DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL Codi 11224108
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
carmen.ponce@urv.cat
noemi.martin@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
MARTÍN CASABONA, NOEMÍ
Web
Descripció general i informació rellevant Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació als diferents tipus de mediació i a les actuacions específiques que es requereixen, així com conèixer el marc jurídic de la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A9 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix els diferents models de mediació, en les seves diferents accepcions.
 A5 Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
 A9 Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
 B3 Selecciona informació rellevant.
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Concepte de mediació 1.1 La cultura de mediació
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte
1.3 Models de mediació
1.3.1 Model tradicional-lineal
1.3.2 Model transformatiu
1.3.3.Model circular-narratiu
1.4 Procés de mediació
2. La regulació jurídica de la mediació 2.1 Marc jurídic català
2.2 Marc jurídic estatal
2.3 Marc jurídic europeu
3. Àmbits de mediació 3.1 Mediació ciutadana i comunitària
3.2 Mediació penal per adults i juvenil
3.3 Mediació en l'àmbit familiar
3.4 Mediació en l'àmbit escolar
4. El mediador 4.1 Habilitats del mediador
4.2 Competències professionals del mediador
4.3 Codi de conducta mediadora
4.4 Tècniques que pot utilitzar el mediador

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
B3
C4
3 2 5
Sessió Magistral
A3
A5
B3
30 59 89
Presentacions / exposicions
A9
B5
B6
C2
C4
20 10 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B6
C4
15 30 45
Treballs
A3
A5
B3
B5
C2
C4
C5
15 20 35
Seminaris
A3
A5
B3
B5
B6
C4
10 20 30
Debats
A5
A9
B3
C4
10 20 30
Atenció personalitzada
B2
B4
C5
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A3
A5
B3
B4
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l´assignatura, amb presentacions teòriques i aportació d´evidències empíriques d´actualitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral i presentació digital en petits grups de temes dels diferents àmbits de la mediació.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Disseny i desenvolupament pràctic a l´aula de casos de mediació.
Treballs Realització en grup d'un treball d´investigació orientat a l´anàlisi d'un tema del programa.
Seminaris Presentació de situacions, experiències i casos pràctics.
Debats Reflexió i debat dels continguts presentats en relació als diferents temes del programa.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A9
B5
B6
C2
C4
Exposició a classe d'un treball en grup de recerca, anàlisi i reflexió sobre un tema del programa. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B6
C4
Estudi de cas d'un servei de mediació: contextualització, disseny i estratègies de desenvolupament pràctic.

Simulació de casos de mediació.
20%
Treballs
A3
A5
B3
B5
C2
C4
C5
Realització en grup d´un treball de recerca vinculat a un dels àmbits de la mediació. 30%
Proves de desenvolupament
A3
A5
B3
B4
C4
Avaluació individual dels coneixements teòrics de
la matèria. L'alumnat ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d´avaluació alternativa a l'alumnat que no pugui assitir. En aquest cas, cal comunicar-ho al professorat durant el primer mes de desenvolupament de la matèria.

Cal tenir aprovat el 50% de totes les parts avaluables.


Fonts d'informació

Bàsica BOQUE, Mª C, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC

Complementària AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent