DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS LENGUAS I Código 11234101
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Correo-e jaime.verrier@urv.cat
laia.cutillas@urv.cat
Profesores/as
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CUTILLAS ALBERICH, LAIA
Web
Descripción general e información relevante -Adquirir coneixements sobre els procesos i les teories d'aprenentatge de llengües (L1 i L2) - L'ensenyament de les llengües a les escoles. - Conèixer els diferents aspectess que englobn el ft d'apredre una llengua i com treballar-los a l'aula de primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. - Analitzar els diferents recursos, materials i metodologia existents per treballar les llengües.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 S'expressa amb fluïdesa, precisió i eficàcia en la llengua oral i escrita.
Domina l'ús d'una llengua estrangera.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Domina estratègies d'hàbits de lectura i escriptura.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponent a l'etapa.
Coneix les dificultats per a l'aprenentatge de les llengües i és capaç de resoldre situacions d'interacció lingüística a l'aula.
Desenvolupa i avalua recursos didàctics apropiats a l'aula de primària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas de otra manera.
Aplica técnicas innovadoras y obtiene resultados.
 B5 Identifica los objetivos colectivos del grupo con los suyos propios.
Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Tiene en cuenta los puntos de vista de los otros e interactúa con ellos de forma constructiva.
Acepta y cumple las normas del grupo.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Actúa constructivamente para afrontar los conflictos del equipo.
Contribuye a la cohesión del grupo con su forma de comunicar y relacionarse.
Se interesa por la importancia de la actividad que se lleva a cabo en el grupo.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Controla suficientemente sus nervios para expresarse en público.
Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Se presenta voluntario para hacer presentaciones oportunas en público.
El lenguaje no verbal es apropiado al discurso verbal.
Analiza, valora y responde de manera adecuada a las preguntas que se le formulan en una presentación oral.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Adapta la forma del mensaje a las diversas situaciones.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Explica y justifica brevemente sus opiniones y proyectos.
Comprende instrucciones sobre clases o tareas asignadas por los profesores.
Comprende las ideas básicas de programas de radio o televisión.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
Extrae el sentido general de los textos que contienen información no rutinaria dentro de un ámbito conocido.
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
1. Marco teórico. Terminología básica.


2. Bases psicolingüísticas y neurológicas de la adquisición de la lengua



2.1 Teorías de la adquisición

2.2 Desarrollo lingüístico de los niños
3. Adquisición de la lengua oral. Metodología y estrategías de trabajo en el aula.
3.1. Comunicación

3.2. Lenguaje

3.3. Habla
4. La inmersión lingüística.
4.1. Introducción a la lengua estrangera.

4.2. Factores que intervienen en la adquisición de lenguas.
5. Adquisición de la lengua escrita. Metodología y estrategias de trabajo en el aula.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Presentaciones/exposiciones
B6
10 30 40
Sesión magistral
B3
14 30 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
B3
5 10 15
Trabajos
B3
10 23 33
Prácticas a través de TIC
A3
4 8 12
Atención personalizada
1 2 3
 
Pruebas de desarrollo
A3
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a fer que els alumnes siguin conscients i rescatin el coneixement previ que tenen dels conceptes a treballar a l'assignatura. Igualment es realitzara una presentacio de la mateixa aixi com del treball a realitzar durant el curs.
Presentaciones/exposiciones Presentacio i explicacio de continguts amb suport digital. Reflexio sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Sesión magistral Presentacions on s'exemplificaran el conceptes treballats. Les presentacions es realitzaran de manera oral i amb suport power point. Habitualment seran d'algun tema sobre el que s'ha fet treball escrit.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Analis i resolucio de situacions de caire didactic relacionades amb aspectes teorics i practics desenvolupats a les sessions de classe magistral degudament justificades i detallades.
Trabajos El treball preten sintetitzar la reflexio de l'estudiant i servir de compilacio del material treballat i desenvolupat aixi com d'aprofundiment en algun tema. Es valorara la qualitat, la innovacio de la informacio aixi com l'esperit critic i constructiu.
Prácticas a través de TIC Aplicar, a nivell pratic, la teoria d'un ambit de coneixement en un context determinat. Partint de la realitat actual de les aules (1x1).
Atención personalizada Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Atención personalizada
descripción
Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
B6
Exposicio oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (si es el cas, previa presentacio escrita). Es tindra en compte la motivacio, la capacitat per resoldre els dubtes plantejats aixi com l'avaluacio entre iguals i la col.laboracio en les sessions. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
B3
Es tindra en compte la capacitat de resolucio de problemes plantejats, aixi com l'analisis, la justificacio i el plantejament de les diferents activitats, tant pròpies com dels companys. L'exercici tindrà el valor de prova escrita de l'assignatura. 20%
Trabajos
B3
Treball escrit sobre els continguts de l'assignatura. 20%
Prácticas a través de TIC
A3
Disseny d’una activitat de comprensió /expressió oral emprant eines 2.0 20%
Pruebas de desarrollo
A3
Modelatge metacognitiu
• Interrogació metacognitiva
• Treball en grup
• Ensenyament recíproc
• Anàlisi i discussió metacognitiva
10%
Otros  

Es valorara la motivacio, participacio i evolucio de l'alumne.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES BÀSIQUES

 

CASSANY,D (2010) Ensenyar llengua. GRAÓ

Direcció general d’ordenació i innovació educativa (2003). L’ús del llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya

SÁNCHEZ CANO, M. (1999) Aprenent i ensenyant a parlar. Ajuda a la comunicació i el llenguatge a l’escola. Lleida. Pagès editors.

Suports (1999) Tema monogràfic: El desenvolupament del llenguatge i l’enfocament de la intervenció naturalista. Vol. 3, núm.1.EUMO. Vic.

MANOLSON, A.(1992) Hablando...nos entendemos los dos. Centro Hanen.

MANOLSON, A. (1985) You and your baby:building communication. The HanenCentre.

DDAA. Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Rossa Sensat

ELLIS, R (1997) Understanding Second Language Acquisition. OUP

ELLIS, R (2001) The Study of Second Language Acquisition. OUP

HALLIWELL, S (1992) Teaching children in the primary classroom. LONGMAN

LEWIS, G (2009) Bringing technology into the classroom OUP

LIGHTBOWN, Patsy M & SPADA, Nina (2006) How languages are learned, Revised edition OUP

MENDOZA,A (2003) Didàctica de la lengua y la literatura para primaria.PRENICE HALL

SCRIVENER, J (2005) Learning Teaching. Macmillan Books for Teachers.

TEBEROSKY,A (2001) Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. VICENS VIVES

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. CURRICULUM EDUCACIÓ PRIMÀRIA (Anglès). 2009

Complementaria

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
HABILIDADES COMUNICATIVAS/11234004
 
Otros comentarios
En l'avaluació de l'assignatura i, donat que atenem als principis d'avaluació contínua, valorarem totes i cadascuna de les activitats dutes a terme tant presencialment a l'aula, com en el moodle de l'aula i cal haver superat totes les activitats per superar l'assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.