DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INFÀNCIA I SALUT Codi 11224210
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació a experiències educatives per la prevenció i promoció de la salut, així com a les necessitats socio-educatives específiques de determinats col.lectius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Salut i malaltia
2. Infància en situació de malaltia i hospitalització
3. Salut mental
4. Socioadiccions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
4 24 28
Treballs
A3
A6
C3
29 49 78
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A2
A3
C3
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària.
Treballs Treball de recerca sobre alguns dels continguts de la matèria

Dossier de lectures
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic: carmen.ponce@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària 20%
Treballs
A3
A6
C3
Realització d´un treball de recerca vinculat a un dels temes de la matèria



Treball lectures
20%




20%
Proves mixtes
A2
A3
C3
Prova escrita sobre els continguts de la matèria 30%
Altres  

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L´assistència és obligatòria, es podrà considerar un pla alternatiu si es presenta abans del dia 28 de setembre un contracte laboral que coincideixi amb l´horari de l´assignatura.

Totes les activitats avaluables s'hauran d'aprovar amb un mínim de 5 per poder fer la mitja amb les altres activitats de l'assignatura

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

-->


Fonts d'informació

Bàsica COLOMER, C. y ÁVAREZ-DARDET, C., Promoción de la salud y cambio social, Elssevir-Masson S.A., 2010
ECHEBURÚA, E. y REQUESENS, A., Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologias en niños y adolescentes, Pirámide, 2012
GRAU, C., Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración., Aljibe, 2004
VIOLANT, V.; MOLINA, Mª C. y PASTOR, C., Guía de estrategias lúdico-creativas para el voluntariado de CiberCaixa hospitalaria, Fundación "La Caixa", 2009
BALSELLS, MªA.; PASTOR, C.; SANAHUJA, J.M.; MOLINA, C.; PONCE, C.; SALMERÓN, C.; PÉREZ, C.; VIOLANT,, Vivir y convivir. Orientaciones para familias de niños y niñas con cardiopatía congénita. , Laertes, 2013

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent