DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE L'ADOLESCÈNCIA, MADURESA I TERCERA EDAT Codi 11224101
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MORALES VIVES, FÀBIA
Adreça electrònica fabia.morales@urv.cat
Professors/es
MORALES VIVES, FÀBIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Demostra els coneixements dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament en l'adolescència, maduresa i vellesa.
 A3 És capaç d'analitzar críticament les seves aportacions i limitacions així com el seu impacte en la intervenció socioeducativa i els diferents àmbits de l'educació.
 A5 És capaç d'analitzar críticamentt les seves aportacions i limitacions així com el seu impacte en la intervenció socioeducativa i els diferents àmbits de l'educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Fa presentacions interessants i convincents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció a l’estudi del desenvolupament adolescent, adult i gran

1.1. Models i teories explicatives del desenvolupament
Bloc 2: El desenvolupament a l’adolescència 2.1. Canvis biològics i físics
2.2. Desenvolupament cognitiu: pensament formal i pensament moral
2.3. Desenvolupament de la personalitat: la identitat adolescent
2.4. Adolescencia i relacions socials
Bloc 3: El desenvolupament a l’adultesa i la vellesa 3.1. Factors psicològics implicats en l’aprenentatge escolar
3.2. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge escolar
3.3. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge escolar
3.4. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts escolars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A2
A3
A5
20 25 45
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
B5
B6
C3
C4
C5
14 34 48
Treballs
B1
B4
C3
C4
C5
12 18 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
2 4 6
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A2
A3
A5
C3
5 8 13
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats que permeten un primer apropament als continguts de l’assignatura.
Sessió Magistral Sessions que tenen el objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes tèorics generals del desenvolupament físic, cognitiu i psicosocial en la adolescència, maduresa i vellesa.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Treballs Treball de recerca en grup, comú amb la resta d’assignatures.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització de bases de dades per cercar informació.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
B5
B6
C3
C4
C5
Resolució de problemas i casos pràctics, realització d’activitats pràctiques. 30%
Treballs
B1
B4
C3
C4
C5
Treball de recerca en grup, comú amb la resta d’assignatures. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
Utilització de bases de dades per cercar informació. 5%
Proves objectives de tipus test
A2
A3
A5
C3
En aquetes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals.

Cal superar el 50% de la prova.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre.

- Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe.


Fonts d'informació

Bàsica Feldman, R. S., Desarrollo psicológico a través de la vida, 4ª, Pearson Educación
Fernandez-Ballesteros, R., Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología, 1ª, Pirámide
Triadó, C. & Villar, F., Psicología de la vejez, 1ª, Alianza

Complementària Ríos, J. A., Los ciclos vitales de la familia y la pareja, 1ª, Editorial CCS
Yanguas, J. , Intervención psicosocial en gerontología: manual práctico, 2ª, Caritas Española

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent