gracia@urv.cat
monica.casellas@urv.cat
rosa.queral@urv.cat
annachiara.delprete1@urv.cat
isabel.gutierrez@urv.cat
pilar.palacio@urv.cat
ramon.palau@urv.cat
francescmarc.esteve@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
QUERAL CASANOVA, ROSA
DEL PRETE ., ANNACHIARA
GUTIÉRREZ MARTÍNEZ, ISABEL
PALACIO SESE, MARIA PILAR
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
ESTEVE MON, FRANCESC MARC
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria es tractaran les temàtiques relacionades amb les bases fonamentals i històriques de l'educació, els elements que configuren l'acció educativa, les condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa, els models educatius i la seva evolució històrica, el sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació, la planificació dels processos d'ensenyament-aprenentatge, l'observació sistemàtica i l'anàlisi de contextos educatius i l'organització de l'espai escolar a l'aula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social.
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
 A2 Coneix els models educatius i les seves metodologies.
 A6 Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
 A8 Observa i analitza els contextos educatius.
 A10 Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Elements que configuren l'acció educativa El professional de l'educació. Els equips professionals.
L'alumne.
Els continguts.
La interacció educativa i la construcció del coneixement a l'aula i extraescolarment
Condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa El centre educatiu. Educació formal i no formal.
Recursos humans
Recursos materials. Economia de l'educació
Recursos funcionals. Gestió i administració d'entitats educatives
El sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en acció Legislacions a l'estat espanyol
Influència del context educatiu europeu
Planificació dels processos d'ensenyament/aprenentatge en l'educació Programacions educatives.
Reflexió sobre la pràctica
Observació sistemàtica i anàlisi de contextos educatius Conceptes i procediments bàsics per la investigació educativa
La metodologia observacional
Les possibilitats de les tècniques observacionals en l'anàlisi de contextos educatius
El desenvolupament d'un compromís ètic amb els contextos educatius
Organització de l'espai escolar a l'aula L'espai educatiu
La gestió del temps
La distribució de l'espai i del temps

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
B1
B4
4 0 4
Sessió Magistral
A2
A6
A8
A10
C3
86 180 266
Presentacions / exposicions
C2
C4
8 15 23
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
38 45 83
Resolució de problemes, exercicis
A6
A8
B6
C5
45 0 45
Fòrums de discussió
B6
C2
C5
2 20 22
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Fòrums de discussió Participació en els fòrums virtuals de debat sobre els temes proposats.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada del professor respecte al desenvolupament de l'assignatura i els treballs a realitzar

Atenció personalitzada
Descripció
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A6
A8
A10
C3
L'estudiant assistirà a les sessions magistrals. L'avaluació d'aquesta metodologia es farà mitjançant 2 proves escrites 50
Presentacions / exposicions
C2
C4
L'estudiant haurà de presentar els treballs realitzat en grup 20
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
L'estudiant ha de realitzar 2 treballs en grup 20
Fòrums de discussió
B6
C2
C5
L'estudiant haurà d'intervenir en els fòrums de discusió virtuals sobre els temes proposats 10
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CARREÑO, M, Teorías e instituciones contemporáneas de educación, 2000, Madrid. Sintesis
COHEN, L., MANION, L., Métodos de investigación educativa, 2002, Madrid. La Muralla
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación, 2001, Madrid. La Muralla
COOK, T.T., REICHARDT, CH.S. , Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, 2000. 4a Edició, Madrid: Morata
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, 2006, Barcelona. Graó
SÁNCHEZ HUETE, J.C., Compendio de Didàctica General, 2008, Madrid: CCS

Complementària ARÀNEGA, S. , La Programació en el nou currículum: les competències bàsiques a l'educació primària., 2008, Barcelona. Rosa Sensat
BELTRAN, M. y otros, La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis, 2006, Barcelona. Graó
BIXIO, Cecilia, Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos., 2007, Alcalá de Guadaíra: MAD
DE LA TORRE, S., OLIVER, C., SEVILLA, L., Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación., 2008, Madrid. UNED

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent