Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
| A10 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix i reflexiona sobre la relació de la comunitat i l'entorn social.
Coneix i adapta a la realitat contextual social les interpretacions teòriques dels entorns i les xarxes socials.
| | A6 |
Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
| | A7 |
Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
| | A10 |
Coneix, integra i adapta diverses metodologies i tècniques per a l'acció comunitària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza pautes que fomenten una relació entre la universitat, les institucions socials i inciatives socials diverses, ONGs, etc.
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes introductoris |
1.1. La comunitat
1.2. La ciutadania i la participació ciutadana
1.3. El desenvolupament comunitari
1.4. L'animació sociocultural |
2. Els models de desenvolupament comunitari. |
2.1. Els models
2.2. Autors i tendències |
3. El diagnòstic comunitari |
3.1. Concepte de diagnòstic comunitari
3.2. Condicions d'un diagnòstic comunitari
3.3. Agents implicats en el diagnòstic
3.4. Fases del diagnòstic comunitari
3.5. Tècniques pel diagnòstic comunitari
3.6. Criteris per a la prioritizació de necessitats
3.7. L'informe comunitari |
4. Els plans comunitaris |
4.1. Principis de la planificació comunitaria
4.2. Nivells de concreció del procés planificador
4.3. Components de la planificació
4.4. Fases de la planificació
4.5. El projecte com a concreció del procés planificador i com a eina per a l'acció comunitària. |
5. La participació ciutadana com a element definitori del desenvolupament comunitari |
5.1. Nivells de participació ciutadana
5.2. Noves formes de participació ciutadana
5.3. El paper de les xarxes socials |
6. L'animació sociocultural com un àmbit privilegiat del desenvolupament comunitari. |
6.1. Relació entre el desenvolupament comunitari i l'animació sociocultural
6.2. Evolució històrica de l'animació sociocultural
6.3. Models d'animació, autors i tendències
6.4. L'animació sociocultural com una metodologia d'acció comunitaria
6.5. L'animació sociocultural dirigida a diferents col·lectius de població |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Seminaris |
|
20 |
40 |
60 |
Debats |
|
8 |
4 |
12 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
16 |
96 |
112 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
15 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
24 |
36 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
13 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
20 |
24 |
Proves pràctiques |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites a Centres Cívics de l'entorn. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de qüestionaris i/o exercicis per part de l'alumne, de forma individual. |
Descripció |
El professor resoldrà dubtes, donarà consell, guia i assessorament als alumnes, de forma individual. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
15% |
Debats |
|
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
5% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
15% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució de qüestionaris i/o exercicis, per part de l'alumne, de forma individual. |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. |
15% |
Proves pràctiques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura és imprescindible aprovar cadascuna de les activitats amb pes a la nota. |
Bàsica |
Ander-Egg, Metodología y práctica de la Animación Sociocultural., CCS, 2000
Ballester, L. i Muñoz, A., Treball comunitari: treball socioeducatiu en xarxa., Revista Electrònica d'Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa. Vol 1, núm. 1, 91-108, 2009
Bradshaw, T.K., Theories of Poverty and Anti-Poverty Programs in Community Development., Journal of the Community Development Society. Publication on line., 2009
Bridger, J.C. i Alter, T.R., Place, Community Development and Social Capital., Journal of the Community Development Society. Publication on line., 2009
Calvo, A., La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación., Alianza Editorial, 2002
Collet, J i González, S., Els projectes educatius de ciutat de segona generació: del govern tradicional a la governança comunitària., Fundació Nous Horitzons, 2004
Escudero, J., Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural., Narcea, 2004
Froufe, S., Construir la animación sociocultural., Amarú, 1994
Gillet, J.C., La animación de la comunidad. Un modelo de animación socioeducativa., Graó, 2006
Llena, A.; Parcerisa, A. i ücar, X., La acción comunitaria: diez ideas claves., Graó, 2009
Marchioni, M., Comunidad, participación y desarrollo., Editorial Popular, 1999
Marchioni, M., Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria., Editorial Popular, 2002
Navarro, S., Redes sociales y construcción comunitaria., CCS, 2004
Nikkhah, H.A. i Redzuan, M. , Participation as a Medium of Empowerment in Community Development., European Journal of Social Sciences. Vol 11, núm. 1, 2009
Pérez-Campanero, M.P., Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa., Narcea, 1991
Pose Porto, H.M., La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social., Graó, 2006
Solé Masó, P., L'educació social avui:la intervenció socioeducativa a Catalunya., Universitat de Girona, 2005
Trilla, J., Animación sociocultural. Teoría, programas y ámbitos., Ariel, 1997
Trilla, L. i García, I., Infáncia, temps lliure i participació social. Informe 2002. La infància i les famílies als inicis del segle XXI., web del CIIMU, 2002
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Algunes de les activitats impliquen la lectura i el treball amb documents escrits en anglès. Per tant, es fa imprescindible que l'alumne tingui un domini de l'anglès adequat per tal de llegir textos acadèmics, com a mínim. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|