DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Codi 11224103
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VIVES GARCIA, MARIA
Adreça electrònica maria.vives@urv.cat
Professors/es
VIVES GARCIA, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria oferix una aproximació al món de la diversitat per tal de dissenyar intervencions socieducatives que permetin a les persones assolir el màxim grau de desenvolupament personal, social i laboral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A7 Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Reflexiona sobre les seves pròpies actituds i les actituds socials vers les persones amb discapacitat.
 A6 Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
 A7 Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La diversitat com a reflex de la societat.

1.1. Els condicionants de la diversitat
1.2. Diferents enfocaments sobre l'atenció a la diversitat.
1.3. Principis reguladors de l'atenció a la diversitat.
Tema 2: Evolució històrica i normativa 2.1. Aproximació històrica
2.2. Legislació
Tema 3: Principis educatius de l'escola inclusiva i necessitat d'un canvi d'actitud 3.1. Entorns inclusius: un canvi de perspectiva
3.2. La importància de les actitus davant la diversitat.
Tema 4: Atenció a la diversitat a l'àmbit educatiu formal. 4.1. Mesures curriculars, organitzatives i metodològiques
4.2. Professionals, programes i serveis
Tema 5: Diversitat i Discapacitat 5.1.Les discapacitats, conceptualització, tipologies i característiques.
5.2.Les barreres per a la inclusió social
5.3. Diversitat funcional: un nou paradigma.
Tema 6: Integració laboral, temps lliure i oci 6.1. La inserció laboral
6.2. Modalitats de treball
6.3. Activitats d'oci i temps lliure
Tema 7: La intervenció educativa en contextos de diversitat cultural

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A7
A8
A10
A12
17.5 22.5 40
Debats
B6
C4
4 8 12
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B2
B3
B5
8 10 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A10
A12
C3
8 10 18
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A8
A12
B6
C3
4 4 8
Treballs
A8
A10
B2
B3
B4
B5
C2
C3
3 27 30
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A6
B3
B6
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts conceptuals per part de la professora.
Debats Reflexió compartida sobre aspectes rellevants del temari
Presentacions / exposicions Presentacions orals amb suport power point d'algun aspecte sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents audiovisuals, lectures d'articles, etc.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Donada una situació educativa concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció educativa
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades de professionals de l'àmbit formal i no formal sobre la realitat del seu àmbit d'intervenció.
Treballs Treball Interdisciplinari de segon de grau.
Atenció personalitzada Tutories personaitzades d'atnció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories personalitzades per atendre els dubtes i/o necessitats dels alumnes. S'ha de concertar cita prèvia, enviant un correu electrònic a la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B6
C4
Reflexió compartida sobre aspectes rellevants del temari 6%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
Presentacions orals amb suport power point d'algun aspecte sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment 6%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B2
B3
B5
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures d'articles, etc. 6%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A10
A12
C3
Donada una situació educativa concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció educativa 6%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A8
A12
B6
C3
Xerrades de professionals de l'àmbit formal i no formal sobre la realitat del seu àmbit d'intervenció. 6%
Treballs
A8
A10
B2
B3
B4
B5
C2
C3
Treball Interdisciplinari de segon de grau. 25%
Proves mixtes
A6
B3
B6
C3
C4
Examen dels continguts de l'assignatura 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats especificades tenen repercussió en la qualificació final i per tant s'han de realitzar. Per aprovar l'assignatura han d'estar totes aprovades.

Si es fa recuperació d'algun dels apartats d'avaluació, la nota no podrà ser superior a aprovat.

Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de la matèria a l'inici del curs.

Si hi ha algun alumne/a amb alguna necessitat educativa pot adreçar-se amb el coordinador/a de la matèria per tal de, si s'escau, consensuar les adaptacions pertinents


Fonts d'informació

Bàsica VICHÉ GONZÁLEZ, M., La educación social: concepto y metodología, 2005, Libros Certeza
RIART, J , Manual de tutoría y orientación en la diversidad, 2007, Pirámide
PALLISERA, M, Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica, 1996, EUB
LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J, Atención a la diversidad, , Graó
COMES, G; PARERA ,B; VEDRIEL, G; VIVES, M, La funció psicopedagògica en l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya, 2009, Arola Editors
CARDONA, M.C., Divbersidad y Educación Inclusiva, 2005, Pearson
BESALÚ, X., Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
BASSEDAS, E i altres , L’assessorament psicopedagògic a Catalunya, 2000, Graó
ARNAIZ, P;GUERRERO, C, Discapacidad psíquica: formación y empleo, 1999, Aljibe
ALMADIZ, MM i altres , Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversidad, , Graó
ALBERICO, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Bruño
AINSCOW,M. i altres , Hacia escuelas eficaces para todos, 2001, Narcea
AINSCOW, M., Desarrollo de las escuelas inclusivas, 2004, Narcea

WEBGRAFIA

            http://www.rpd.es  -  Real Patronato sobre Discapacidad

                 http://sid.usual.es  -  SID. Servicio de información sobre Discapacidad

            http://www.discapnet.es/  -  Web de la discapacitat a Espanya

            http://www.xtec.es  -   Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.

           http://www.aulaintercultural.org 

              http://www.cuadernosdepedagogia.com

          http://www.edu3.cat/

             http://www.ceesc.cat

            http://www.monografias.com

            http://www.congrescatalaesocial.cat/

           http://www.eduso.net

          http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial

 

 

           

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent