Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Identifica les diferents situacions d'exclusió social.
| | A6 |
Dissenya i desenvolupa programes d'acció socioeducativa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
BLOC 0. CONSIDERACIONS RÈVIES
La Comunitat Científica Internacional en l'Educació Social |
Utilitat de la recerca per a entendre l'educació social:
- Bases de dades: Web of Knowledge i ERIC
- Revistes científiques d’impacte
- Associacions internacionals: APA, EARLI, AERA, EERA
|
BLOC 1. LA INCLUSIÓ I L’EXCLUSIÓ SOCIAL. PERSPECTIVA MUNDIAL |
0. Introducció i definició de conceptes bàsics: estratificació social, pobresa, desigualtat, exclusió i inclusió social
1. Definició dels processos d’inclusió i exclusió social
1.1. Eixos de desigualtat i grups vulnerables
1.2. Àmbits on té lloc l’exclusió social: econòmic, formatiu, laboral, relacional, salut, habitatge, sociosanitari, participació política i drets de ciutadania
1.3. Identificació de factors de risc i factors de protecció
|
BLOC 2. ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL |
2. El procés d’intervenció socioeducativa
2.1. Models d’intervenció que exclouen i models inclusius
2.2. Estratègies per a la prevenció i la inclusió social
2.3. Tècniques d’intervenció
2.4. Implicació i participació activa dels protagonistes
2.5. Els informes professionals
|
BLOC 3. GRUPS VULNERABLES, PROGRAMES, SERVEIS I RECURSOS |
3. Grups vulnerables
3.1. Infància i Família
3.2. Joves
3.3. Dones
3.4. Immigrants i minories ètniques
3.5. Diversitat funcional
3.6. Gent gran
|
BLOC 4. La inclusió social com a dret constitucional. Estratègies i respostes |
4. La inclusió social com a dret constitucional. Estratègies i respostes.
4.1. Polítiques socials i Estat del Benestar
4.2. Tercer Sector i societat civil
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
37 |
65 |
102 |
Seminaris |
|
36 |
90 |
126 |
Debats |
|
35 |
83 |
118 |
Treballs |
|
4 |
40 |
44 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
8 |
23 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
10 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
4 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
4 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat dels diversos temes a partir de seminaris de lectura dialògics. |
Debats |
Debats a partir de lectures, pel·lícules, experiències socioeducatives... |
Treballs |
Disseny d'una acció socioeducativa.
Outline paper: resum de les diverses lectures realitzades.
Implication paper: presentació d'un tema de debat/reflexió de lectura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de l'alumnat de l'acció socioeducativa dissenyada.
Presentació de l'implication paper. |
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis pràctics relacionats amb la utilització de bases de dades per a entendre la recerca en l'Educació Social. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. |
Descripció |
A inici de curs s'informarà dels dies i horaris d'atenció de cada una de les professores de la matèria.
Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic:
carmen.ponce@urv.cat
regina.gairal@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Disseny d'una acció socioeducativa per a la inclusió social
(Treball en grup)
Lectures articles
(Individual)
|
35%
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació a l'aula del disseny elaborat
(Treball en grup)
|
5%
|
Proves de desenvolupament |
|
Prova (Individual) |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal tenir la prova aprovada per poder fer mitja amb les altres activitats. L'assistència és obligatòria. Es contempla una avaluació alternativa, a la qual poden acollir-se els i les estudiants que aportin un contracte laboral abans del 30 de setembre. Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Balsells, A., & Alsinet, C., Infancia y adolescencia en riesgo social., Milenio, Lleida, 2000
Barudy, J., & Dantagnan, M., Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia., Gedisa, Barcelona, 2005
AAVV, El adolescente y su entorno en el siglo XXI. Instantánea de una década., Hospital Sant Joan de Déu, Esplugues del Llobregat, 2011
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S., Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información., Hipatia, Barcelona, 2008
Barajas, E. & Sarrate, M.L., La educación de personas adultas.Reto de nuestro tiempo., Dykinson, Madrid, 2002
Echeita Sarrionandia, G., Educación para la inclusión o educación sin exclusiones., Narcea, Madrid, 2006
Escolar, J. et al., Integració sociolaboral de les persones amb discapacitat: situació, compromís i reptes de futur., Editorial Pagès, Lleida, 2002
Freire, P., Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Madrid, 1970
Sarrate Capdevila, M. L., Atención a las personas mayores. Intervención práctica., Editorial Universitas, Madrid, 2006
Rubio, M.J., & Monteros, S. (Coord.), La exclusión social. Teoría y pràctica de la intervención., Editorial CCS, Madrid, 2002
|
|
Complementària |
Sarasa, S., & Sales, A., Itineraris i factors d’exclusió social., Ajuntament de Barcelona (Síndica de Greuges), Barcelona, 2009.
Subirats, J. (Dir.), Análisis de los factores de exclusión social., Fundación BBVA/ Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya, Bilbao, 2005
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|