Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació. |
| A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A8 |
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
| | A5 |
Coneix i diferencia els conceptes i dimensions de l'avaluació, el diagnòstic i la investigació en educació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
| | A8 |
Entén els fonaments científics i epistempològics de la investigació educativa.
Dissenya, planifica i projecta investigacions qualitatives i quantitatives.
Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
Localitza i utilitza fonts bibliogràfiques i documentals d'informació actualitzades.
Utilitza els recursos tecnològics adequats en els diferents processos d'investigació educativa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
| | B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. La investigació educativa |
- Introducció: Ciència, coneixement i investigació.
- Concepte i evolució històrica de la investigació educativa.
- Potencialitats i limitacions de la investigacio.
- Els paradigmes i els enfocaments d'investigació.
- El problema i les fonts documentals.
- El disseny de la investigació.
- Tècniques i instruments per l'obtenció de dades.
- Procediments i tècniques per l'anàlisi de dades.
- Elaboració i difusió de conclusions. |
2. L'avaluació educativa |
- Concepcions avaluatives.
- Funcions de l'avaluació.
- Tipus d'avaluació.
- L'avaluació com a procés.
- La metaavaluació.
- Alguns tòpics d'interès en relació a l'avaluació educativa.
- Àmbits bàsics de l'avaluació educativa. |
3. El diagnòstic educatiu |
- La teoria del diagnòstic educatiu (concepte, evoluació històrica, objectius, funcions, àmbits i altres qüestions)
- El disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic.
- Aplicació del diagnòstic educatiu: Camps d'observació, procediments, anàlisi i interpretació dels resultats, orientació i assessorament, informe i protocols. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Sessió Magistral |
|
54 |
81 |
135 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
6 |
3 |
9 |
Debats |
|
6 |
19 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
19 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
40 |
35 |
75 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
10 |
25 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
6 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
9 |
6 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
60 |
75 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
15 |
25 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
És l'explicació oral, per part de l'equip docent, dels continguts teòrics bàsics de la matèria. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Participació per part de l'estudiant en esdeveniments científics o divulgatius que es portin a terme a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, relacionats amb la matèria. |
Debats |
Intercanvi d'opinions, moderat per les professores i pels propis estudiants, al voltant d'alguns temes d'interés, realitzat a l'aula ordinària. |
Presentacions / exposicions |
És l´exposició oral per part dels estudiants d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora. |
Treballs |
TREBALL INTERDISCIPLINAR DE SEGON DE GRAU.
Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica que es realitza des de les 6 matèries que configuren el segon curs. |
Fòrums de discussió |
Intercanvi d'opinions, moderat per les professores, al voltant d'alguns temes d'interés, realitzat mitjançant el forum de discussió del Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució de problemes o exercicis proposats a classe. |
Pràctiques a través de TIC |
Consisteix en la realització de problemes o exercicis utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Hores d’atenció als estudiants al despatxos corresponents i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de la matèria.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició d'un monogràfic |
15% |
Treballs |
|
TREBALL INTERDISCIPLINAR DE SEGON DE GRAU |
25% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Dossier de pràctiques, treball, debats i fòrum. Aquestes tasques es realitzaran tant a l'aula com de manera autònoma. |
40% |
Proves mixtes |
|
Proves objectives per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals). Consta de preguntes curtes i preguntes de tipus test. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. - Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe. |
Bàsica |
Bisquerra, R. (coord.), Metodología de a investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Mateo, J. i Martínez, F., Medición y evaluación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
|
|
Complementària |
Anaya, D., Diagnóstico en educación, Última edició disponible, Madrid: Sanz y Torres
Parra, J., Diagnóstico en educación , Última edició disponible, Murcia: DM
Bisquerra, R., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Ceac
Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J, Bases metodológicas de la investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Gràfiques 92
Sierra Bravo, R., Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, Última edició disponible, Madrid: Paraninfo
Best, J. W., Cómo investigar en educación, Última edició disponible, Madrid: Morata
Cohen, L. i Manion, L., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Última edició disponible, Madrid: Síntesis
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Pérez Serrano, G. (coord.), Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas., Última edició disponible, Madrid: Narcea
Tejada, J., El proceso de investigación científica, Última edició disponible, Barcelona: Fundació La Caixa
McMillan, J.H. i Schumacher, S., Investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Ritchey, F.J., Estadística para las ciencias sociales, Última edició disponible, México: McGraw Hill
|
Altres recursos: Bibliografia específica per blocs i temes.
Adreces d’internet i altres recursos en format electrònic adients per a cada temàtica. http://www.sre.urv.es/moodle/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|