DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL Codi 11224108
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació als diferents tipus de mediació i a les actuacions específiques que es requereixen, així com conèixer el marc jurídic de la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A9 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
 A9 Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
 B3 Selecciona informació rellevant.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Concepte de mediació 1.1 La cultura de mediació
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte
1.3 Models de mediació
1.3.1 Model tradicional-lineal
1.3.2 Model transformatiu
1.3.3.Model circular-narratiu
1.4 Procés de mediació
2. La regulació jurídica de la mediació 2.1 Visió europea
2.2 Visió internacional
3. El mediador/mediadora 3.1 Habilitats i competències
3.2 Codi de conducta mediadora
3.3 Tècniques, estratègies i recursos
4. Àmbits de mediació 4.1 Mediació comunitària: ciutadana, cultural, mercantil i de salut
4.2 Mediació penal per adults i juvenil
4.3 Mediació en l'àmbit familiar
4.4 Mediació en l'àmbit escolar

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 2 5
Sessió Magistral
A5
30 59 89
Presentacions / exposicions
C4
C5
20 10 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
15 30 45
Treballs
C4
15 20 35
Seminaris
B3
10 20 30
Debats
B6
10 20 30
Atenció personalitzada
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A5
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l´assignatura, amb presentacions teòriques i aportació d´evidències empíriques d´actualitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral i presentació digital en petits grups de temes dels diferents àmbits de la mediació.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Disseny i desenvolupament pràctic a l´aula de casos de mediació.
Treballs Realització en grup d'un treball d´investigació orientat a l´anàlisi d'un tema del programa.
Seminaris Presentació de situacions, experiències i casos pràctics.
Debats Reflexió i debat dels continguts presentats en relació als diferents temes del programa.
Atenció personalitzada Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
C4
C5
Exposició a classe d'un treball en grup de recerca, anàlisi i reflexió sobre un tema del programa. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
Estudi de cas d'un servei de mediació: contextualització, disseny i estratègies de desenvolupament pràctic.

Simulació de casos de mediació.
20%




25%
Treballs
C4
Realització en grup d´un treball de recerca vinculat a un dels àmbits de la mediació. 25%
Proves de desenvolupament
A5
C4
Avaluació individual dels coneixements teòrics de
la matèria. L'alumnat ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria.
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d´avaluació alternativa a l'alumnat que no pugui assitir. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria.

Cal tenir aprovat el 50% de totes les parts avaluables.


Fonts d'informació

Bàsica BOQUE, Mª C, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC

Complementària AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent