DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) SOCIEDAD, FAMILIA Y EDUCACIÓN Código 11234001
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Formación básica Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Pedagogía
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Correo-e carme.garciay@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
regina.gairal@urv.cat
elenamaria.gallardo@urv.cat
Profesores/as
GARCÍA YESTE, CARME
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
GAIRAL CASADÓ, REGINA
GALLARDO NIETO, ELENA MARÍA
Web
Descripción general e información relevante Dintre d'aquesta matèria es tractaran les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. Discriminació i inclusió social. Educació per a la ciutadania.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 A10 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
 B3 Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
 B6 Adapta su argumentación a los diferentes grupos y/o situaciones preestablecidas.
 B7 Integra las dimensiones social, económica y ambiental en los trabajos y proyectos realizados.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Conoce la maquinaria básica de los ordenadores.
Conoce el sistema operativo como gestor del maquinario y el programario como herramienta de trabajo.
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.

Contenidos
tema Subtema
Tema introductorio a la materia
Introducción a la materia
Bloque 1: Introducción a la investigación educativa
1.1 Introducción (Bases de datos)
1.2 El conocimiento científico
1.3 Características de una investigación
1.4 Cómo hacer una investigación educativa
1.5 Aspectos formales de la presentación de una investigación
Bloque 2: La educación en la época contemporánea. Tendencias actuales
2.1 Breve recorrido histórico de la familia y educación
2.2 De Rousseau a la Escuela Moderna
2.3 La educación en el mundo contemporáneo
2.4 Tendencias actuales educativas
Bloque 3: Familia, género, cultura y relaciones intergeneracionales 3.1 Modelos antropológicos de la educación
3.2 Técnicas socioculturales y estructuras sociales
3.3 Modelos de familia y su influencia en educación
3.4 Relaciones de género
3.5 Multiculturalidad e interculturalidad
3.6 Discriminación e inclusión social
3.7 Relaciones intergeneracionales

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
Sesión magistral
A1
B1
C3
48 44 92
Resolución de problemas/ejercicios
A1
B1
B3
B5
B6
B7
38 50 88
Presentaciones/exposiciones
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 20 26
Trabajos
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
4 61 65
Atención personalizada
15 0 15
 
Pruebas de desarrollo
A10
B3
B6
C3
C4
C5
0 10 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Sesión magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC
Resolución de problemas/ejercicios Estudi documental d'articles d'autors/es.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals
Presentaciones/exposiciones Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals
Trabajos Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat
Atención personalizada Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat

Atención personalizada
descripción
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per a orientar-lo en la realització dels treballs.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A1
B1
B3
B5
B6
B7
20%
Presentaciones/exposiciones
B3
B5
B6
C2
C3
C4
15%
Trabajos
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
30%
Pruebas de desarrollo
A10
B3
B6
C3
C4
C5
35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera: (podrà variar sensiblement en cada grup segons criteri del professorat que informarà el primer dia de classe).

Es realitzaran seminaris de lectura o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 20% de la nota; un treball de recerca que suposarà un 30% de la nota; dues exposicions orals, una en horari de seminari i una en horari teòric, amb un 5% i 10% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament.

El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret.

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. La recuperació de qualsevol de les parts es fa mitjançant un examen.

L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta.

Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura durant el mes de setembre. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu.

Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. La qualificació màxima a la que es podrà optar si es realitza aquesta segona convocatòria és d'un 5 en la qualificació final.

Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin assistit al 80% de les classes presencials (teoria i seminaris) només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria)

Alguns/es docents proposaran a través del moodle algunes activitats de caràcter voluntari i/o d'APS que podran substituir algunes activitats avaluatives o tenir un increment a la nota (en el cas d'aprovat).

La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades.

D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fuentes de información

Básica Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Garcia, C., Larena, R., & Miró, M.I., Overcoming gender stereotypes & improving learning through the participation of the 'Other women' in schools, Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2012
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Kymlicka, W., Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, Última edició disponible
Hernández, F.J., Beltrán, J., & Marrero, A. , Teorías sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, Última edició disponible
Garcia, C., Tellado, I., & Chiapelli, T., Visió general de la discussió sobre les àrees d'exclusió del projecte INCLUD-ED., Temps d'Educació, 2010
Aubert, A., Duque, E., Fisas, M., & Valls, R., Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI, Graó, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
González-Agàpito, J., Marquès, S., Mayordomo, A., & Sureda, B., Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, Última edició disponible
Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L. , Other women in research: overcoming social inequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of all voices, Qualitative Inquiry, 2011
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Giroux, H., La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories, Qualitative Inquiry, 2014
Biglia, B., & Luna, E., Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Biglia, B., Olivella, M., & Jiménez, E., Marcos legislativos y prácticas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Lastikka, A.L., & Petreñas, C., Learning Communities, Scripta Nova, 2013
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Biglia, Barbara; Vergé, Nuria , Qüestionant la perspectiva de gènere en la recerca, Revista d'Innovació i Recerca en Educació , 2015
Barbara Biglia; Edurne Jimenez , Joves, gènero i violències: fem nostra la prevenció, Publicacions URV, 2016
Alldred, Pam; Biglia, Barbara , Gender-Related Violence and Young People: An Overview of Italian, Irish, Spanish, UK and EU Legislation, Children & Society, 2015

Complementaria Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.