DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT Codi 11224003
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CAMPS RIBAS, ELISA
Adreça electrònica mariamonserrat.moya@urv.cat
elena.castarlenas@urv.cat
concepcionrosa.cartil@urv.cat
elisa.camps@urv.cat
celia.camps@urv.cat
juan.haro@urv.cat
maria.revilla@urv.cat
Professors/es
MOYA CLARAVALLS, MARIA MONSERRAT
CASTARLENAS SOLÉ, ELENA TERESA
CARTIL FERRÉ, CONCEPCIÓN ROSA
CAMPS RIBAS, ELISA
CAMPS PÉREZ, CÈLIA
HARO RODRIGUEZ, JUAN
REVILLA GONZALEZ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria aporta una mirada psicològica a l’anàlisi i estudi dels processos educatius. Introdueix a l’estudiant en els processos psicològics bàsics, i en la psicologia del desenvolupament i de l’educació. Aborda els processos de canvi que es produeixen en els nens en l’etapa d’educació infantil i primària en relació al desenvolupament motor, lingüístic, cognitiu i socioafectiu. Finalment analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge escolar, i els vinculats als continguts escolars en particular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
 A5 Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
 A10 Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics. 1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT

Mòdul 1. Introducció a la psicologia del desenvolupament 1.1 Concepte i objecte d'estudi de la psicologia del desenvolupament
1.2 Períodes i dimensions del desenvolupament
1.3 Principis bàsics del desenvolupament humà
1.4 Models i teories explicatives del desenvolupament
Mòdul 2 El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
2.1Creixement físic i desenvolupament cerebral
2.2 Desenvolupament de la psicomotricitat gruixuda i fina
2.3 Psicomotricitat invisible (to, control respiratori, equilibri, estructuració espai/temps)
2.4 Construcció de l'esquema corporal
2.5 Optimització del desenvolupament físic i de les competències psicomotrius
Mòdul 3. El desenvolupament afectiu i social durant la infantesa 3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 La família com a context de desenvolupament durant la infància
3.3 Desenvolupament personal i construcció de la identitat
3.4 Desenvolupament social i relacions d'amistat
3.5 Contribució del joc al desenvolupament infantil
3.6 Desenvolupament de normes i valors
Mòdul 4 El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa 4.1 Interpretar i comprendre el món: de 0 a 2 anys, de 2 a 6 anys i de 6 a 12 anys
4.2 Consciència i autorregulació dels processos cognitius
4.3 Diversitat d'intel·ligències
4.4 Desenvolupament de les competències comunicatives i lingüístiques
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
MÒDUL 1. Introducció a la psicologia de l’educació 1.1 Concepte i objecte d’estudi de la Psicologia de l’Educació
1.2 Contextos de desenvolupament, escenaris educatius i pràctiques educatives
1.3 Les característiques de les pràctiques educatives
1.4 La concepció constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge

2.1 Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
2.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
2.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat
Mòdul 3. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge 3.1 Escenaris i contextos educatius
3.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
3.3 La construcció del coneixement entre iguals.
Mòdul 4. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts educatius 4.1 El desenvolupament de capacitats i competències
4.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts educatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
C3
1 8 9
Sessió Magistral
A2
A5
A10
68 20 88
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A5
A10
B1
B3
B5
B6
C3
C4
20 50 70
Seminaris
B1
B3
B5
B6
C3
C4
70 100 170
Atenció personalitzada
B1
C3
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A5
A10
16 96 112
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Seminaris Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives de l'adquisició dels coneixements adquirits i de la capacitat d'aplicació dels nous aprenentatges. Forma part de l'avaluació continua.
Atenció personalitzada El sentit de l'atenció personalitzada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip. Per qualsevol dubte sobre l'assignatura o els criteris d'avaluació contactar amb la coordinadora de l'assignatura, la Dra. Elisa Camps Ribas. Mail: elisa.camps@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A5
A10
B1
B3
B5
B6
C3
C4
Ajustament a les demandes realitzades.
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
20%
Seminaris
B1
B3
B5
B6
C3
C4
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
Pensament crític i aplicació dels continguts apresos.
40%
Proves objectives de tipus test
A2
A5
A10
Superació del 50% de la prova. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Requisits per aprovar cada bloc de la matèria (bàsica, evolutiva o educativa):

Per aprovar cada bloc cal obtenir com a mínim una puntuació de 5 en cada una de les parts que formen l'avaluació (carpetes i/o seminaris, i la prova objectiva). Per tant, en el cas que es tregui una nota inferior a 5, ja sigui a la carpeta d'aprenentatge o a la prova objectiva no es farà mitja entre les dos parts, i es posarà com a nota final del bloc la nota suspesa.

No s'aprovarà cap prova objectiva, presentació, treball, activitat escrita ni activitat oral que no demostri un bon domini de la llengua.

