DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Codi 11224103
Ensenyament
Grau en Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GÁMEZ PÉREZ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.gamez@urv.cat
Professors/es
GÁMEZ PÉREZ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant <div> Aquesta matèria oferix una aproximació al món de la diversitat per tal de dissenyar intervencions socioeducatives que permetin a les persones assolir el màxim grau de desenvolupament personal, social i laboral</div><div><br /></div><div>En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes teòriques, seminaris presencials a l'aula i treball autònom fora de l'aula per desenvolupar els treballs. Algunes de les classes es duran a terme de manera telemàtica. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
 A8 Coneix els principis. fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Reflexiona sobre les pròpies actituds i les actituds socials vers les persones amb discapacitat.
 A10 Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
 A12 Coneix els principis. fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. L'atenció a la diversitat. Concepte io aproximació històrica i legislativa 1.1. El concepte de diversitat
1.2. Evolució històrica i diferents enfocaments sobre l'atenció a la diversitat.
1.3. Marc legislatiu i referents normatius
2: Diversitat i educació inclusiva. 2.1 Principis d'atenció a la diversitat.
2.2. L'educació inclusiva dintre i fora de l'escola.
2.3. La funció dels professionals de l'educació.
2.3.1. El Pedagog/a
2.3.2. L'Educador/a Social
3: Les condicions que generen diversitat. 3.1. Condicions físiques.
3.2. Condicions sensorials.
3.3. Condicions cognitives.
3.4. Condicions intel·lectuals.
3.5. Condicions mentals.
3.6 Condicions diagnòstiques.
3.7. Condicions ambientals.
3.8. Condicions socio-culturals.
4. La intervenció educativa des de l'escola. 4.1. Itineraris educatius per atendre la diversitat de les persones.
4.2. Mesures d'intervenció per atendre la diversitat a les diferents etapes educatives, des de l'educació infantil fins la universitat.
4.3. Professionals, programes i serveis.
4.4 Diferents estratègies i propostes d'intervenció pedagògica.
5. La intervenció socio-educativa des de la comunitat. 6.1. Oci i temps lliure
6.2. Els esports adaptats.
6.3. La formació i la inserció professional.
7. Actituds socials davant la diversitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A7
A8
A10
A12
18 18 36
Treballs
A8
A10
B2
B3
B4
B5
C2
C3
8 27 35
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
8 16 24
Seminaris
B2
B5
C2
C4
24 2 26
Atenció personalitzada
4 9 13
 
Proves de desenvolupament
A7
B3
B6
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts conceptuals per part de la professora.
Treballs Dos treballs diferencials ens relació als continguts treballats a l’assignatura:
1er Sensibilització
2n Oci i temps lliure.
Presentacions / exposicions Presentacions orals amb suport visual de les activitats a desenvolupar de manera significativa i amb rigor científic per l'alumnat.
Seminaris Diferents treballs per ampliar en profunditat els continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Atenció personalitzada Tutories personaitzades d'atnció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories personalitzades per atendre els dubtes i/o necessitats dels alumnes. S'ha de concertar cita prèvia, enviant un correu electrònic a la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A8
A10
B2
B3
B4
B5
C2
C3
Elaboració de 2 treballs de rigor científic. 30%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
Presentacions orals amb suport visual de dues de les activitats proposades per la professora a desenvolupar de manera significativa i amb rigor científic per l'alumnat. 20%
Seminaris
B2
B5
C2
C4
Participació i resolució de les activitats proposades a les sessions de seminari 30%
Proves de desenvolupament
A7
B3
B6
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura cal aprovar amb un 5 cadascuna de les activitats avaluables.

Segona convocatòria: Recuperació de l'examen en cas de no assolir-lo amb un 5 a la 1ra convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Haya, I., Fundamentos pedagógicos de atención a la diversidad, 2018, Univiversidad Cantabria
AINSCOW, M., Desarrollo de las escuelas inclusivas, 2004, Narcea
AINSCOW,M. i altres , Hacia escuelas eficaces para todos, 2001, Narcea
ALBERICO, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Bruño
ALMADIZ, MM i altres , Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversidad, , Graó
ARNAIZ, P;GUERRERO, C, Discapacidad psíquica: formación y empleo, 1999, Aljibe
BASSEDAS, E i altres , L’assessorament psicopedagògic a Catalunya, 2000, Graó
BESALÚ, X., Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
CARDONA, M.C., Divbersidad y Educación Inclusiva, 2005, Pearson
COMES, G; PARERA ,B; VEDRIEL, G; VIVES, M, La funció psicopedagògica en l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya, 2009, Arola Editors
LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J, Atención a la diversidad, , Graó
PALLISERA, M, Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica, 1996, EUB
RIART, J , Manual de tutoría y orientación en la diversidad, 2007, Pirámide
VICHÉ GONZÁLEZ, M., La educación social: concepto y metodología, 2005, Libros Certeza
Ceniceros, J. I Oteo, E, Orientación sociolaboral basada en itinerarios. Una propuesta metodológica para la intervención con personas con riesgo de exclusión, 2003, Fundación Tomillo
BOE, LIONDAU. Ley 51/2003, de 2 de diciembre, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal para las personas con discapacidad , 2003,
Verdugo, M.A., Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad:instrumentos y estartegias de evaluación, 2006, Amaru
Gallardo, P., La atención educativa a las personas con discapacidad mental, 2016, Wanceulen
Carretero, M.A., Materiales convencionales y tecnológicos para el tratamiento educativo de la diversidad, 2018, UNED
López Meneses, Eloy - Figueredo Canosa, Victoria - Ortiz Jiménez, Luis, Diversidad e inclusión educativa: respuestas innovadoras con apoyo en las TIC, 2018, Octaedro
Calderón Almendros, Ignacio - Verde Francisco, Paula, Reconocer la diversidad: textos breves e imágenes para transformar miradas, 2020, Octaedro

WEBGRAFIA

            http://www.rpd.es  -  Real Patronato sobre Discapacidad

                 http://sid.usual.es  -  SID. Servicio de información sobre Discapacidad

            http://www.discapnet.es/  -  Web de la discapacitat a Espanya

            http://www.xtec.es  -   Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.

           http://www.aulaintercultural.org 

              http://www.cuadernosdepedagogia.com

          http://www.edu3.cat/

             http://www.ceesc.cat

            http://www.monografias.com

            http://www.congrescatalaesocial.cat/

           http://www.eduso.net

          http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial

 

 

           

Complementària Ainscow, M., Beresford, J i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado. , 2001, Narcea
Arnaiz, P.; Marti?nez, R.; Lo?pez, L., Atención a la diversidad en contextos inclusivos, 2000, Polibea
Cabero, J i altres, Las TIC para la igualdad: Nuevas tecnologías y atención a la divesidad, 2007, MAD
Cabrerizo, D. y Rubio Ma J., Atención a la diversidad: Teoría y Pràctica, 2007, Pearson Educaciín
Ca?rdenas, J y Timo?n, L., Atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria: Propuestas educativas para su desarrollo en el marco escolar., 2010, Wanceulen
Dominguez, J., Atención a la diversitat en la Educación Primaria; Evolución y situación actual. , 2010, Davinci Continental
Macarulla, Isabel; Saiz, Margarida, Bones pràctiques d'escola inclusiva: La inclusió d'alumnat amb discapacitat:un repte, una necessitat., 2009, Graó

Alumnat amb trastorns de l’aprenentatge XTEC - Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunyap { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }a:link { [Documenten línia] Disponible des d’Internet a: <http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/alumnes/tap/  > [amb accés el 1febrer de 2016]

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent