Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A9 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
| | A9 |
Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
| | B3 |
Selecciona informació rellevant.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. LA MEDIACIÓ:
Fonamentació, bases de conflictologia, anàlisi del context i els factors que intervenen en les discrepàncies i conflictes interpersonals o intergrupals.
Gestió dialogant, no adversarial i apreciativa dels conflictes, si s'escau a través de la mediació.
Models metodològics de mediació
Cultura de Pau i pacifisme en conflictes armats.
Perspectiva de gènere en la mediació social.
|
1.1. La mediació
1.1.1 Cultura de Pau, diàleg cooperatiu, negociació i, si s'escau, gestió dels conflictes a través de la mediació.
1.1.2. Dimensió positiva i apreciativa del conflicte.
1.1.3. Dimensió i funció restaurativa de la mediació.
1.1.4. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones.
1.2. Conflictologia, gestió del conflicte i mediació.
1.2.1. Teoria sistèmica, construccionisme social
1.2.2. Processos psicosocials, interacció i factors emocionals del conflicte.
1.2.3. Processos de comunicació en la mediació.
1.2.4. Conflictes mediables o no mediables
1.3 Principis i escoles de mediació
1.3.1. Principis i objectius de la mediació.
1.3.2. Models i escoles de mediació.
a) Tradicional o lineal de Harvard, els set passos.
b) Transformatiu de Bush i Folger.
c) Circular narratiu de Sara Coob i les aportacions multidisciplinaris de Marinés Suares i Humberto Maturana
d) Apreciatiu, aportacions de Johan Galtung. Diàlegs apreciatius. Tècnica World cafè i altres estratègies de grups.
e) Models mixtes
1.4. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones.
1.4.1. La cultura de Pau interpersonal, intergrupal i global.
1.4.2. El diàleg i la mediació, espai de participació, sector emergent i procés de maduresa social.
1.4.3. Educació per la pau en activitats escolars, motivació i participació. Activitats escolars: commemoració del DENIP, ...
1.5. Perspectiva de gènere en la mediació social. A partir d'aquí tots els temes s'hauran de desenvolupar amb perspectiva de gènere.
|
2. BASES JURÍDIQUES DE LA MEDIACIÓ. Entitats promotores i col•laboradores. |
2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.1.1. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.2.1. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.2.2. Legislació de mediació de l’Estat espanyol i de Catalunya.
2.2. Directives europees i organismes internacionals.
Directiva Comunitària 2008/52/CE, del Parlament Europeu.
2.3. Serveis d'informació i orientació dels serveis de Justícia i col•legis professionals: SIM i SOM
2.3.1. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.3.2. Funció dels Col•legis professionals i associacions de persones mediadores. |
3. ELS PARTICIPANTS, EL CONTEXT I FACTORS CLAUS EN LA MEDIACIÓ: Elements i factors del conflicte: participants, context, factors clau, metodologia segons models o mixta, procés administratiu i avaluació.
La pràctica i estratègies de mediació en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes.
Funcions de la persona professional de mediació i la seva participació neutral i activa en el sistema.
|
3.1. Factors relacionats amb les persones o grups implicats.
a) Anàlisi dels factors personals, familiars i culturals, en aspectes psicològics, emocionals, de competències de comunicació, percepció, ...
b) Anàlisi de les interaccions en el context: familiar, veïnal, comunitari, sociocultural, laboral, ...
3.2 Persones mediadores:
a) Titulació i opcions de formació: Coneixements, competències i codi de conducta de les persones mediadores.
b) Funcions i estratègies actuació de les persones mediadores
c) Comunicació no violenta.
3.3. Factors estratègies, processos, tècniques, eines i recursos.
a) Anàlisi del conflicte, factors condicionants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones. Casos mediables o altres opcions.
b) Factors ambientals per a la mediació: disposició de la sala, la taula i les posicions, la gestió dels torns de paraules, interlocutors, dimensió artística.
c) Metodologia participativa, empoderament de les parts, legitimació, deconstrucció del conflicte, treball amb les diferències, posició subjectiva, co-construcció de la relació, ajut al diàleg i la comunicació, escolta activa, paràfrasi, reformulació, anàlisi i connotació positiva, ...
d) Accions prèvies al procés de mediació: confiança, legitimació, equilibri entre les parts, anàlisi del conflicte, entrevistes individuals.
e) Procés administratiu, compromís inicial, actes i document de les sessions i, si s’escau, acords finals o conclusions, registre o altres opcions.
f) Procés de la primera sessió i identificació del conflicte i factors condicionants. Gestió del procés i debat inicial, desenvolupament, acompanyament i ajuts al diàleg i negociació.
g) Procés de les sessions de mediació: Estratègies, eines i ajuts per a la gestió dels processos de diàleg i negociació, diàlegs transformatius i apreciatius, cerca de punts de confluència d’interessos i procés de construcció d’acords i la seva documentació, seguiment i avaluació. Procés administratiu i de registre.
h) Altres competències i recursos complementaris de la mediació:
Tècniques, eines didàctiques i habilitats narratives en mediació, modalitats en la paràfrasi, converses d'externalització i reciprocació, preguntes clau, connotació positiva, etc.
Llengües estrangeres, llenguatge de signes, TIC, tècniques didàctiques i de comunicació, dinàmica de grups i per acompanyament del procés,
i) Comediació, estratègies i casos recomanats.
j) Multiparcialitat, models i eines de gestió.
k) Avaluació dels processos de mediació. Conceptes, metodologia, processos i eines d'avaluació.
l) La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials. Recursos i eines.
3.4. Assessorament d'advocat i altres professionals i tècnics. El rol de l'advocat dins de la mediació. Casos en que es recomana assessorament.
3.5. Altres institucions i ens competents o col•laboradors en la gestió de conflictes: Jutjat de Pau, Arbitratge, ...
|
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ. |
4.1 Mediació comunitària: Cohesió social, civisme, convivència ciutadana, polítiques públiques i governança.
a) Actuacions i programes de mediació en l'àmbit local - comunitari i del teixit social.
Cultura de pau i mediació, en el context del programa de Ciutat Educadora, el projecte Educatiu de Ciutat i altres programes i projectes de l’àmbit local.
b) Mediació en comunitats de propietaris i veïns, us i gestió d'espais comunitaris, espais oberts de l’entorn i barri, mobbing, quotes, ...
4.2. Mediació i intermediació comunitària intercultural i interreligiosa. La mediació factor de cohesió social.
4.3. Mediació en l'àmbit escolar. Projecte de convivència, tutoria, prevenció, protocols d’actuació, activitats educatives de mediació i si s’escau, la correlació comunitària.
4.3.1. Programa de Tutoria entre iguals TEI.
4.4. Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, convivència, ... El pla de parentalitat.
4.5. Mediació en persones amb diversitat funcional, gent gran, herències...
4.6. Mediació en l’àmbit de la salut i hospitalària.
4.7. Civisme, convivència i mediació en els àmbits esportius. Esport professional, esport de base.
4.8. Mediació a les organitzacions.
4.9. Mediació concursal i mercantil.
4.10. Mediació laboral, arbitratge, i conciliació.
4.11. Mediació Artística.
4.12. Mediació mediambiental.
4.13. Mediació penal joves infractors. MPA - TBC
4.14. Mediació penal. MPA- TBC
4.15. Mediació administrativa. |
5. SERVEIS DE MEDIACIÓ:
- Disseny de serveis de mediació en administració local i territorial, centres educatius, entitats i àmbits comunitaris.
- Bases del disseny de Projectes de mediació a través dels programes Educatius Europeus. |
5.1. Disseny d'un servei de mediació: Procés de creació, organització, i gestió administrativa, tècnica i organitzativa. Processos d’informació prèvia a les persones destinatàries, d’implementació, de desenvolupament i avaluació continua, de retrolimentació i elaboració de memòries i propostes de millora. Especial atenció als serveis de mediació comunitària de les administracions locals, entitats i col•lectius socials.
5.2. Àmbit escolar: Disseny de programes i serveis de mediació escolar adequat als Projectes Educatius de Centre i els protocols i normativa escolar.
5.3. La Mediació en el marc dels programes educatius europeus. |
6. JORNADES MEDIACIÓ A TARRAGONA (ONLINE O PRESENCIAL). Organitzades per l'associació de mediació de Tarragona, l'Ajuntament de Tarragona, el Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili i els col·legis professionals. |
6.1 Participació en les jornades que es duran a terme en el curs.
6.2. Reflexió sobre les jornades i els continguts que s'han treballat en les mateixes. |
7. ACTIVITAT COL·LABORATIVA COIL. |
7.1 Treball en equip sobre un tema relacionat amb la mediacio.
7.2. Conèixer diferents realitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
5 |
10 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
20 |
40 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
5 |
5 |
10 |
Treballs |
|
20 |
40 |
60 |
Seminaris |
|
7 |
14 |
21 |
Debats |
|
1 |
7 |
8 |
Supervisió |
|
3 |
3 |
6 |
Videoconferència |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
10 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
|
10 |
20 |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El procés d’ensenyament i aprenentatge de l’assignatura, es desenvolupa de forma participativa en un procés de comunicació a l’aula (presencial o virtual), on la persona docent exposa en les sessions magistrals, per bé que participatives, la cultura de pau i la mediació com a eina, on s’apliquen els principis de la negociació i el diàleg col•laboratiu i no adversarial.
Després de les sessions introductòries, l’alumnat constitueix els grups de treball integrats per fins a tres membres i seleccionen un dels temes del programa, si s’escau, amb els subtemes que el completin, d’acord amb les tutories.
El docent:
- imparteix els temes d’introducció i fonamentació general i els no seleccionats per l’alumnat, així com els de certa complexitat i el marc normatiu i les sessions amb suport de vídeos que exposen temes d’especial interès i d’actualitat, o visions i tècniques innovadores i casos pràctics de mediació.
- Revisa prèviament les exposicions de l’alumnat, i complementa o il•lustra amb casos pràctics dites presentacions
Activitats d’introducció, presa de contacte i presentació de l'assignatura, el programa, les tasques i procés d’avaluació continua. Detecció dels coneixements previs, interessos i expectatives de l’alumnat.
Presentació de la documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura i consulta en els processos de desenvolupament dels continguts i dels treballs del curs par part de l'alumnat. |
Sessió Magistral |
Fonamentació de la matèria de l'assignatura: exposició dels continguts teòrics, conceptualització, processos i models de la pràctica de la mediació i eines metodològiques, evidències empíriques, anàlisi de casos i temes d’actualitat. |
Presentacions / exposicions |
1. Presentació oral a l’aula (presencial o virtual) dels grups de treball, exposant el seu treball de recerca sobre el tema seleccionat, amb suport digital, incloent conceptualització, fonamentació, marc teòric i procés de transferència de coneixements en la pràctica de la mediació, amb reflexió fonamentada sobre casos, situacions, eines i recursos aplicats a supòsits de situacions pràctiques de mediació.
2) Activitat complementària pràctica, didàctica i participativa amb el grup classe, que complementi i ajudi a la comprensió del tema exposat.
3) Elaboració per part dels grups d'alumnat, d’un qüestionari tipus test sobre el tema exposat, de 20 preguntes amb 4 opcions de resposta i una correcta.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
EXPOSICIÓ DE CASOS A L'AULA, (directe o amb recursos en xarxa) per part del professor o conferenciants professionals, sobre processos i casos pràctics dels diversos àmbits de la mediació, per tal de reflexionar sobre la tipologia de casos i la gestió en la pràctica de la mediació. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
JORNADES I CONFERÈNCIES. Assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació. Ex. Jornades de mediació a Tarragona i Jornades de sortides professionals de l’Educació Social.
Sessions a l’aula impartides per conferenciants professionals. Aquestes jornades poden ser presencial i online.
Articles temàtics sobre la participació en Jornades i esdeveniments temàtics de cultura de pau i mediació. En cada cas es presenta un article temàtic, de reflexió i aprofundiment sobre un tema dels exposats en l’esdeveniment al que ha assistit.
tot l’alumnat, com activitat formativa complementària del programa de l’assignatura.
|
Treballs |
TREBALL DE RECERCA I REFLEXIÓ, sobre el tema que ha seleccionat el grup de treball, desenvolupat a partir de la fonamentació teòrica, conceptualització, metodologia i aspectes empírics, orientat a l’anàlisi de l’àmbit de la mediació seleccionat, i la descripció dels processos específics, recursos i eines per a la pràctica de la mediació en aquest àmbit.
PROVA OBJECTIVA DE TREBALL d'un cas de mediació. Aquesta prova serà individual. |
Seminaris |
REFLEXIÓ I DEBAT D'AMPLIACIÓ I APROFUNDIMENT EN GRUPS TEMÀTICS, sobre els temes clau dels continguts del programa o d’especial interès per l’alumnat, i la seva transferència en la pràctica en el context laboral o l'exercici professional de la mediació. |
Debats |
Activitats de reflexió i participació en relació a les novetats, noticies i esdeveniments rellevants en l'àmbit de la mediació, si s'escau, amb participació d'experts, col·legis professionals, ... |
Supervisió |
Assistència a les diferents sessions, participació. Supervisió de casos de mediació. |
Videoconferència |
Treball col·laboratiu entre estudiants de dues universitats treballant un tema relacionat amb la mediació. |
Atenció personalitzada |
Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)
Reunions periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. |
Descripció |
Tutoria individual o en grups de treball per l’orientació dels processos d’ensenyament i aprenentatge i la fonamentació documental o metodològica dels treballs a realitzar. Utilització d'eines TiC per afavorir aquesta atenció, com potser videoconferència i altres.
Atenció a l'alumnat en situació específica deguda a la participació en programes europeus o necessitat laboral.
Activitats periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Introducció a la mediació social i cultural |
0 % |
Presentacions / exposicions |
|
a) EXPOSICIÓ A L'AULA DEL TREBALL TEMÀTIC,
INDICADORS D’AVALUACIÓ: recerca, fonamentació i aportació de fonts documentals, anàlisi, reflexió i desenvolupament pràctic, amb recursos pedagògics i didàctics, ús de les TIC, la llengua estrangera, ... sobre un tema del programa, concertat i amb la tutoria del docent.
b) ACTIVITAT DIDÀCTICA I PARTICIPATIVA
complementaria de la presentació temàtica a l'aula, per a la reflexió fonamentada sobre el tema exposat.
c) ELABORACIÓ D’UN QÜESTIONARI TIPUS TEST SOBRE EL TEMA EXPOSAT ( 20 preguntes, de 4 respostes opcionals i una certa.
|
20%
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Articles d'aprofundiment i reflexió, amb fonamentació conceptual, sobre els temes de les Jornades i conferències programades sobre la mediació social.
Article sobre altres esdeveniments o jornades en els que es participi o es presentin a l'aula.
Aquestes jornades poden ser presencials o en línia o, jornades que es visualitzen en diferit.
|
15%
|
Treballs |
|
TREBALL DE RECERCA I ANÀLISI TEÒRIC (en grup): vinculat a un dels temes, amb aportació conceptual i de metodologia pràctica de la mediació, exposats i treballats a les classes i ampliat amb les fonts de la matèria, bibliografia i les aportacions dels conferenciants, les jornades que es proposi en el curs i els treballs dels altres Grups de Treball de l'alumnat. Completat amb un qüestionari tipus test sobre el tema exposat. |
20% |
Supervisió |
|
1. Avaluació continua de la participació individual i en grup: a) Assistència activa a les classes, les conferències i jornades a l'aula o externes. b) Col•laboració en les activitats i sessions de participació per a la millora del procés educatiu de la matèria. </P> <P> 2) Dossier - portfolio, d'alumnat en pla alternatiu o per a la recuperació de l'assistència a les classes sobre les exposicions dels grups de treball que es publiquen al moodle. Valoració equivalent a la corresponent que es recupera, o si s'escau, per a millora de determinades notes |
10% |
Videoconferència |
|
Realització d'un treball col·laboratiu entre alumnes de diferents Universitats. |
15% |
Atenció personalitzada |
|
Tutoria des treballs, seguiment i retroalimentació de les tasques individual o dels grups, revisió presencial i/o telemàtica, ...
|
|
Proves de desenvolupament |
|
PROVA DE DESENVOLUPAMENT TEÒRIC - PRÀCTIC D'UN TEMA. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova (qüestionari - test) sobre els coneixements teòrics, pràctics i la normativa de mediació, lligat a la prova de desenvolupament anterior. |
|
Altres |
|
Si s'escau, compartir coneixements sobre la mediació amb altres universitats d'altres territoris. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d'avaluació alternativa a l'alumnat que justifiqui no poder assistir total o parcialment a les classes. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria. L'alumnat pot utilitzar processos adequació individualitzada, a través del procés d'avaluació continua i tutories presencials o telemàtiques, si s'escau, en horaris concertats, així com les consultes on-line en les diverses modalitats de les xarxes socials. 2. Cal tenir aprovat amb una nota del 50% de l'avaluació corresponent a cadascuna de totes les parts avaluables. 3. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri adients pel bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. |
Bàsica |
AA DD , Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya, 2010, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Generalitat de Catalunya, Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat., 2009, http://www.parlament.cat/document/nom/TL097.pdf
Generalitat de Catalunya, DECRET 135/2012, Reglament, 2012, http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6240/1
Ajuntament de Barcelona., Ciutadana i Associacionisme. Ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona., 2012, http://ajuntament.barcelona.cat/seguretatiprevenci
AA DD, Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència, 2003, AJUNTAMENT SABADELL - FUNDACIÓ CAIXA SABADELL
BARUCH BUSH, R.A, - FOLGUER, J. P. , La Promesa de Mediación. Como afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros., 1996, Ed. GRANICA. SA.
BRULÉ, Alain, Saber dialogar y convencer., 1999, OCTAEDRO
CALCATERRAM Ruben A, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
CENTRE DE MEDIACIÓ DE DRET PRIVAT DE CATALUNYA, , Casos pràctics de mediació de dret privat, Barcelona, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, , 2011, http://justicia.gencat.cat/web/.content/home/depar
CENTRE DE MEDIACIÓ DE DRET PRIVAT DE CATALUNYA, , Guia pràctica per a professionals municipals sobre la mediació familiar amb perspectiva de gènere, 2011, http://www.diba.cat/dones/descarrega/recerca2009.p
CONFORTI, Franco i DANIEL Oscar , El modelo de intervención y/o mediación apreciativa: una nueva propuesta extraída de los Diálogos Apreciativos. , 2008, http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n
COBLER MARTÍNEZ Elena , MEDIACIÓN policial: teoría para la gestión del conflicto., 2014, Dykinson,
COOB, S. y RIFKIN, J. , Neutrality as a discursive practice: The construction and transformation of narratives in community mediation, 1991, Studies in law, politics and society: Volume 11, G
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FARRÉ, S., Gestión de conflictos: taller de mediación. Un enfoque socio-afectivo, 2006, Barcelona: Ariel
FERNANDEZ RIQUELME, S, La Mediación social: itinerario histórico de la resolución de conflictos sociales,, 2010, www.eumed.net/rev/cccss/07/sfr.htm
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
FOLGER, J.L. y TRICIA, S. , Nuevas direcciones en mediación – investigación y perspectivas comunicacionales, 1997, Paidos
FOLGER, J.L. Hackley, Susan; Suares, Marinés , Diàleg amb Joseph P.Folger - Susan Hackley - Marinés Suares, 2004, http://www.barcelona2004.org/www.barcelona2004.org
FRANCO CONFORTI, Oscar Daniel, El modelo de intervención y/o mediación apreciativa: una nueva propuesta extraída de los Diálogos Apreciativos, 2008, Extraído del libro: Liderazgo Positivo: construir
GALTUNG Johan, Volencia cultural, 1989, https://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/docum
GARCÍA, J.; GIMÉNEZ, O.; GONZÁLEZ, M.B.; GRUND, M. V.; & LARA. B. , Mediación en la práctica. Manual de implementación de un servicio de mediación escolar, , 2012, https://www.ceapa.es/sites/default/files/uploads/f
GRUN, Ernesto, La globalización del derecho: un enfoque sistémico y cibernético” , 2017, http://www.inter-mediacion.com/tecnicas-de-rc/enfo
HAYNES, J.M. Y HAYNES, G.L. , La mediación en el divorcio, 1997, Granica
HOWARD ROSS, M. , La cultura del conflicto. Las diferencias interculturales en la práctica de la violencia., 1995, Paidos
GALTUNG Johan, , Violència estructural de la mundialització. , 2017, https://www.youtube.com/watch?v=CUAT-_jRZoM
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA http://www.catarata.org/libro/mostrar/id
MARTÍNEZ MANENT, Joan, Mediació comunitària: de "la promesa de mediació" a la cultura de la pau i mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
MORENO OLIVER, Francesc Xavier (coord) i AADD, Bases de Mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
ORTUÑO MUÑOZ, Pascual, PANORAMA DE LOS MEDIOS ALTERNATIVOS DE RESOLUCIÓN DE CONTROVERSIAS, Y SU IMPACTO EN LA MODERNIZACIÓN DE LA JUSTICIA, 2016, https://www.auditorscensors.com/uploads/20160711/A
ORTUÑO MUÑOZ, Pascual : , Mediación es Justicia, Grupo Europeo de Magistrados por la Mediación de España., 2015, https://mediacionesjusticia.com/2015/02/18/debate-
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
RÚA DURAN, Rebeca, DIFUSIÓN DE LA CULTURA DE MEDIACIÓN Y GESTIÓN ALTERNATIVA DE CONFLICTOS A TRAVÉS DE FORMACIÓN APLICADA AL ÁMBITO SANITARIO, 2015, http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/67526/
SASTRE G. I MORENO M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional., 2002, Barcelona. Ed. Gedisa
SARASOLA, Jose Luis; MALAGÓN BERNAL, José Luis ,BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) , Mediación. Elaboración de proyectos. Casos prácticos. , 2010, Tcnos
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
TORRENGO; Juan Carlos , Mediación de Conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores, 2000, NARCEA
TORRENGO, J.C., El Plan de Convivencia: fundamentos y recursos para su desarrollo., 2008, Madrid: Alianza
TORREGO, J.C. , El Plan de Convivencia: fundamentos y recursos para su desarrollo, , 2008, Alianza
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
VILLANUEVA, Alfredo, La cultura dominante. Violencia estructural, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=eRiNvquwi1s
VINYAMATA, Eduard, Conflictologia. Teoría y práctica en Resolución de Conflictos, 2001, ARIEL PRACTICUM
VINYAMATA, Eduard , Aprender mediación, 2003, Paidos
VIÑAS CIRERA, Jesús, Conflictos en los centros educativos. Cultura organizariva y mediación para la convivencia, 2004, GRAÓ
WATZLAWICK, P. , Teoría de la comunicación humana, 1989, Herder
Generalitat - Justicia, Programa Compartim de gestió del coneixement del Departament de Justícia Guia pràctica de metodologia i recursos per mediació en comunitats de veïns i propietaris, 2010, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Gencat - Ensenyament, GESTIO I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
Gencat - Ensenyament, GENCAT - CONFLICTES GREUS - PREVENCIO I ACTUACIÓ, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, Generalitat de Catalunya, Programa Compartim de gestió del coneixement del Departament de Justícia Guia pràctica de metodologia i recursos per mediació en comunitats de veïns i propietaris, , 2017, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Ajuntament de Barcelona COMISSIONAT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I ASSOCIACIONISME,, Ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona., 2012, http://governobert.bcn.cat/sites/default/files/MG_
Gencat - Ensenyament, MEDIACIÓ ESCOLAR, , http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projed
Gencat - Ensenyament, PROJECTE DE CONVIVÈNCIA I ÈXIT EDUCATIU , 2015, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, Generalitat de Catalunya. , Decàleg de bones pràctiques de mediació ciutadana i comunitària, 2017, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
AA DD, Set claus bàsiques per a la gestió de conflictes en l’esport: , 2017, http://www.resoluciodeconflictes.org/news/ca/2017/
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, Generalitat de Catalunya, Normativa règim intern, PEC, orientacions i projectes específics, treballs, ...), 2017, http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educ
DEPARTAMENT ENSENYAMENT, Generalitat de Catalunya: , : Gestió positiva conflictes , 2017, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DIPUTACIÓ DE BARCELONA , GUIA PER A LA CREACIÓ D’UN SERVEI DE MEDIACIÓ ALS AJUNTAMENTS. Els serveis de mediació comunitària, propostes d’actuació. Barcelona : Diputació de Barcelona,, 2005, http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/32773.pdf
DIPUTACIÓ DE BARCELONA: , LA MEDIACIÓ CIUTADANA UNA NOVA POLÍTICA PÚBLICA , , http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/fullejar/47315_
ROSENBERG, Marshal, La comunicación no violenta: un lenguaje de vida, 2017, Acanto Editorial
MORENO, Ascensión, La mediación artística: arte para la transformación social, inclusión y desarrollo comunitario, 2016, Octaedro
MARTIN DIZ, Fernando, Mediación en el ámbito contencioso- administrativo, 2018, Editorial Aranzadi
RODRIGUEZ ELORRIETA, Naiara, La mediación y el arbitraje laboral., 2017, Atelier Libros
DA SILVA JUNIOR, Sidney Rosa, La mediación de conflictos ambientales. Una visión sistémico-funcional hacia el desarrollo sostenible, 2019, Editorial Aranzadi
|
|
Complementària |
AA. DD - , 1a Jornada: 'Esport, gestió de conflictes i mediació' , 2017, http://www.icab.cat/?go=eaf9d1a0ec5f1dc58757ad6cff
AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) i AA DD, Mediación: Elaboración de proyectos. Casos prácticos, 2010, Ed. Tecnos
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO http://www.xtec.cat/seconca/ Carme%20Boq
Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya., Casos pràctics de mediació de dret privat, 2011, http://justicia.gencat.cat/web/.content/home/depar
García, J.; Giménez, O.; González, M.B.; Grund, M. V.; & Lara. B., Mediación en la pràctica. Manual de implementación de un servicio de mediación escolar., 2012, https://www.ceapa.es/sites/default/files/uploads/f
Gernika Gogoratuz, Caja de herramientas de curso de capacitación en resolución de conflictos, 1994, http://hectormaestriaenandragogia.blogspot.com.es/
MOORE, Christopher, El proceso de Mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos., 1995, GRANICA EDICIONES https://formacionprofesionaleav
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SARDA TABOADA, Jenifer, Programa formación alumnado mediador, 2013, https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/3915/1/TFM-G
SASTRE G. I MORENO M, Resolución de conflictos y aprendizaje emocional, 2002, Gedisa
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
TURCHET, Philippe, El llenguatge del cos. Com comprendre a l'altre a través dels seus gestos, 2005, PAGÈS EDITORS
Ajuntament de Barcelona, Ciutat i Conflicte Explorant les tendències de mediació comunitària a l’àrea metropolitana de Barcelona. , 2017, http://www.diba.es/documents/17614/894629/Premis_R
DIPUTACIÓ DE BARCELONA , La mediació ciutadana als ajuntaments: Estudi casos, 2005, http://www.diba.cat/c/document_library/get_file?uu
|
|
|
Altres comentaris |
L’alumnat que participa o ha participat en l’assignatura: Mediació social i cultural, coneix i comparteix coneixements i reflexions sobre la cultura de pau i la gestió de conflictes a través de la mediació i desenvolupa les habilitats comunicatives orals i a través d’eines o dinàmiques, i una visió integral de les relacions interpersonals i els conflictes, a més del coneixement de les pròpies competències i limitacions i la capacitat per adaptar-se a noves situacions, assumir responsabilitats i autocrítica.
Aquest àmbits d’aprenentatge, aporten a l’alumnat interessat, una formació per a participar humanísticament i professionalment, en els processos d’educació social orientats a la millora de les condicions de vida i convivència en un mon més equitatiu, solidari i just.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|