Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | A10 |
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
| | B7 |
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori a la matèria
|
|
1. Evolució històrica de l'educació i els nous models educatius |
1.1 Concepte, mètode i fonts en Història de l'Educació
1.2 Centres de documentació històrica
1.3 De la invenció de l'escriptura a la Humanitas romana
1.4 L'educació al món medieval
1.5 De Rousseau a l'Escola Moderna
1.6 L'educació al món contemporani
1.7Models educatius i tendències actuals de l'educació.
|
2. Models antropològics i socioculturals. |
2.1. Models Antropològics.
2.2. Tècniques socioculturals.
2.3. Estructures socials.
2.4. Models de família i la seva influència en educació.
2.5. Relacions de gènere i interrelacionals. |
3. Tendències socials i valors cívics |
3.1. Multiculturalitat i interculturalitat
3.2 Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació
3.3. Educació i desenvolupament sostenible.
3.4. Discriminació i inclusió social
3.5. Educació per la ciutadania |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
48 |
54 |
102 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
38 |
50 |
88 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
20 |
26 |
Treballs |
|
4 |
61 |
65 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC. |
Resolució de problemes, exercicis |
Estudi documental d'articles d'autors.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part dels alumnes dels treballs en grup i/o individuals |
Treballs |
Treballs grupals i/o individuals per part dels alumnes |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'atendrà a l'alumne de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes dels diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per orientar-lo en la realització dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
|
|
Treballs |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera:
Avaluació dels coneixements teòrics de la matèria (treball, memòria, prova...) 70% Avaluació de la participació activa desenvolupada en grup i la interpretació de forma crítica de l'aplicació dels continguts (habilitats comunicatives, recerca de dades, sortides, seminaris, exposicions, assistència i participació...) 30% El primer dia de classe cada professor especificarà els paràmetres anteriors dintre del seu programa concret. Es tindrà en compte l'assistència i participació de l'alumne. 6 faltes tant en les classes teòriques com pràctiques es perd el curs.
Per aprovar la matèria s'ha de superar el 50% de cada apartat. Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. Aquells alumnes que no han superat algun apartat o la totalitat tindràn una segona convocatòria amb una prova de coneixement. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, 1978-1985
Redondo, E., Introducción a la historia de la educación, Ariel, 2001
González-Agàpito; Marquès; Mayordomo; Sureda, Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, 2002
Kottak, Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, 2007
Bohannan, Antropologia, lecturas, McGraw-Hill, 2007
Flaquer, La familia en la sociedad del siglo XXI, Fundació Rafael Campalans, 1999
Durkheim, Educació i sociologia, Eumo, 1991
Kramer, Educación ambiental para el desarrollo sostenible, Los libros de la Catarata, 2003
Kymlicka; Beltrán, Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, 2009
Aubert, Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI., Graó, 2008
Beck-Gernsheim, La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, 2003
Bolívar, Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura, Graó, 2007
Burggraf, ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar., Promesa, 2004
Hernández; Beltran; Marrero, Teorias sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, 2009
Gómez (director), Intervención social con familias, McGraw-Hill, 2010
Miró Montoliu, M. Isabel, Historia de la educación en la España judía medieval, Riopiedras, 2013
|
Racionero, S.; Ortega, S.; Garcia, R.; Flecha, R. (2012)Aprendiendo contigo. Barcelona: Hipatia.
Apple, M.(2010) Global Crises, Social Justice, and
Education. New York: Routledge.
Apple, M.(2010) The Routledge International Handbook of Sociology
of Education. New York: Routledge,
2010.
James Banks(2012) Encyclopedia
of Diversity in Education. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012
Eduardo Vila Merino
(2012) Políticas Educativas Globales y responsabilidad
social de las universidades. Málaga: Spicum.
Hannele Niemi, Auli Toom & Arto Kallioniemi (2012) Miracle of Education.The Principles and Practices of Teaching and Learning
in Finnish Schools. AW Rotterdam: Sense publishers
Steinberg, S.R.; Cannella, G.S. (2012) Critical
Qualitative Research. New Yor: Peter lang.
Giroux, Henry (2012) Education and the
crisis of Public Values. New York: Peter lang. |
Complementària |
Redondo; Laspalas, Historia de la educación I. Edad Antigua, Dykinson, 1997
Delgado (coord), Historia de la educación en España y América, Morata, 1992-1994
Ruiz Berrio, La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, 2000
Miró, Historia de l'educació jueva a la Catalunya de l'Edat Mitjana, El Mèdol, 1996
Ballarin, Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, 2001
Bonner, La educación en la Roma antigua: desde Catón el Viejo a Plinio el joven, Herder, 1984
Capitán, Historia de la educación I. edades antiguas y Media., Universidad de Granada, 1080
Capitán, Historia en la España contemporánea, Ariel, 2000
Housel, Historia de la escuela, Shell education pub, 2005
Delgado, Historia de la infancia, Ariel, 1998
Gonzalbes, La enseñanza en la España musulmana, Cuadernos de la Biblioteca Española de Tetuan, 11, 1975
Iglesia, La enseñanza en la Edad Media, Instituo de estudios riojanos, 2000
Iyanga, HIstoria de la educación musulmana, Nau Llibres, 1998
Kottak, Antropologia cultural, McGraw-Hill, 2006
Lisón, Introducción a la antropología social y cultural: Teoría, método y práctica, Akal, 2007
Harris, Introducción a la antropología general, Alianza, 1987
Aguado, Pedagogia intercultural, McGraw-Hill, 2003
Woodgate; Redclift, Sociología del medio ambiente, McGraw-Hill, 2002
Cairre, Género e historia, Narcea, 2002
Ander-Egg, Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, 1977
Morin, Los siete saberes necearios para la educación del futuro, Paidós, 2002
Asensio, Una educación para el diálogo, Paidós, 2004
Becker, Tratado sobre la família, Alianza, 1987
Beck, La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad., Paidós, 2006
Aubert, Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, Hipatia, 2008
Etxeberria; Braslavsky, Calidad, equidad y educación, Erein, 2003
Botton; Taleb; Puigvert, El velo elegido, El Roure, 2004
Caine; Sluga, Género e historia: mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, Narcea, 2000
Butler, Deshacer el género, Paidós, 2006
Giroux, La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, 2003
Freire; Mellado, Pedagogía del oprimido, siglo XXI, 1970
Flecha, Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, 1997
Ferrer i Guardia, La escuela moderna, Biblioteca Nueva, 2010
Comenio, El laberinto del mundo y el paraíso del corazñon, Biblioteca Nueva, 2009
Llorca, Desde la escuela y para la escuela, Biblioteca Nueva, 2008
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|