Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A9 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
| | A9 |
Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
| | B3 |
Selecciona informació rellevant.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. LA MEDIACIÓ: Visions des de la conflictologia i el context de les discrepàncies interpersonals o intergrupals.
Cultura de la Pau i cultura de la gestió dialogant de conflictes i la mediació. |
1.1 La cultura de la gestió dialogant dels conflictes i la mediació
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte
1.3. Conflictologia, gestió de conflictes i mediació.
1.4. Conflictes mediables o no mediables
1.5. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones. Cultura de la Pau i activitats com el DENIP.
1.6 Principis i escoles de mediació
1.6.1. Models: tradicional-lineal, transformatiu, circular-narratiu, apreciatiu
1.6.2. Estratègies de la pràctica de cadascun d'ells. |
2. REGULACIÓ JURÍDICA DE LA MEDIACIÓ.
Entitats promotores i col·laboradores. |
2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.2. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.3. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.4 Directives europea. Visió internacional
2.5. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.5. Els Col·legis professionals i associacions de persones mediadores. |
3. ELS PARTICIPANTS EN LA MEDIACIÓ: persona mediadora, entitats. Competències, disseny i implementació d'actuacions i programes. |
3.1 Competències i codi de conducta de les persones mediadores
3.2 Tècniques, estratègies, eines i recursos
3.3. Factors rellevants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones. Interaccions amb els entorns propers, aspectes emocionals, comunitari, sociocultural, laboral, ...
3.4. ALTRES COMPETÈNCIES: Llengües estrageres i anglès, TIC, dimensió artística i emocional, ...
3.5. Disseny i participació en actuacions i programes de mediació en l'àmbit local i comunitari
3.6. La mediació en el marc dels Programes Educatius Europeus: disseny i gestió de programes. |
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ |
4.1 Mediació comunitària: Civisme i convivència ciutadana i comunitària, mediació cultural, de consum, mercantil, de salut, interreligiosa, ...
4.2. Mediació i intermediació intercultural
4.3 Mediació i reparació penal: Justícia de proximitat i Mesures Penals Alternatives
4.4 Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, ...
4.5 Mediació en l'àmbit escolar
4.6.Mediació a les organitzacions i comunitats de propietaris i veïns, |
5. PROCÉS I PRÀCTICA DE LA MEDIACIÓ: Quan es pot mediar i com fer una mediació. La mediació en les llengües majoritàries de la UE. |
5.1. La pràctica de la mediació, en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes.
5.2. Mediació pràctica: Procés previ i inicial, desenvolupament i finalització. Procés administratiu i de registre.
5.3. La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials.
5.4. L'ús i llenguatge de la mediació en les llengües europees: Anglès, Francès, Italià. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
2 |
5 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
10 |
30 |
Treballs |
|
20 |
40 |
60 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
5 |
5 |
10 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Debats |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
10 |
20 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
5 |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
10 |
20 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l´assignatura, amb presentacions teòriques i aportació d´evidències empíriques d´actualitat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i presentació digital en petits grups de temes dels diferents àmbits de la mediació. |
Treballs |
Realització en grup d'un treball d´investigació orientat a l´anàlisi d'un tema del programa. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Disseny i desenvolupament pràctic de casos de mediació a l´aula o si s'escau, en un espai a la xarxa o altres recursos tecnològics. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Sessions impartides per conferenciants professionals, assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació. |
Seminaris |
Presentació, reflexió i debat fonamentat, de situacions, experiències i casos pràctics. |
Debats |
Reflexió i debat dels continguts presentats en relació als diferents temes del programa. |
Atenció personalitzada |
Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.
Reunions mensuals de representants dels grups de treball, obertes a tot el grup classe, per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. |
Descripció |
DUES DIMENSIONS D'ATENCIÓ PERSONALITZADA:
A) CONSELL DE LA PARTICIPACIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA MATÈRIA I EL PROCÉS D'APRENENTATGE.
(la primera hora de la classe de cada més, es dedicarà a l'avaluació i retroalimentació del procés educatiu del curs, amb la participació recomanada com a mínim d'un membre de cada grup de treball, per bé que es recomana l'assistència de tot el curs)
B) TUTORIES INDIVIDUALS O EN GRUPS DE TREBALL, en relació als processos d'aprenentatge i aprofundiment en els continguts, personals i les tasques de la matèria (revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
EXPOSICIÓ D'UN TREBALL PRÀCTIC (en grup), que inclou recerca, anàlisi, reflexió i desenvolupament pràctic, didàctic, ús de les TIC, ... sobre un tema del programa.
Complementat amb activitats didàctiques i participatives per a realitzar complementàries a l'exposició a l'aula. |
20% |
Treballs |
|
TREBALL DE RECERCA I ANÀLISI TEÒRIC (en grup): vinculat a un dels temes o la conceptualització de la mediació en els àmbits on es desenvolupa, d'acord amb el LLibre Blanc de la Mediació.
|
25% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
ARTICLES: (individual)
Anàlisi i reflexió fonamentada sobre temes d'actualitat relacionats amb la cultura de la Pau i la gestió de conflictes a través de la mediació, que s'exposaran a l'aula.
ANÀLISI DE CASOS EXPOSATS A L'AULA: Exposició i anàlisi de casos pràctics. |
10%
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
PORTFOLIO (en grup)
1. Fitxes de les classes, exposicions de l'alumnat i els conferenciants: resum breu, comentari de punts forts i a millorar.
2. valoració del curs: desenvolupament de la matèria, propostes, suggeriments, i crítiquies (es presentarà al moodle a partir del 2n més actualitzant-lo progressivvament en cada exposició) |
10% |
Atenció personalitzada |
|
ASSISTÈNCIA ACTIVA EN LES CLASSES I EL CONSELL DE PARTICIPACIÓ (Individual) |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
AVALUACIÓ INDIVIDUAL- DESENVOLUPAMENT D'UN TEMA. L'alumne/a, a través d'una prova de resposta extensa i justificada, ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
AVALUACIÓ INDIVIDUAL (QÜESTIONARI) coneixements teòrics i normativa de mediació.
|
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d´avaluació alternativa a l'alumnat que no pugui assitir. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria. Cal tenir aprovat el 50% de totes les parts avaluables. |
Bàsica |
AA DD, Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència, 2003, AJUNTAMENT SABADELL - FUNDACIÓ CAIXA SABADELL
BARUCH BUSH, R.A, - FOLGUER, J. P. , La Promesa de Mediación. Como afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros., 1996, Ed. GRANICA. SA.
BRULÉ, Alain, Saber dialogar y convencer., 1999, OCTAEDRO
CALCATERRAM Ruben A, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
VIÑAS CIRERA, Jesús, Conflictos en los centros educativos. Cultura organizariva y mediación para la convivencia, 2004, GRAÓ
VINYAMATA, Eduard, Conflictologia. Teoría y práctica en Resolución de Conflictos, 2001, ARIEL PRACTICUM
TORRENGO; Juan Carlos , Mediación de Conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores, 2000, NARCEA
AA DD, Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya, 2010, http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/Pu
|
|
Complementària |
AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) i AA DD, Mediación: Elaboración de proyectos. Casos prácticos, 2010, Ed. Tecnos
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
TURCHET, Philippe, El llenguatge del cos. Com comprendre a l'altre a través dels seus gestos, 2005, PAGÈS EDITORS
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|