Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
| A4 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A10 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
| | A4 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
| | A6 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
| | A10 |
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B5 |
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
Tema1: Legislació ,Història d'atenció a la infància i la situació actual. |
|
Tema 2: Intervenció Professional. |
|
Tema 3:El maltracte infantil: concepte i tipologia. |
|
Tema4: Necesitats de la infància i l'adolescència. |
|
Tema 5: Factors de risc , factors de protecció i resiliència. |
|
Tema6: Tècniques d'avaluació i diagnòstic. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Seminaris |
|
6 |
0 |
6 |
Treballs |
|
3 |
15 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
62 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Activitat en dos o més grups que defensen postures contràries sobre un tema determinat. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Treballs |
Treball en grup que realitza l'alumne d'un tema teòric. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). La tutora explicitarà el guió i tempos dels alumnes que exposaran. |
Atenció personalitzada |
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic. |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria(tutories, revisió presencial o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals.
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball grupal teòric
Resolució d'un cas de forma interduisciplinar
Resolució de casos de forma individual |
15%
15%
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
10% |
Proves mixtes |
|
Prova escrita |
40% |
Altres |
|
L'examen s'haurà d'aprovar amb un mínim de 5 per poder fer la mitja amb les altres activitats de l'assignatura. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà la primera quinzena del gener 2013. L'assistència és obligatòria. Es podrà considerar un Pla Alternatiu si es presenta, abans del dia 19 de setembre, un contracte laboral que coincideixi amb l'horari de l'assignatura. |
Bàsica |
, , ,
ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA. i altres, El Maltrato Infantil. Detección, notificación, investigación y evaluación, 1, 2 i 3, Programa de mejora del sistema de atención social a la infancia (SASI), , , Madrid, 1995.
ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA (coord.), , Guía de actuacion en situaciones de desprotecció infantil, , Diputación Foral de Gipuzkoa
BALSELLS, M.A.,, Maltractament infantil i educació familiar, , 1997, Universitat de Lleida, Lleida.
BARUDY, J. i DANTAGNAN, M, Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia, , 2005, Gedisea, Barcelona.
DE PALMA DEL TESO, ANGELES, Administraciones públicas y protección de la infància. En especial, estudio de la tutela administrativa de los menores desamparados, , INAP, Madrid, 2006.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Manual de Protección Infantil, , Barcelona, 2007.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento,, , Madrid, 2001.
INGLÈS I PRATS, ANTONI (Dir.), , El maltractament d’infants a Catalunya. Quants. Com. Per què, , , Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
LÓPEZ SÁNCHEZ, FÉLIX i altres, , Necesidades de la infancia y protección infantil. Actuaciones frente a los malos tratos y desamparo de menors, 2, Programa de mejora del sistema de atención social a la infancia (SASI), , , Madrid, 1995.
MARTÍNEZ GARCÍA, CLARA (Coord.),, Los sistemas de protección de menores en la España de las Autonomías. Situación de riesgo y desamparo de menores. Acogimiento familiar y acogimiento residencial, , Madrid, 2007.
MORENO-TORRES SÁNCHEZ, JULIETA, seguridad jurídica en el Sistema de Protección de Menores Español, , Navarra, 2009.
VV.AA,, Intervención en situaciones de desprotección infantil, , Diputación Foral de Bizkaia, 2005.
VV.AA.,, Model de prevenció i detecció de situacions de risc social a la infància i l’adolescència, Col·lecció Documents de Treball, núm. 6,, , Diputació de Barcelona, 2009.
VARIS MEMBRES CTIC TARRAGONÈS , Protocol de coordinació d’actuacions per a la prevenció i l’abordatge del maltractament prenatal, col•lecció eines 9, Generalitat de Catalunya (Institut Català de serveis socials)., Barcelona 2010
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|