Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A9 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
| | A9 |
Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
| | B3 |
Selecciona informació rellevant.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. LA MEDIACIÓ: Visions des de la conflictologia i el context de les discrepàncies interpersonals o intergrupals.
Cultura de Pau i de la gestió dialogant i apreciativa de conflictes, si s'escau a través de la mediació. |
1.1 La cultura de Pau, diàleg cooperatiu, negociació i, si s'escau, gestió dels conflictes a través de la mediació.
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte.
1.3. Conflictologia, gestió de conflictes i mediació.
1.4. Psicologia i factors emocionals del conflicte.
1.5. Conflictes mediables o no mediables
1.6. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones. Cultura de Pau i activitats de motivació i participació. Casos pràctics com el DENIP.
1.7 Principis i escoles de mediació
1.7.1. Models: tradicional-lineal, transformatiu, circular-narratiu.
1.7.2, Model apreciatiu. Metodologies de diàleg apreciatiu. Cas pràctic: World cafè.
1.7.3. Estratègies de la pràctica de cadascun d'ells i tipologia de casos en que es recomana el seu ús. |
2. REGULACIÓ JURÍDICA DE LA MEDIACIÓ.
Entitats promotores i col·laboradores. |
2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.2. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.3. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.4 Directives europea. Visió internacional
2.5. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.5. Funció dels Col·legis professionals i associacions de persones mediadores. |
3. ELS PARTICIPANTS, EL CONTEXT I FACTORS CLAUS EN LA MEDIACIÓ: |
3.1. PERSONES O GRUPS IMPLICATS EN EL CAS.
a) Interaccions amb els entorns propers, aspectes emocionals, comunitari, sociocultural, laboral, ...
b) Metodologia participativa, empoderament i ajut al diàleg i la comunicació
c) Assessorament d'altres professionals.
3.1 PERSONES MEDIADORES:
a) Coneixements, competències i codi de conducta de les persones mediadores. Tècniques, estratègies, eines i recursos
b) Factors rellevants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones.
c) Altres competències: Llengües estrangeres, TIC, dimensió artística, emocional, acompanyament en el procés,...
3.3. MARC CONTEXTUAL:
a) Actuacions i programes de mediació en l'àmbit local - comunitari i del teixit social.
b)Ciutat Educadora i mediació.
c) La mediació en el marc dels Programes Educatius Europeus: disseny i gestió de programes. El cas pràctic dels Erasmus Plus. |
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ. |
4.1. La cultura de Pau, el diàleg i la mediació, espai de participació, sector emergent i procés de maduresa social.
4.2 Mediació comunitària: Civisme, convivència ciutadana, polítiques públiques i governança.
4.3. Mediació en salut i hospitalària.
4.4. Mediació i intermediació intercultural i interreligiosa.
4.5 Mediació judicial i justícia restaurativa: Mesures Penals Alternatives, TBC, ... Justícia de proximitat.
4.6 Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, ...
4.7 Mediació en l'àmbit escolar i la seva correlació comunitària. El PEC, projecte de convivència, tutoria, sancions i mediació.
4.8. Mediació en altres sectors: Diversitat funcional, gent gran, menors, ...
4.9.Mediació a les organitzacions i comunitats de propietaris i veïns, Casos pràctics: us i gestió d'espais oberts, mobbing, quotes, ...
4.10. Mediació mercantil: comercial, hipotecària,
4.11. Mediació laboral i correlació amb l'arbitratge.
4.12. Mediació ambiental
4.13. Cultura de la Pau global, intergrupal i interpersonal.
4.14. Altres institucions i ens per a la gestió de conflictes: Jutjat de Pau, Arbitratge, ... |
5. PROCÉS I PRÀCTICA DE LA MEDIACIÓ: Quan es pot mediar, com fer una mediació, factors clau, avaluació i seguiment. |
5.1. La pràctica de la mediació, en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes. "Empowerment" dels implicats.
5.2. Mediació pràctica: Casos mediables, procés inicial, desenvolupament, finalització, seguiment i avaluació. Procés administratiu i de registre.
5.3. Serveis d'informació i orientació per part dels serveis de Justícia i col·legis professionals: Servei Informació SIM i SOM
5.3. Avaluació dels processos de mediació: Conceptes, metodologia i eines d'avaluació.
5.4. La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials.
5.5. La comunicació i aspectes emocionals, factors clau en la mediació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
5 |
10 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
40 |
60 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
5 |
5 |
10 |
Treballs |
|
20 |
40 |
60 |
Seminaris |
|
7 |
14 |
21 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
10 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
|
10 |
20 |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats de presa de contacte, presentar l'assignatura i el programa. Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Presentació de la documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura i consulta en els processos de desenvolupament dels continguts i dels treballs del curs par part de l'alumnat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts conceptuals de l'asignatura, i aportació d'eines metodològiques i evidències empíriques d´actualitat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a l'aula amb suport digital, a realitzar per part de l'alumnat en petits grups de treball sobre els temes del programa de la matèria.
Inclou 1) una activitat pràctica i didàctica participativa, que complementi i ajudi a la comprensió del tema exposat.
2) un qüestionari tipus test sobre el tema exposat a realizar per part de l'alumnat al finalitzar la pressentació. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
EXPOSICIÓ DE CASOS A L'AULA, (directe o amb recursos en xarxa) per part del professor o conferenciants, sobre casos pràctics dels diversos àmbits de la mediació, per tal de reflexionar sobre la tipologia de casos i la gestió dels processos pràctics de mediació.
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
JORNADES I CONFERÈNCIES. Sessions impartides per conferenciants professionals, assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació. |
Treballs |
TREBALL DE RECERCA sobre un tema del programa, realitzat en grup, orientat al desenvolupament i anàlisi conceptual del àmbit de la mediació seleccionat, i la descripció dels processos específics per a la pràctica de la mediació en aquest àmbit. |
Seminaris |
Presentació i reflexió fonamentada a l'aula, sobre casos, situacions, experiències, eines i recursos pràctics. |
Debats |
Reflexió i debat d'ampliació i aprofundiment sobre els temes clau dels continguts del programa, i la seva transferència en la pràctica en el context laboral o l'exercici professional de la mediació. |
Atenció personalitzada |
Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)
Reunions periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. |
Descripció |
Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)
Atenció a l'alumnat es situació específica deguda a la participació en programes europeus o necessitat laboral.
Reunions periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
EXPOSICIÓ DEL TREBALL TEMÀTIC, a l'aula.
INCLOU: recerca i aportació de fonts documentals, anàlisi, reflexió i desenvolupament pràctic, amb recursos pedagògics i didàctics, ús de les TIC, la llengua estrangera, ... sobre un tema del programa. |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Activitats complementàries de la presentació a l'aula:
1. ACTIVITAT DIDÀCTICA I PARTICIPATIVA COMPLEMENTARIA DE LA PRESENTACIÓ TEMÀTICA a l'aula, per a la reflexió fonamentada sobre el tema exposat.
2. QÜESTIONARI - TEST. Presentació i resolució en grups, d'un qüestionari - test sobre el tema exposat. |
10%
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Articles d'aprofundiment, amb fonamentació conceptual, sobre els temes de les Jornades, conferències o altres esdeveniments en els que es participi o es presentin a l'aula. |
10% |
Treballs |
|
TREBALL DE RECERCA I ANÀLISI TEÒRIC (en grup): vinculat a un dels temes, amb aportació de conceptualització i metodologia pràctica de la mediació, exposats i treballats a les classes i ampliat amb les fonts de la matèria, bibliografia i les aportacions dels conferenciants, les jornades que es proposi en el curs i els treballs dels altres Grups de Treball de l'alumnat. |
20% |
Atenció personalitzada |
|
Tutoria des treballs, seguiment i retroalimentació de les tasques individual o dels grups, revisió presencial i/o telemàtica, ...
|
5% |
Proves de desenvolupament |
|
PROVA DE DESENVOLUPAMENT TEÒRIC - PRÀCTIC D'UN TEMA. L'alumnat a través d'una prova de resposta extensa, justificada amb fonamentació teòrica i documental, ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements assolits sobre la matèria. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
AVALUACIÓ INDIVIDUAL (QÜESTIONARI) coneixements teòrics i normativa de mediació.
|
5% |
Altres |
|
PARTICIPACIÓ INDIVIDUAL O EN GRUP. 1) Assistència activa a les classes, les conferències i jornades a l'aula o externes. 2) Col·laboració en les activitats i sessions de participació per a la millora del procés educatiu de la matèria. 3) Dossier - portfolio, d'alumnat en pla alternatiu o per a la recuperació de l'assistència a les classes sobre els temes treballats, que es publiquen al moodle. (avaluació correlativa a la corresponent que es recupera) |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d'avaluació alternativa a l'alumnat que justifiqui no poder assistir total o parcialment a les classes. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria. Cal tenir aprovat amb una nota del 50% de l'avaluació corresponent a cadascuna de totes les parts avaluables. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri adients pel bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Generalitat de Catalunya, Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat., 2009, http://www.parlament.cat/document/nom/TL097.pdf
Generalitat de Catalunya , DECRET 135/2012, Reglament, 2012, http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pju
AA DD , Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya, 2010, http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/Pu
MORENO OLIVER, Francesc Xavier (coord) i AADD, Bases de Mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
MARTÍNEZ MANENT, Joan, Mediació comunitària: de "la promesa de mediació" a la cultura de la pau i mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
AA DD, Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència, 2003, AJUNTAMENT SABADELL - FUNDACIÓ CAIXA SABADELL
Ajuntament de Barcelona., Ciutadana i Associacionisme. Ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona., 2012, http://ajuntament.barcelona.cat/seguretatiprevenci
BARUCH BUSH, R.A, - FOLGUER, J. P. , La Promesa de Mediación. Como afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros., 1996, Ed. GRANICA. SA.
BRULÉ, Alain, Saber dialogar y convencer., 1999, OCTAEDRO
CALCATERRAM Ruben A, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FARRÉ, S., Gestión de conflictos: taller de mediación. Un enfoque socio-afectivo, 2006, Barcelona: Ariel
FERNANDEZ RIQUELME, S, La Mediación social: itinerario histórico de la resolución de conflictos sociales,, 2010, www.eumed.net/rev/cccss/07/sfr.htm
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
FRANCO CONFORTI, Oscar Daniel, El modelo de intervención y/o mediación apreciativa: una nueva propuesta extraída de los Diálogos Apreciativos, 2008, Extraído del libro: Liderazgo Positivo: construir
GALTUNG Johan, Volencia cultural, 1989, http://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/docume
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
RÚA DURAN, Rebeca, DIFUSIÓN DE LA CULTURA DE MEDIACIÓN Y GESTIÓN ALTERNATIVA DE CONFLICTOS A TRAVÉS DE FORMACIÓN APLICADA AL ÁMBITO SANITARIO, 2015, http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/67526/
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
VIÑAS CIRERA, Jesús, Conflictos en los centros educativos. Cultura organizariva y mediación para la convivencia, 2004, GRAÓ
VINYAMATA, Eduard, Conflictologia. Teoría y práctica en Resolución de Conflictos, 2001, ARIEL PRACTICUM
TORRENGO; Juan Carlos , Mediación de Conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores, 2000, NARCEA
Torrego, J.C., El Plan de Convivencia: fundamentos y recursos para su desarrollo., 2008, Madrid: Alianza
Generalitat - Justicia, Programa Compartim de gestió del coneixement del Departament de Justícia Guia pràctica de metodologia i recursos per mediació en comunitats de veïns i propietaris, 2010, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Gencat - Ensenyament, GESTIO I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
Gencat - Ensenyament, GENCAT - CONFLICTES GREUS - PREVENCIO I ACTUACIÓ, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
Sastre G. I Moreno M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional., 2002, Barcelona. Ed. Gedisa
Gencat - Ensenyament, MEDIACIÓ ESCOLAR, , http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projed
Gencat - Ensenyament, CERCLES RESTAURATIUS, 2014,
Gencat - Ensenyament, PROJECTE DE CONVIVÈNCIA I ÈXIT EDUCATIU , 2015, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
|
|
Complementària |
Gernika Gogoratuz, Caja de herramientas de curso de capacitación en resolución de conflictos, 1994, http://hectormaestriaenandragogia.blogspot.com.es/
AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) i AA DD, Mediación: Elaboración de proyectos. Casos prácticos, 2010, Ed. Tecnos
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO http://www.xtec.cat/seconca/ Carme%20Boq
García, J.; Giménez, O.; González, M.B.; Grund, M. V.; & Lara. B., Mediación en la pràctica. Manual de implementación de un servicio de mediación escolar., 2012, https://www.ceapa.es/sites/default/files/uploads/f
SARDA TABOADA, Jenifer, Programa formación alumnado mediador, 2013, https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/3915/1/TFM-G
MOORE, Christopher, El proceso de Mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos., 1995, GRANICA EDICIONES https://formacionprofesionaleav
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
TURCHET, Philippe, El llenguatge del cos. Com comprendre a l'altre a través dels seus gestos, 2005, PAGÈS EDITORS
Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya., Casos pràctics de mediació de dret privat, 2011, http://justicia.gencat.cat/web/.content/home/depar
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|