Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
| | A8 |
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
| | A10 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
| | A11 |
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Introducció a l'àrea |
Introducció assignatura i matèria .Continguts mínims i competència matemàtica bàsica.
Perspectives i valoració de les competències matemàtiques pròpies.
La matematització horitzontal (organització de la realitat quotidiana) i la matematització vertical (raonament lògic-matemàtic) |
Nombres naturals. Sistemes de numeració |
Operacions amb naturals. Estimació i aproximació. Nocions de múltiples i de divisor |
La resolució de problemes com a activitat bàsica del treball matematitzant |
Problemes i exercicis. Problemes i investigacions |
Els nombres racionals |
Concepte, operacions i problemes que resolen. Raonament proporcional |
Estadística i probabilitat |
Dades estadístiques. Representacions gràfiques. Mesures de centralització i de dispersió. Concepte d'inferència estadística. Desenvolupament del pensament probabilístic. |
L’espai com a objecte de la matemàtica bàsica: geometria elemental |
La posició i les formes ( volums o formes planes). Línies, angles, punts de referència, sistemes de coordenades. Políedres i polígons. Cossos rodons. El cercle. |
Geometria mètrica |
Càlcul de perímetres i de superfícies poligonals. Càlcul de superfícies en figures circulars. Càlcul del volum de paral·lelepípedes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
48 |
78 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
3.2 |
7.2 |
Treballs |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part del professor del contingut de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució problemes diversos de la vida quotidiana i del camp de les matemàtiques elementals |
Pràctiques a través de TIC |
Treball pràctic sobre temes proposats de caire estadístic i de reflexió didàctica |
Treballs |
Treballs de reflexió didàctica i d'elaboració de materials |
Descripció |
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Treballs pràctics |
5% |
Treballs |
|
Treballs de reflexió didàctica i d'elaboració de material |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova de nivell |
10% |
Proves mixtes |
|
Proves on intervenen problemes, activitats de desenvolupament i preguntes curtes |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2000
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
, Textos bàsics de matemàtiques de nivell ESO, ,
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular , ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana fer un seguiment continu de l'assignatura per tal d'assolir la maduresa necessària per enfrontar-se amb èxit a les activitats d'avaluació. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|