DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES II Codi 11234102
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
enricjacint.marquez@urv.cat
manel.leor@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
MÀRQUEZ MÀRQUEZ, ENRIC JACINT
LEOR PASTOR, MANEL
Web
Descripció general i informació rellevant -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de les llengües a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. TIL. Tractament integrat de llengües.
2. Expressió escrita.
3. Expressió oral.
4. Comprensió oral i escrita
5. Tècniques i recursos aplicats a l’aula.
6. Gamificació a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A3
B3
30 80 110
Seminaris
B3
B6
20 32 52
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
30 60 90
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
18 18 36
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A3
B3
C4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats.
Seminaris Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes.
Presentacions / exposicions Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Els treballs individuals tindran la proposta d'esquema i la seva bibliografia específica a l'espai virtual de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüisticoliterari i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia.
Atenció personalitzada La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B3
B6
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. 10%
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
Consistirà en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. 30%
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. 10%
Proves de desenvolupament
A3
B3
C4
Aquesta prova consisteix en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica ARIZPE, E.; STYLES, M, Lectura de imágenes: los niños interpretan textos visuales, 2004, FCE, MÉXICO
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil. , 1999, Madrid: Síntesis Educación,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
LLUCH, G.(coord.) , Cómo reconocer los buenos libros para niños y jóvenes. , 2009, Fundalectura , Bogotá
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
ORTEU, F. , Per què no llegeixo. , 2003, Barcelona: Ara Llibres,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*SERRA, J.M. , "Escola, llengua i immigració a Catalunya". Dins MORENO, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües. , 2002, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social, pp. 79-97. ,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
, http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.xtec.cat, ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, , ,

Amb * les obres més fonamentals i bàsiques.

La webgrafia serà penjada al moodle.

Complementària BARRIO, A.; FAUS, M. , La rondalla a l’escola. Barcelona, 1987, CEAC,
*BETTELHEIM, B. , Psicoanálisis de los cuentos de hadas, 1997, Crítica,
*BRYANT, S.C. , Com explicar contes, 1967, Barcelona, Nova Terra,
COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil , 2001, (Educación, DLL) Ed. Síntesis, Madrid,
*COLOMER, T. , Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.,
DURAN, T; ROS, R, Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir, 1995, La Galera,
LLUCH, G. i altres , Narrativa oral a la literatura per a infants. , 1995, Ed. Bromera,
PISANTY, V. , Cómo se lee un cuento popular, 1995, Paidós.,
VALRIU, C., Història de la Literatura infantil i juvenil. , 1994, Pirene,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ , ,
, • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm , ,
, • http://dlc.iec.cat/ , ,
, • http://www.cuentosdecalleja.org/ , ,

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- CLIJ (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel.

-Cuadernos de Pedagogía.

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat.

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat.

Webgrafia:

• http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm
• http://www.cuentoslokos.blogspot.com/
• http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm
• http://dlc.iec.cat/
• http://www.cuentosdecalleja.org/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent