DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT I ÈTICA PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SOCIAL Codi 11224111
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzarà la professió, el desenvolupament professional de l’educador social i la seva ètica. S'estudiaran diversos recursos i models de desenvoupament professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social.
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza la identitat professional pròpia pel que fa a la deontologia professional de l'educador social.
 A2 Analitza els conceptes de professió, desenvolupament professional del educador social i ètica professional.
Coneix els fonaments teòrics de la ètica professional i el codi deontològic.
Coneix els sistemes d'actualització i formació permament en l'Educació social.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
 A3 Dissenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva en els contextos de treball i intervenció socioeducativa.
 A8 Analitza les implicacions de les funcions i competències professionals.
Gestiona informació sobre els propi desenvolupament professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de professió, desenvolupament professional de l’educador social i ètica professional.
2. Funcions i competèncias professionals de l’educador social
3. Fonaments teòrics de l’ètica professional i el codi deontològic de l’educador social.
4. Identitat professional en relació a la deontologia professional de l’educador social.
5. Sistemes d’actualització i formació permanent a l’Educació Social.
6. La pràctica reflexiva als contextos de treball i intervenció socioeducativa.
7. La investigació biogràfico-narrativa com recurs de desenvolupament professional.
8. Altres exemples actuals de desenvolupament professional.
9. Casos i dilemes ètics professionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A8
C3
C6
3 4 7
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A8
B1
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A8
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
10 15 25
Presentacions / exposicions
A1
A2
A3
A8
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
15 23 38
Atenció personalitzada
B1
B4
B5
C6
10 15 25
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
A8
B3
C3
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats pràctiques per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos socioeducatius.
Presentacions / exposicions Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip/parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories per fer la preparació el seguiment del desenvolupament de presentacions i tasques d'avaluació de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories per fer la preparació el seguiment del desenvolupament de presentacions i tasques d'avaluació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A8
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
A1
A2
A3
A8
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. 15%
Proves mixtes
A1
A2
A3
A8
B3
C3
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. 40%
Altres  

Es pot pactar amb l'alumnat alguna activitat complementària d'avaluació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de participar en una experiència d'aprenentatge-servei que correspon a un total de 1,2 crèdits. Aquesta activitat està validada pel Consell de govern de la URV i per tant rebrà el reconeixement corresponent. L'aprenentatge-servei és una activitat opcional dins l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica ASEDES, CGCEES, Documents professionalitzadors:Educador social, codi deontològic, funcions i competències., ASOCIACIÓN ESTATAL DE EDUCACIÓN SOCIAL - ASEDES, 2006
Hortal, A,, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower, 2002
Domingo, J, Dimensiones-clave para el desarrollo profesional del educador social., Revista de Ciencias de la Educación, 196, 503-522, 2003
Planella, J.i Villar, J., L’educació social: projectes, perspectives i canvis, Ed. Pleniluni. Barcelona , 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent