Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
| A8 |
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
Entén conceptualment el que suposa la planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Descobreix els diferents nivells de planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge tant en l'àmbit formal com no formal.
Entén la necessitat i importància del disseny de la programació de l'aprenentatge, diferenciant els diversos elements que la configuren.
| | A7 |
Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
Entén conceptualment el que suposa la planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Entén la necessitat i importància del disseny de la programació de l'aprenentatge, diferenciant els diversos elements que la configuren.
| | A8 |
Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
| | B8 |
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.LES ORGANITZACIONS I ELS CONDICIONANTS DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA
|
1.1 Concepte d´organització
1.2 Condicionants de la intervenció educativa |
2. ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS |
2.1 Plantejaments institucionals
2.2 Estructura organitzativa dels centres educatius
2.3 Lideratge i direcció de centres educatius
2.4 Avaluació de centres educatius |
3. PROGRAMES I PROJECTES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA |
3.1 Concepte d´intervenció educativa
3.2 Programes i projectes d´intervenció educativa
3.3 Elements que configuren un programa i un projecte |
4. PLANIFICACIÓ I PROGRAMACIÓ EDUCATIVA |
4.1 Fases integrants de la planificació i la programació
4.2 Disseny de programes i projectes d´intervenció educativa |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
27 |
42 |
69 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
26 |
26 |
52 |
Treballs |
|
16 |
35 |
51 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
8 |
30 |
38 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
20 |
14 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A l'inici del curs es realitzarà una activitat dins l'aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Debats |
Participació i discussió al grup classe sobre aspectes de la matèria. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral i en grup de diferents activitats: anàlisi de les xerrades de professionals externs i el projecte d´intervenció educativa. |
Treballs |
Realització d´un treball interdisciplinar.
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Recull individual i per escrit, de les activitats i continguts desenvolupats en els diferents temes.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics relacionats amb la matèria. |
Descripció |
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial, a l'aula (de forma grupal) i virtual (correu electrònic). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball interdisciplinar |
25% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Seran avaluats els continguts abordats al llarg de l´assignatura |
45% |
Proves mixtes |
|
Prova |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. - Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe. |
Bàsica |
ANTÚNEZ, S., Claves para la organización de centros escolares., 1998, Horsori
ANTÚNEZ, S. , La acción directiva en las instituciones escolares., 2000, Horsori
ANTÚNEZ, S; ESCUDERO, M.; GAIRÍN, J; MUÑOZ, D. y otros. , El proyecto educativo de la institución escolar., 2000, Graó
ANTÚNEZ, S. y GAIRÍN, J. , La organización escolar. Práctica y fundamentos. , 2006 , Graó
ANTÚNEZ, S. , El proyecto educativo de centro., 2008, Graó
BOLÍVAR, A. , Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades., 1999 , La Muralla
BORRELL, E. i CHAVARRÍA, X. , L’avaluació interna del centre. , 1998, Col·lecció Dossier Rosa Sensat
CARNICERO, P., La comunicación y la gestión de la información en las instituciones educativas., 2005, Praxis
DOMÉNECH, J. y VIÑAS, J., La organización del espació y del tiempo en el centro educativo. , 1997, Graó
FERNÁNDEZ, P., Metodologia de gestión de centros educativos: estructura, organización y planificación del trabajo en el centro educativo., 2005, Ideas Propias
FRIGERIO, G. y POGGI, M., Las instituciones educativas. Cara y ceca. Elementos para su gestión., 1999 , Troquel
FULLAN, M., Los nuevos significados del cambio en la educación. , 2002, Octaedro
FULLAN, M., Liderar una cultura de cambio., 2001, Octaedro
GAIRÍN, J., La organización escolar: contexto y texto de actuación. , 1996, La Muralla
GATHER, M., Innovar en el seno de la institución escolar., 2004, Graó
GAZÏEL, H.; WARNET, M. i CANTÓN, I. , La calidad en los centros docentes del siglo XXI. , 2000, La Muralla
GEIS, A. y LONGÁS, J. (Coords), Dirigir la escuela 0-3., 2006, Graó
GORDO, G , Centros educativos ¿Islas o nodos? Los centros como organizaciones-red. , 2010, Graó
GORROCHOTEGUI, A., Manual de liderazgo para directivos escolares. , 1997, La Muralla
LAMATA, R. i DOMÍNGUEZ, R. , La construcción de procesos formativos en educación no formal. , 2003, Narcea
PUJOLÀS, P. , Aprenentatge cooperatiu. , 2008, Graó
MARTÍN, E. , Manual de las organizaciones educativas inteligentes. , 2001, McGraw-Hill
PUJOLÀS, P. , Evaluar para aprender. , 2008, Graó
SABIRÓN, F. , Organizaciones escolares., 1999 , Mira editores
SANTOS, M. A., La luz del prisma, 1999 , Aljibe
SANTOS, M. A., La escuela que aprende., 2000, Morata
SARRAMONA, J. , Educación no formal., 2003, Ariel
SANTOS, M. A. (Coord.), El harén pedagógico. Perspectiva de género en la organización escolar. , 2000, Graó
TOMÀS, M. , Temes bàsics d’organització i gestió d’institucions d’educació no formal. , 1998, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma
TORREGO, J.C. , Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de “mediadores”. , 2000, Narcea
TRILLA, J., La educación fuera de la escuela:ámbitos no formales y educación social., 1998 , Ariel
URÍA, E. , Estrategias didácticas y organizativas para una educación de calidad. , 1998 , Narcea
VERA, J.M.; MORA, V. y LAPEÑA, A., Dirección y gestión de centros docentes., 2006, Graó
WOYCIKOWSKA, C. (Coord.) , Cómo dirigir un centro educativo. Guía para asumir las funciones de director. , 2008, Graó
ZABALA i ARNAU , Cómo aprender y enseñar competencias. , 2007, Graó
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|