Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A10 |
Presenta una actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar la tasca docent.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva
Dissenya recursos organitzatius, metodològics i materials per respondre a les necessitats educatives a l'aula infantil i primària.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
|
tema |
Subtema |
1. La diversidad y las necesidades educativas del alumnado |
1.1. Principios educativos de la escuela inclusiva
1.2. Evolución histórica
1.3. Normativa de la atención al alumnado
1.4. Atención a las necesidades educativas del alumnado |
2. Bases conceptuales de las dificultades del aprendizaje y trastornos del desarrollo |
2.1. Las classificaciones y el diagnóstico
2.2. Los factores causales y predisponentes
2.3. La interdisciplinariedad y la coordinación |
3. Trastorno por déficit de atención y hiperactividad |
3.1. Terminologias y clasificaciones
3.2. Detección en el aula. Manifestaciones en las diferentes etapas evolutivas
3.3. Factores de riesgo
3.4. Intervención psicoeducativa
3.5. Otras intervenciones |
6. Trastornos del aprendizaje |
6.1 Problema de lectura, escriptura y cálculo: descripciones y diagnóstico
6.2. Evaluación
6.3. Intervención |
4. Trastornos generalizados del desarrollo |
4.1. Terminologias y clasificaciones
4.2. Detección en el aula. Manifestaciones de los diferentes trastornos según etapas evolutivas
4.3. Factores de riesgo
4.4. Intervención psicoeducativa |
5. Trastornos del habla y del lenguage |
5.1. Terminologias y clasificaciones
5.2. Manifestaciones de los diferentes problemas según etapas evolutivas
5.3. Factores de riesgo
5.4. Intervención psicoeducativa
|
7. Discapacidad intelectual |
7.1. Terminologias y clasificaciones
7.2. Manifestaciones
7.3. Factores de riesgo o causas
7.4. Intervención psicoeducativa |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Presentaciones/exposiciones |
|
6 |
25 |
31 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
15 |
15 |
30 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas mixtas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació |
Sesión magistral |
Presentació dels continguts fonamentals |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atención personalizada |
Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció. |
descripción |
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, el.laboració de treballs i /o exposicions.
Correu electrònic de contacte: alexandra.cosi@urv.cat
Telèfon: 977558141
Despatx nº 2 de la 4ª planta de l'edifici Ventura Gassol
A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció del professorat. El trobareu disponible a
- Departament de Psicologia (Sandra Cosi): http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php
- Departament de Pedagogia (Silvia Molina): https://pedagogia.fcep.urv.cat/departament/index.php/professorat?view=personal |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
|
2 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
Es plantejaran diferents casos pràctics relacionats amb el contingut de l'assignatura que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint.
Aquestes activitats s'hauran de presentar a través del moodle.
CAMPUS SESCELADES: També es realitzaran auto-avaluacions de forma continuada en les sessions de seminaris sobre el contingut treballat a classe. Per grups, els alumnes hauran d'entregar preguntes d'auto-avaluació per cadascun dels temes de l'assignatura. L'entrega d'aquestes preguntes correspondrà
al 10% de la nota total de l'assignatura. La resolució del cas pràctic esmentat anteriorment, correspon al 10% de la nota total de l'assignatura. |
2 |
Pruebas mixtas |
|
Donat que cada campus te una temporització diferent, cada seu realizarà una metodologia d’avaluació diferenciada:
CAMPUS SESCELADES: A través d’examen mixte amb preguntes tipus test (els errors penalitzen) i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar la assignatura i un de recuperació per qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS TERRES DE L’EBRE: A través d’un examen de desenvolupament i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar l’assignatura i un de recuperació per a qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS BAIX PENEDÈS: A través d’un examen objectiu tipus test (els errors penalitzen), en el que s’avaluarà tant la part pràctica com la teòrica.
Hi haurà 2 exàmens parcials (un al desembre i l’altre al març), un examen global i un examen de recuperació al març-abril per a qui no hagi arribat al 5. |
6 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (amb una nota igual o superior a 5), així com la suma de totes dels activitats amb pes a la nota. Pels que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria a finals del segon quadrimestre per aprovar-lo. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluatives i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Básica |
García Sanchez J.N, Dificultades del desarrollo, Pirámide, 2007
Lou M.A., López N., Bases psicopedagógicas de la educación especial, Pirámide, 1999
Jané M.C. , Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i l'adolescència, Universitat autònoma de Barcelona, 2001
Mena Pujol B., El alumno con TDAH, Jassen, 2006
Galligó M., El aprendizaje y sus trastornos: consideraciones psicológicas y pedagógicas, CEAC, 2003
Soutullo C., Convivir con niños y adoelscentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Panamericana, 2008
Orjales I., Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores, CEPE, 1999
Cardona M.C., Diversidad y educación inclusiva, Pearson, 2005
Sánchez A., TorresJ., Educación especial I y II, Pirámide, 1998
American Psychiatric Association, DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Panamericana, 2014
Martos, J., Ayuda, R., Freire, S., González, A. y Lorente, M., Trastornos del espectro autista de alto funcionamiento: otra forma de aprender., Editorial CEPE, 2011
Juan Luis Castejón Costa, Dificultades y Trastornos del Aprendizaje en Infantil y Primaria, Editorial Club Universitario, 2011
Ezpeleta, L. i Toro, J., Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014
|
|
Complementaria |
González Manjón D., Las Dificultades de aprendizaje en el aula , Edebé, 2002
Miranda A., Fortes C., Gil M.D., Dificultades del aprendizaje de las matemáticas : un enfoque evolutivo, Archidona, 2000
, Dificultades del aprendizaje : detección, prevención y tratamiento : guía práctica para docentes, Vigo : IdeasPropias, 2004
Comellas M.J., Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit , Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
Orjales I., Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH : "Mi cabeza... es como si tuviera mil pies" , Pirámide, 2009
Orjales I., Polaino A, Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad , CEPE, 2002
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|