DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) POLÍTICA I GESTIÓ EDUCATIVA Codi 11224104
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web http://mariaconcepcio.torres@urv.cat, joanandreu.torres@urv.cat
Descripció general i informació rellevant 1.Anàlisi de l'educació des de la perspectiva política. 2.Interpretació de l'evolució de la política contemporània a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. 3.Comprensió de l'actual política educativa a Espanya i Catalunya. 4.Coneixement de textos legals bàsics que determinen l'administració i gestió de l'educació catalana, espanyola i europea. 5.Valorar la importància de la integració en una política europea. 6.Comprensió dels diferents agents que conformen les polítiques educatives.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social.
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
 A2 Coneix els models educatius i la seva evolució històrica a través dels contextos polítics.
 A3 Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Exposa correctaments els continguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
Política i educació
1.1 Precisió conceptual
1.2 Anàlisi epistemològic de la Política de l'Educació.
1.3 Fonaments de la política educativa.
1.4 L'estructura del sistema educatiu denotativa d'una teoria i d'una pràctica política.
Tema 2
El marc jurídic del Sistema Educatiu
2.1 Els Drets Humans i els Drets dels Infants.
2.2 La Constitució espanyola.
2.3 L'Estatut d'Autonimia
Tema 3
Els grans agents educatius des d'una perspectiva política
3.1 La família.
3.2 L'escola.
3.3 L'Estat i Societat des de la perspectiva de la política educativa.
3.4 Altres agents educatius (mitjans de comunicació, noves tecnologies...).
Tema 4
La política educativa integrada en la política general de l'Estat
4.1 Planificació educativa i prospectiva.
4.2 Les reformes de l'educació.
4.3 El finançament de l'educació. Economia i educació.
Tema 5
Política i gestió educativa a l'Espanya contemporània
5.1 Història de la política educativa a Espanya.
5.2 Les Autonomies i l'educació.
Tema 6
Evolució del Sistema Educatiu
6.1 Abans di després del 1970.
2.2 La LOGSE.
2.3 La LOE
Tema 7
Política i administració educativa
7.1 Estructura de l'administració de l'Estat i Autonòmica.
7.2 De la llei estatal cap a l'autonòmica (LEC), una realitat de Catalunya.
Tema 8
Internacionalització de la política i l'educació
8.1 Concepte d'internacionalització de l'educació.
8.2 Política educativa comunitària.
8.3 Organitzacions internacionals d'educació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
10 11 21
Sessió Magistral
A1
A2
A3
70 80 150
Presentacions / exposicions
B1
B5
C2
C3
C4
C5
10 15 25
Treballs
A2
B1
B5
B6
C2
C4
20 25 45
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B4
B5
C3
15 20 35
Atenció personalitzada
18 6 24
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació i comprovació oral dels coneixements sobre la política educativa.
Sessió Magistral Desenvolupament dels contignuts de l'assignatura vers explicacions a través de diversos mitjans.
Amb activitats pràctiques.
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes dels treballs que es realitzaran.
Treballs Entrega de treballs en format paper realitzats a classe i realització de la part de política del treball global de totes les matèries de 2n de Grau.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Recull de totes les activitats realitzades a classe.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories en les hores d'atenció als alumnes, quan ho indiqui el professor/a o ho necessiti l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A3
Desenvolupament del temari i proves de contingut. S'avalua la presencialitat i la pràctica de totes les sessions elaboració d'un triptic, lectura d'un llibre i altres pràctiques realitzades a classe).
Es realitzaràn algunes proves de desenvolupament.
40%
Presentacions / exposicions
B1
B5
C2
C3
C4
C5
Presentacions orals i escrites d'articles i activitats de classe. 20%
Treballs
A2
B1
B5
B6
C2
C4
Presentació del treball global de 2n de Grau. 25%
Altres  

El Diari de classe: amb el desenvolupament del treball de classe, articles aportats pels propis alumnes i reflexions personals.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà avaluació contínua.

En cas de no poder assistir a alguna de les sessions cal contactar durant el mes de setembre amb els professors.

- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre.

- Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe, ja que si no fan el treball interdisciplinar n'hauran de realitzar un altre.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica BARCENA, F. y otros., L escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política. , Desclé de Brouwer, S.A. , Bilbao 1999.
CAMPS, V; GINER,S, Manual de Civismo., Ariel., Barcelona 1998
COLOM,A.J. y DOMINGUEZ, E , Introducción a la política de la educación., Ariel., Barcelona 1996.
CORTINA, A. , Ciudadanos del mundo., Alianza., Madrid 1997
FULLAT, O., Política de la Educación., CEAC, Madrid 1994.
PUELLES, BENÍTEZ, M. , Política y administración educativas. , UNED, Madrid 1987
, , ,
PADRÓ, I. GARCIA F., Política educativa, polítiques educatives., UOC, Barcelona 1997.
J.Noguera, F.Company, L.F.Valreo, C.Torres, C. Crespi, Los retos de la Construcción de la Unión Europea, Universitas Tarraconensis, Tarragona 1994
M. Concepció Torres, Societat i temps lliure, L'OM, Riudoms
M. Concepció Torres et altres, Per educar en l'esplai, Editorial Claret, Barcelona 1998
M. Cocnepció Torres, La POlítica Universitaria i la Unió Europea, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2005
M. Concepció Torres, L Dimensió Europea de l'Educació a l'Estat Espanyol i a Catalunya, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2006
M. Concepció Torres, La Dimensió Europea de l'Educació als Documentas bàsics referencials, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2006
M. Concepció Torres, La coeducación en un contexto multicultural. De Cenicienta a Mulan, hacia la igualdad de génenro, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2008
M. Cocnepció Torres, Universidad i Ciudadania, Editorial Anroart, Las Palmas de GRan Canaria 2008
M. Cocnepció Torres (Coord) et altres, Pobreza y voluntariado, Asociación Internacional del Voluntariado, Barcelona
M. Concepció Torres i Joan Andreu Torres, Educación del Tiempo libre.Un contexto socioeducativo, Universitat de Barcelona, Barcelona 2011
M. Concepció Torres, Educar para ser hoy. Una perspectiva de educación diferente y creativa, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2011
M. Cocnepció Torres i L.F. Valero, Alguunas consideraciones sobre la cultura del voluntariado como factor en la construcción Europea y ciudadania, Universidad de Coimbra, Revista Portuguesa de Pedagogia

Complementària NOGUERA ARROM, J., Las competencias básicas. , Fundación Santillana, 2007
NOGUERA ARROM, J., La política lingüística a la Catalunya democràtica: fonaments socials, polítics i pedagògics., URV.Depart. Pedagogia, Desembre 2004
NOGUERA ARROM J. Et. Alt., Teacher Training in citizenship Values, Papers of the 25 th ATEE Anual Conference., Barcelona 2000
ORTEGA RUIZ,P. SAEZ CARRERA,J. , Educación y democracia., Cajamurcia., Murcia. 1993
PANIKKAR, R., L'esperit de la política.Homo politicus., Editorial 62., Barcelona 1999.
TERESCO, J.C., Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la Información. Por una ciudad comprometida en la educación., Vol. II, Instituto Municipal de Barcelona. 1999
TERESCO, J.C., El nuevo vacío educativo., Alanda Anaya, Madrid 1995
TRILLA, J., Ciutats que eduquen i que s'eduquen., Diputació de Barcelona., Barcelona 2000.
ARENDT HANNAH, ¿Qué es la política?, Paidos Iberica., Barcelona. 1997
ARENDT HANNAH, La promesa de la política., Paidos Iberica., Barcelona 2000

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent