Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Reflexiona sobre les seves pròpies actituds i les actituds socials vers les persones amb discapacitat.
| | A6 |
Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
| | A7 |
Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Diversitat, discapacitat i necessitats educatives |
1.1. Anàlisi conceptual
1.2. Principis reguladors de l'atenció a la diversitat.
1.3. Diversitat funcional: un nou paradigma.
1.4. Com es justifica la introducció d'una adaptació en el procés educatiu? |
Tema 2: Evolució històrica i normativa |
2.1. Aproximació històrica
2.2. Legislació |
Tema 3: La integració social |
3.1. Les finalitats de l'educació
3.2. Formes d'agrupament
3.3. Què és un procés formatiu?
3.4. La programació educativa |
Tema 4: Principis educatius de l'escola inclusiva i necessitat d'un canvi d'actitud |
4.1. Entorns inclusius: un canvi de perspectiva
4.2. Característiques d'una escola inclusiva |
Tema 5: Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives específiques de suport educatiu |
5.1. Mesures curriculars, organitzatives i metodològiques
5.2. Els plans individualitzats
5.3. Professionals, programes i serveis |
Tema 6: La integració personal |
6.1. Criteris d'atenció en el context educatiu no formal
6.2. Fórmules d'adaptació del procés formatiu
6.3. Professionals, programes i serveis |
Tema 7: Integració laboral, temps lliure i oci |
7.1. La inserció laboral
7.2. Modalitats de treball
7.3. Activitats d'oci i temps lliure |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
17.5 |
22.5 |
40 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
10 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
10 |
18 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
3 |
27 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts conceptuals per part de les professores. |
Debats |
Reflexió compartida sobre aspectes rellevants del temari |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport power point d'algun aspecte sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures d'articles, etc. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Donada una situació educativa concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció educativa |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades de professionals de l'àmbit formal i no formal sobre la realitat del seu àmbit d'intervenció. |
Treballs |
Treball Interdisciplinari de segon de grau. |
Descripció |
Tutories personalitzades per atendre els dubtes i/o necessitats dels alumnes. S'ha de concertar cita prèvia, enviant un correu electrònic a les professores. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Reflexió compartida sobre aspectes rellevants del temari |
6% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals amb suport power point d'algun aspecte sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment |
6% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures d'articles, etc. |
6% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Donada una situació educativa concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció educativa |
6% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Xerrades de professionals de l'àmbit formal i no formal sobre la realitat del seu àmbit d'intervenció. |
6% |
Treballs |
|
Treball Interdisciplinari de segon de grau. |
25% |
Proves mixtes |
|
Examen dels continguts de l'assignatura |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats especificades tenen repercussió en la qualificació final i per tant s'han de realitzar. Per aprovar l'assignatura han d'estar totes aprovades. Si es fa recuperació d'algun dels apartats d'avaluació, la nota no podrà ser superior a l'aprovat. Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el/la coordinador/a de la matèria a l'inici del curs. Si hi ha algun alumne/a amb alguna necessitat educativa, pot adreçar-se al coordinadora de la matèria per tal de consensuar, si s'escau, les adaptacions pertinents. |
Bàsica |
Ainscow, M., Desarrollo de escuelas inclusivas, 2004, Narcea
AINSCOW, M., Desarrollo de las escuelas inclusivas, 2004, Narcea
AINSCOW,M. i altres , Hacia escuelas eficaces para todos, 2001, Narcea
ALBERICO, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Bruño
ALMADIZ, MM i altres , Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversidad, , Graó
ARNAIZ, P;GUERRERO, C, Discapacidad psíquica: formación y empleo, 1999, Aljibe
BASSEDAS, E i altres , L’assessorament psicopedagògic a Catalunya, 2000, Graó
BESALÚ, X., Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
CARDONA, M.C., Divbersidad y Educación Inclusiva, 2005, Pearson
COMES, G; PARERA ,B; VEDRIEL, G; VIVES, M, La funció psicopedagògica en l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya, 2009, Arola Editors
LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J, Atención a la diversidad, , Graó
PALLISERA, M, Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica, 1996, EUB
RIART, J , Manual de tutoría y orientación en la diversidad, 2007, Pirámide
VICHÉ GONZÁLEZ, M., La educación social: concepto y metodología, 2005, Libros Certeza
|
WEBGRAFIA
http://www.rpd.es - Real Patronato sobre Discapacidad
http://sid.usual.es - SID. Servicio de información sobre Discapacidad
http://www.discapnet.es/ - Web de la discapacitat a Espanya
http://www.xtec.es - Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
http://www.aulaintercultural.org
http://www.cuadernosdepedagogia.com
http://www.edu3.cat/
http://www.ceesc.cat
http://www.monografias.com
http://www.congrescatalaesocial.cat/
http://www.eduso.net
http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|