DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES I Codi 11234101
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
0
laia.cutillas@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
MARTINEZ LABORIA, JANINA
CUTILLAS ALBERICH, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant -Adquirir coneixements sobre els procesos i les teories d'aprenentatge de llengües (L1 i L2) - L'ensenyament de les llengües a les escoles. - Conèixer els diferents aspectess que englobn el ft d'apredre una llengua i com treballar-los a l'aula de primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. - Analitzar els diferents recursos, materials i metodologia existents per treballar les llengües.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 S'expressa amb fluïdesa, precisió i eficàcia en la llengua oral i escrita.
Domina l'ús d'una llengua estrangera.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Domina estratègies d'hàbits de lectura i escriptura.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponent a l'etapa.
Coneix les dificultats per a l'aprenentatge de les llengües i és capaç de resoldre situacions d'interacció lingüística a l'aula.
Desenvolupa i avalua recursos didàctics apropiats a l'aula de primària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica.


2. Bases psicolingüístiques i neurològiques de l’adquisició de la llengua



2.1 Teories de l'adquisició

2.2 Desenvolupament lingüístic dels infants
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies de treball a l'aula.

3.1. Comunicació

3.2. Llenguatge

3.3. Parla

4. La immersió lingüística.
4.1. Introducció a la llengua estrangera.

4.2. Factors que intervenen en l’adquisició de llengües.
5. Adquisició de la llengua escrita. Metodologia i estratègies de treball a l'aula.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Presentacions / exposicions
B6
10 30 40
Sessió Magistral
B3
14 30 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
5 10 15
Treballs
B3
11 23 34
Pràctiques a través de TIC
A3
4 8 12
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a fer que els alumnes siguin conscients i rescatin el coneixement previ que tenen dels conceptes a treballar a l'assignatura. Igualment es realitzara una presentacio de la mateixa aixi com del treball a realitzar durant el curs.
Presentacions / exposicions Presentacio i explicacio de continguts amb suport digital. Reflexio sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Presentacions on s'exemplificaran el conceptes treballats. Les presentacions es realitzaran de manera oral i amb suport power point. Habitualment seran d'algun tema sobre el que s'ha fet treball escrit.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Analis i resolucio de situacions de caire didactic relacionades amb aspectes teorics i practics desenvolupats a les sessions de classe magistral degudament justificades i detallades.
Treballs El treball preten sintetitzar la reflexio de l'estudiant i servir de compilacio del material treballat i desenvolupat aixi com d'aprofundiment en algun tema. Es valorara la qualitat, la innovacio de la informacio aixi com l'esperit critic i constructiu.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pratic, la teoria d'un ambit de coneixement en un context determinat. Partint de la realitat actual de les aules (1x1).
Atenció personalitzada Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B6
Exposicio oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (si es el cas, previa presentacio escrita). Es tindra en compte la motivacio, la capacitat per resoldre els dubtes plantejats aixi com l'avaluacio entre iguals i la col.laboracio en les sessions. 20%
Sessió Magistral
B3
En el desplegament metodològic de l’assignatura s’empraran tècniques i mètodes d’aprenentatge cooperatiu com a motor de l’aprenentatge significatiu dels conceptes treballats.
Tal com explicitarem en l’assignatura, en les interaccions amb altres cal crear situacions òptimes per l’aparició de conflicte sociocognitiu, mecanisme que desencadena l’aprenentatge segons Piaget, i per a l’actuació d’un mediador, en termes de Vigotski.
Per tal d’optimitzar les diferents situacions en l’adquisició d’estratègies instructives d’aprenentatge cooperatiu seguirem la progressió:

• Modelatge metacognitiu
• Interrogació metacognitiva
• Treball en grup
• Ensenyament recíproc
• Anàlisi i discussió metacognitiva

En el disseny de les activitats plantejades tindrem en compte també, tots els principis explicitats en la mateixa assignatura:

• PBL , que porta implícit el principi d’interdisciplinarietat.
• Tractament integrat de les llengües, que a la vegada porta implícit el principi de plurilingüisme.
Es valorara la motivacio, participacio i evolucio de l'alumne.
10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
Es tindra en compte la capacitat de resolucio de problemes plantejats, aixi com l'analisis, la justificacio i el plantejament de les diferents activitats, tant pròpies com dels companys. L'exercici tindrà el valor de prova escrita de l'assignatura. 20%
Treballs
B3
Treball escrit sobre els continguts de l'assignatura. 20%
Pràctiques a través de TIC
A3
Disseny d’una activitat de comprensió /expressió oral emprant eines 2.0 20%
Altres  

Es valorara la motivacio, participacio i evolucio de l'alumne.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES BÀSIQUES

 

CASSANY,D (2010) Ensenyar llengua. GRAÓ

Direcció general d’ordenació i innovació educativa (2003). L’ús del llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya

SÁNCHEZ CANO, M. (1999) Aprenent i ensenyant a parlar. Ajuda a la comunicació i el llenguatge a l’escola. Lleida. Pagès editors.

Suports (1999) Tema monogràfic: El desenvolupament del llenguatge i l’enfocament de la intervenció naturalista. Vol. 3, núm.1.EUMO. Vic.

MANOLSON, A.(1992) Hablando...nos entendemos los dos. Centro Hanen.

MANOLSON, A. (1985) You and your baby:building communication. The HanenCentre.

DDAA. Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Rossa Sensat

ELLIS, R (1997) Understanding Second Language Acquisition. OUP

ELLIS, R (2001) The Study of Second Language Acquisition. OUP

HALLIWELL, S (1992) Teaching children in the primary classroom. LONGMAN

LEWIS, G (2009) Bringing technology into the classroom OUP

LIGHTBOWN, Patsy M & SPADA, Nina (2006) How languages are learned, Revised edition OUP

MENDOZA,A (2003) Didàctica de la lengua y la literatura para primaria.PRENICE HALL

SCRIVENER, J (2005) Learning Teaching. Macmillan Books for Teachers.

TEBEROSKY,A (2001) Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. VICENS VIVES

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. CURRICULUM EDUCACIÓ PRIMÀRIA (Anglès). 2009

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HABILITATS COMUNICATIVES/11234004
 
Altres comentaris
En l'avaluació de l'assignatura i, donat que atenem als principis d'avaluació contínua, valorarem totes i cadascuna de les activitats dutes a terme tant presencialment a l'aula, com en el moodle de l'aula i cal haver superat totes les activitats per superar l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent