DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PERSPECTIVA COMPARADA DE L'ATENCIÓ SOCIOEDUCATIVA A LA INTERVENCIÓ SOCIAL Codi 11224207
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts documentals i la bibliografia.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A3 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats al àmbit professional de la “Intervenció socioeducativa en la desadaptació social”.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. El context social i polític de la resposta institucional a la desadaptació social dels joves.
2. Diversitat de respostes socioeducatives a la delinqüència juvenil.
3. Anàlisi comparativa de la resposta socioeducativa a la delinqüència juvenil en diferents contextos geogràfics. 3.1. Europa
3.2. Estats Units i Canadà
3.3. Països no occidentals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
B3
C3
20 30 50
Seminaris
A2
A3
B3
B5
C3
20 20 40
Debats
B3
B5
C3
4 8 12
Treballs
A2
A3
B2
B3
B5
C3
1 10 11
Presentacions / exposicions
A2
A3
B2
B3
B5
C3
4 8 12
Atenció personalitzada
C5
C6
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A3
B3
C3
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Al Pla de Treball s'especificarà les hores i els dies d'atenció pels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A3
B3
B5
C3
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. 30%
Debats
B3
B5
C3
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. 10%
Treballs
A2
A3
B2
B3
B5
C3
Treballs que realitza l'alumne. 20%
Presentacions / exposicions
A2
A3
B2
B3
B5
C3
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 10%
Proves de desenvolupament
A2
A3
B3
C3
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bailleau, F. and Cartuyvels, The criminalisation of youth. Juvenile Justice in Europe, Turkey and Canada., VUBPress, 2010
Friday, P.C. and Ren, X., Delinquency and Juvenile Justice Systems in the Non-Western World, , 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent