DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ÈTICA EN LA INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA EN INFÀNCIA I FAMÍLIA Codi 11224225
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzarà la professió, el desenvolupament professional de l’educador social i la seva ètica. S'estudiaran diversos recursos i models de desenvolupament professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts documentals i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema

1. Desenvolupament professional en la intervenció socioeducativa en infància i família.
2. Desenvolupament moral i ètica professional en la intervenció socioeducativa en infància i família.
3. Valors i principis de referència de l'educador/a social en la intervenció socioeducativa en infància i família, al món actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 4 7
Sessió Magistral
A2
A3
A6
B3
C3
C6
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A3
A6
B2
B5
C3
C6
10 15 25
Presentacions / exposicions
A2
A3
A6
B2
B5
C3
C6
15 23 38
Atenció personalitzada
B2
C6
10 15 25
 
Proves mixtes
A2
A3
A6
A10
B2
B3
C3
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats pràctiques per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos socioeducatius.
Presentacions / exposicions Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip/parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories per fer la preparació el seguiment del desenvolupament de presentacions i tasques d'avaluació de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories per fer la preparació el seguiment del desenvolupament de presentacions i tasques d'avaluació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A3
A6
B2
B5
C3
C6
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
A2
A3
A6
B2
B5
C3
C6
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. 15%
Proves mixtes
A2
A3
A6
A10
B2
B3
C3
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. 40%
Altres  

Es pot pactar amb l'alumnat alguna activitat complementària d'avaluació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de participar en una experiència d'aprenentatge-servei que correspon a un total de 1,2 crèdits. Aquesta activitat està validada pel Consell de govern de la URV i per tant rebrà el reconeixement corresponent. L'aprenentatge-servei és una activitat opcional dins l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica , ASEDES, CGCEES, Documents professionalitzadors:Educador social, codi deontològic, funcions i competències., ASOCIACIÓN ESTATAL DE EDUCACIÓN SOCIAL - ASEDES, 2006, ,
, Hortal, A,, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower, 2002, ,
, Planella, J.i Villar, J., L’educació social: projectes, perspectives i canvis, Ed. Pleniluni. Barcelona , 2003, ,
, Domingo, J, Dimensiones-clave para el desarrollo profesional del educador social., Revista de Ciencias de la Educación, 196, 503-522, 2003, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent