DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL Codi 11224108
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Web http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura proposa compartir entrte docent i discents allò que sabem i els que volem aprendre en relació a la cultura de la gestió dialogant dels conflictes a través de la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A9 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
 A9 Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
 B3 Selecciona informació rellevant.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. LA MEDIACIÓ: Visions des de la conflictologia i el context de les discrepàncies interpersonals o intergrupals.
Cultura de la Pau i cultura de la gestió dialogant de conflictes i la mediació.
1.1 La cultura de la gestió dialogant dels conflictes i la mediació
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte
1.3. Conflictologia, gestió de conflictes i mediació.
1.4. Conflictes mediables o no mediables
1.5. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones. Cultura de la Pau i activitats com el DENIP.
1.6 Principis i escoles de mediació
1.6.1. Models: tradicional-lineal, transformatiu, circular-narratiu, apreciatiu
1.6.2. Estratègies de la pràctica de cadascun d'ells.
2. REGULACIÓ JURÍDICA DE LA MEDIACIÓ.
Entitats promotores i col·laboradores.
2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.2. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.3. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.4 Directives europea. Visió internacional
2.5. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.5. Els Col·legis professionals i associacions de persones mediadores.
3. ELS PARTICIPANTS EN LA MEDIACIÓ: persona mediadora, entitats. Competències, disseny i implementació d'actuacions i programes. 3.1 Competències i codi de conducta de les persones mediadores
3.2 Tècniques, estratègies, eines i recursos
3.3. Factors rellevants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones. Interaccions amb els entorns propers, aspectes emocionals, comunitari, sociocultural, laboral, ...
3.4. ALTRES COMPETÈNCIES: Llengües estrageres i anglès, TIC, dimensió artística i emocional, ...
3.5. Disseny i participació en actuacions i programes de mediació en l'àmbit local i comunitari
3.6. La mediació en el marc dels Programes Educatius Europeus: disseny i gestió de programes.
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ 4.1 Mediació comunitària: Civisme i convivència ciutadana i comunitària, mediació cultural, de consum, mercantil, de salut, interreligiosa, ...
4.2. Mediació i intermediació intercultural
4.3 Mediació i reparació penal: Justícia de proximitat i Mesures Penals Alternatives
4.4 Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, ...
4.5 Mediació en l'àmbit escolar
4.6.Mediació a les organitzacions i comunitats de propietaris i veïns,
5. PROCÉS I PRÀCTICA DE LA MEDIACIÓ: Quan es pot mediar i com fer una mediació. La mediació en les llengües majoritàries de la UE. 5.1. La pràctica de la mediació, en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes.
5.2. Mediació pràctica: Procés previ i inicial, desenvolupament i finalització. Procés administratiu i de registre.
5.3. La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials.
5.4. L'ús i llenguatge de la mediació en les llengües europees: Anglès, Francès, Italià.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 2 5
Sessió Magistral
A5
B3
10 20 30
Presentacions / exposicions
C2
C4
C5
20 10 30
Treballs
B2
B6
C4
20 40 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
15 30 45
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
5 5 10
Seminaris
B3
10 20 30
Debats
B6
10 20 30
Atenció personalitzada
B3
10 10 20
 
Proves objectives de tipus test
A5
C4
5 5 10
Proves de desenvolupament
B3
10 20 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l´assignatura, amb presentacions teòriques i aportació d´evidències empíriques d´actualitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral i presentació digital en petits grups de temes dels diferents àmbits de la mediació.
Treballs Realització en grup d'un treball d´investigació orientat a l´anàlisi d'un tema del programa.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Disseny i desenvolupament pràctic de casos de mediació a l´aula o si s'escau, en un espai a la xarxa o altres recursos tecnològics.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Sessions impartides per conferenciants professionals, assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació.
Seminaris Presentació, reflexió i debat fonamentat, de situacions, experiències i casos pràctics.
Debats Reflexió i debat dels continguts presentats en relació als diferents temes del programa.
Atenció personalitzada Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.
Reunions mensuals de representants dels grups de treball, obertes a tot el grup classe, per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
DUES DIMENSIONS D'ATENCIÓ PERSONALITZADA: A) CONSELL DE LA PARTICIPACIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA MATÈRIA I EL PROCÉS D'APRENENTATGE. (la primera hora de la classe de cada més, es dedicarà a l'avaluació i retroalimentació del procés educatiu del curs, amb la participació recomanada com a mínim d'un membre de cada grup de treball, per bé que es recomana l'assistència de tot el curs) B) TUTORIES INDIVIDUALS O EN GRUPS DE TREBALL, en relació als processos d'aprenentatge i aprofundiment en els continguts, personals i les tasques de la matèria (revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
C2
C4
C5
EXPOSICIÓ D'UN TREBALL PRÀCTIC (en grup), que inclou recerca, anàlisi, reflexió i desenvolupament pràctic, didàctic, ús de les TIC, ... sobre un tema del programa.
Complementat amb activitats didàctiques i participatives per a realitzar complementàries a l'exposició a l'aula.
20%
Treballs
B2
B6
C4
TREBALL DE RECERCA I ANÀLISI TEÒRIC (en grup): vinculat a un dels temes o la conceptualització de la mediació en els àmbits on es desenvolupa, d'acord amb el LLibre Blanc de la Mediació.
25%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
ARTICLES: (individual)
Anàlisi i reflexió fonamentada sobre temes d'actualitat relacionats amb la cultura de la Pau i la gestió de conflictes a través de la mediació, que s'exposaran a l'aula.
ANÀLISI DE CASOS EXPOSATS A L'AULA: Exposició i anàlisi de casos pràctics.
10%

Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
PORTFOLIO (en grup)
1. Fitxes de les classes, exposicions de l'alumnat i els conferenciants: resum breu, comentari de punts forts i a millorar.
2. valoració del curs: desenvolupament de la matèria, propostes, suggeriments, i crítiquies (es presentarà al moodle a partir del 2n més actualitzant-lo progressivvament en cada exposició)
10%
Atenció personalitzada
B3
ASSISTÈNCIA ACTIVA EN LES CLASSES I EL CONSELL DE PARTICIPACIÓ (Individual) 10%
Proves de desenvolupament
B3
AVALUACIÓ INDIVIDUAL- DESENVOLUPAMENT D'UN TEMA. L'alumne/a, a través d'una prova de resposta extensa i justificada, ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 15%
Proves objectives de tipus test
A5
C4
AVALUACIÓ INDIVIDUAL (QÜESTIONARI) coneixements teòrics i normativa de mediació.
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d´avaluació alternativa a l'alumnat que no pugui assitir. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria.

Cal tenir aprovat el 50% de totes les parts avaluables.


Fonts d'informació

Bàsica AA DD, Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència, 2003, AJUNTAMENT SABADELL - FUNDACIÓ CAIXA SABADELL
BARUCH BUSH, R.A, - FOLGUER, J. P. , La Promesa de Mediación. Como afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros., 1996, Ed. GRANICA. SA.
BRULÉ, Alain, Saber dialogar y convencer., 1999, OCTAEDRO
CALCATERRAM Ruben A, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
VIÑAS CIRERA, Jesús, Conflictos en los centros educativos. Cultura organizariva y mediación para la convivencia, 2004, GRAÓ
VINYAMATA, Eduard, Conflictologia. Teoría y práctica en Resolución de Conflictos, 2001, ARIEL PRACTICUM
TORRENGO; Juan Carlos , Mediación de Conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores, 2000, NARCEA
AA DD, Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya, 2010, http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/Pu

Complementària AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) i AA DD, Mediación: Elaboración de proyectos. Casos prácticos, 2010, Ed. Tecnos
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
TURCHET, Philippe, El llenguatge del cos. Com comprendre a l'altre a través dels seus gestos, 2005, PAGÈS EDITORS

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent