DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) SUPORT A LES FAMÍLIES AMB NENS I NENES AMB NECESSITATS ESPECIALS Codi 11224224
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CASAS CASAJUANA, GESSICA
Adreça electrònica jessica.casas@urv.cat
Professors/es
CASAS CASAJUANA, GESSICA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A4 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts documentals i la bibliografia.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Intervenció socioeducativa en les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament.
2. Orientació a les famílies amb fills amb necessitats especials.
3. Recursos i serveis per l'atenció als nens/es amb necessitats especials i a les seves famílies.
4. El rol de l'educador/a social: actitud i treball en xarxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B2
B3
B5
C3
20 20 40
Treballs
A2
A4
A6
B3
B5
C3
C6
17 51 68
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A2
A4
B3
C3
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treball, que realitza l'alumne, vinculat amb els continguts de la matèria.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic següent: jessica.casas@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B2
B3
B5
C3
Anàlisi de documents, resolució de problemes i exercicis, debats, etc. de forma individual o en grup. 35%
Treballs
A2
A4
A6
B3
B5
C3
C6
Treball en grup relacionat amb els continguts de l'assignatura. 35%
Proves mixtes
A2
A4
B3
C3
Prova dels continguts de l'assignatura. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència és obligatòria. Es podrà considerar un Pla Alternatiu si es presenta, abans del dia 30 de setembre, un contracte laboral que coincideixi amb l'horari de l'assignatura.

L'examen s'haurà d'aprovar, amb un mínim de 5, per poder fer mitja amb les altres activitats de l'assignatura.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Buisán, N., Carmona, C., García, K., Noguer, S. y Rigau, E. , El niño incomprendido, 2009, Amat, Barcelona
García, L., Martñinez, M. de C., Orientación educativa en la família y en la escuela. Casos resueltos, 2003, Dykinson, Madrid
Martín, E. y Mauri, T. (Coord.), Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva, 2011, Graó, Barcelona
Martínez, M.A. y Cuesta, J.L. (Coord.), Todo sobre el autismo. Los Trastornos del Espectro del Autismo (TEA) Guía completa basada en la ciencia y en la experiencia, 2012, Altaria, Tarragona.
Martínez, M. de C., Álvarez, B., Fernandez, A.P., Orientación familiar. Contextos, evaluación e intervención, 2009, Sanz y Torres, Madrid

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent