Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A9 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
| | A9 |
Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
| | B3 |
Selecciona informació rellevant.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. Concepte de mediació |
1.1 La cultura de mediació
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte
1.3 Models de mediació
1.3.1 Model tradicional-lineal
1.3.2 Model transformatiu
1.3.3.Model circular-narratiu
1.4 Procés de mediació
|
2. La regulació jurídica de la mediació |
2.1 Visió europea
2.2 Visió internacional |
3. El mediador/mediadora |
3.1 Habilitats i competències
3.2 Codi de conducta mediadora
3.3 Tècniques, estratègies i recursos |
4. Àmbits de mediació |
4.1 Mediació comunitària: ciutadana, cultural, mercantil i de salut
4.2 Mediació penal per adults i juvenil
4.3 Mediació en l'àmbit familiar
4.4 Mediació en l'àmbit escolar |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
2 |
5 |
Sessió Magistral |
|
30 |
59 |
89 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
10 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Treballs |
|
15 |
20 |
35 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Debats |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
15 |
30 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l´assignatura, amb presentacions teòriques i aportació d´evidències empíriques d´actualitat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i presentació digital en petits grups de temes dels diferents àmbits de la mediació. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Disseny i desenvolupament pràctic a l´aula de casos de mediació. |
Treballs |
Realització en grup d'un treball d´investigació orientat a l´anàlisi d'un tema del programa. |
Seminaris |
Presentació de situacions, experiències i casos pràctics. |
Debats |
Reflexió i debat dels continguts presentats en relació als diferents temes del programa. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe d'un treball en grup de recerca, anàlisi i reflexió sobre un tema del programa. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Estudi de cas d'un servei de mediació: contextualització, disseny i estratègies de desenvolupament pràctic.
Simulació de casos de mediació.
|
20%
25% |
Treballs |
|
Realització en grup d´un treball de recerca vinculat a un dels àmbits de la mediació. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació individual dels coneixements teòrics de
la matèria. L'alumnat ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d´avaluació alternativa a l'alumnat que no pugui assitir. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria. Cal tenir aprovat el 50% de totes les parts avaluables. |
Bàsica |
BOQUE, Mª C, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
|
|
Complementària |
AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|