Recuperació/Segona convocatòria: En cadascun dels blocs de la matèria es preveu una recuperació. En la recuperació l'alumne com a màxim pot obtenir una puntuació de 5.

Nota final de matèria: Els percentatges de cada bloc pel que fa a la nota final de la matèria són els següents:

Bloc Processos psicològics bàsics: 18%

Bloc Psicologia del Desenvolupament:41%

Bloc Psicologia de l'Educació: 41%

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Si es treu una nota inferior a 5 en algun dels blocs de la matèria (bàsica, evolutiva o educativa) o un no presentat s'han de tenir en compte els següents criteris:

  • Si queda un bloc suspès amb mínim un 4 i els altres dos blocs estan aprovats, es posarà un 5 com a nota final de l'assignatura.
  • Si hi ha una part suspesa amb menys d'un 4 o dos parts suspeses, la nota final de l'assignatura serà un suspès.
  • Si hi ha un bloc no presentat, a l'acta final de la matèria figurarà No presentat.
  • En el cas que quedi algun bloc suspès però d'altres aprovats, el professorat no guardarà la nota dels blocs aprovats pel següent curs acadèmic.

    Assistència a les classes presencials per tenir dret a l'avaluació continuada: L'assistència a les classes presencials de tots els blocs de la matèria és obligatòria: el 80% d'assistència, tant a classes magistrals com a seminaris, és el mínim per poder tenir dret a l'avaluació; en cas contrari, es considerarà no presentat. Cada professor/a establirà els mecanismes que cregui convenient per constatar l'assistència de l'alumnat a classe.

    Avaluació continuada: El 60% de la nota s'atribueix a la carpeta d'aprenentatge i a la nota dels seminaris, el pes que tingui cada una d'aquestes metodologies serà determinat pel professor que imparteix la matèria.


    Fonts d'informació

    Bàsica Lahey, B. , Introducción a la psicología, McGraw-Hill, 1999
    Morris, Ch., Psicología, Mexico: Pearson Education,
    Delval,J, El desarrollo humano, Siglo XXI, 2008
    Muñoz, V.; López, I.; Jimenez-Lagares, I.; Ríos, M.; Morgado, B.; Roman, M.; Ridao, B.; Candau, X. y, Manual de psicología del desarrollo aplicado a la educación, Madrid: Piramide, 2011
    Prados, M. y cols, Manual de Psicología de la Educación. Para docentes de educación infantil y primaria, Madrid: Piramide, 2014
    Navarro, I. y Martin, C., Psicología de la educación para docentes, Madrid: Piramide, 2010
    REVISTES

    Infancia y aprendizaje

    Child Development

    Cuadernos de pedagogía

    Cultura y educación

    Aula de Innovación Educativa

    Complementària

    Bloc 1. Processos psicològics bàsics

     Domjan, M. Principios del aprendizaje y la conducta. México: International Thomson Editores.

    Goldstein, E.B. Sensación y percepción. México: International Thomson Editores.

    Harley, T. A. La psicología del lenguaje: de los datos a la teoría. Madrid: McGraw Hill Interamericana.

    Leahey, T. H. Historia de la psicología: principales corrientes en el pensamiento psicológico. Madrid: Prentice-Hall.

    Limonero, J.T. y Casacuberta, D. (2009). Motivació i Emoció. UOC.

    Myers, David G.  Psicología. Madrid: Médica Panamericana

    Ruiz-Vargas, J.M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.


    Bloc 2: Psicologia del desenvolupament

    Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Barcelona: Gedisa

    Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Bilbao: Desclée

    Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Bilbao: Desclée

    Conde, J. L. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad. Málaga: Aljibe.

    DelVal,J (2006). Hacia una escuela ciudadana Madrid: Morata 

    Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Graó

    López  F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M. J.  (1999). Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide

    Owens, R. E. (2003): Desarrollo del lenguaje. Madrid: Prentice-Hall

    Palacios, J.; Marchesi, A. y Coll, C. (2002). Desarrollo psicológuico y Educación I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza

    Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. Mexico: McGraw Hill

    Perinat, A. (2007). La primera infancia. Barcelona: UOC

    Sadurni i Brugué, M.; Rostán, C.; Serrat, E. (2012). El desarrollo de los niños paso a paso. UOC.


    Bloc 3: Psicologia de l’educació

    Cubero, Rosario (2005) Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó

    Coll, C. y otros (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

    Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. (2002). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educaciMadrid: Alianza

    Delval, J. (2006) Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata, 2006

    Mayer. R. E. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Volumen II. Madrid: Prentice-Hall.

    Mercier, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos.

    Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid. Alianza.

    Mauri, T.; Valls, E. y Gómez, E. (1992). Els continguts escolars. El tractament en el currículum. Barcelona: Graó/ICE  UB.

     

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent