Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
0. Presentació |
Presentació de l'assignatura.
Metodologia a utilitzar.
Criteris d'avaluació.
Formació dels grups. |
1. Mètodes clàssics de lecto-escriptura |
1.1. Montessori
1.2. Decroly
1.3. Freinet
|
Bloc compensatori
La consciència fonològica com a base del desenvolupament del llenguatge. |
|
2. Bases teòriques de l’enfocament constructivista aplicat a l’aprenentatge de les llengües. |
|
3. TIL. Tractament integrat de llengües. |
3.1. Tipologies textuals
3.2. Reflexió sobre la llengua
3.3. El plurilingüisme.
3.4. La programació integrada de llengües.
|
4. Expressió escrita. |
4.1. Concepte
4.2. Nivells d’escriptura
4.3. Processos
4.4. Habilitats
4.5. Activitats i recursos
4.6. Avaluació
|
5. Expressió oral. |
5.1. Elocució i conversació
5.2. Desenvolupament del llenguatge: diàleg,debat…
5.3. Activitats i recursos
5.4. Avaluació
|
6. Comprensió oral i escrita |
6.1. El procés lector
6.2. Habilitats
6.3. Activitats i recursos
6.4. Avaluació
|
7. Tècniques i recursos aplicats a l’aula de llengua. |
7.1. Tècniques
- Treball per projectes
- El dossier d’aprenentatge
- Treball per racons
- Tallers de llengua
7.2. Recursos
- Els llibres de text
- TIC
7.3. Text lliure, dictats, redaccions…
7.4. La unitat didàctica dins de l’Àrea de Llengua
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
80 |
110 |
Seminaris |
|
20 |
32 |
52 |
Presentacions / exposicions |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques a través de TIC |
|
18 |
18 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats. |
Seminaris |
Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Els treballs individuals tindran la proposta d'esquema i la seva bibliografia específica a l'espai virtual de l'assignatura.
|
Pràctiques a través de TIC |
Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüisticoliterari i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia. |
Atenció personalitzada |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Descripció |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Consistirà en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. |
30% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Aquesta prova consisteix en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
ARIZPE, E.; STYLES, M, Lectura de imágenes: los niños interpretan textos visuales, 2004, FCE, MÉXICO
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil. , 1999, Madrid: Síntesis Educación,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
LLUCH, G.(coord.) , Cómo reconocer los buenos libros para niños y jóvenes. , 2009, Fundalectura , Bogotá
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
ORTEU, F. , Per què no llegeixo. , 2003, Barcelona: Ara Llibres,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*SERRA, J.M. , "Escola, llengua i immigració a Catalunya". Dins MORENO, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües. , 2002, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social, pp. 79-97. ,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
, http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.xtec.cat, ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, , ,
|
Amb * les obres més fonamentals i bàsiques. La webgrafia serà penjada al moodle. |
Complementària |
BARRIO, A.; FAUS, M. , La rondalla a l’escola. Barcelona, 1987, CEAC,
*BETTELHEIM, B. , Psicoanálisis de los cuentos de hadas, 1997, Crítica,
*BRYANT, S.C. , Com explicar contes, 1967, Barcelona, Nova Terra,
COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil , 2001, (Educación, DLL) Ed. Síntesis, Madrid,
*COLOMER, T. , Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.,
DURAN, T; ROS, R, Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir, 1995, La Galera,
LLUCH, G. i altres , Narrativa oral a la literatura per a infants. , 1995, Ed. Bromera,
PISANTY, V. , Cómo se lee un cuento popular, 1995, Paidós.,
VALRIU, C., Història de la Literatura infantil i juvenil. , 1994, Pirene,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ , ,
, • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm , ,
, • http://dlc.iec.cat/ , ,
, • http://www.cuentosdecalleja.org/ , ,
|
Revistes: - Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó. - CLIJ (revista de
literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel. -Cuadernos de
Pedagogía. -GUIX d’Infantil, Ed. Graó. -In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat. -Perspectiva escolar, Rosa Sensat. Webgrafia: • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm • http://dlc.iec.cat/ • http://www.cuentosdecalleja.org/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|