DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I Codi 11234105
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
OLIVÉ FARRÉ, Mª DEL CARME
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
carme.olive@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
OLIVÉ FARRÉ, Mª DEL CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Es pretén consolidar els coneixements de matemàtica elemental necessaris per a l'ensenyament de les matemàtiques a l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
 A8 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
 A10 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
 A11 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l’educació matemàtica i llenguatge numèric. La matemàtica escolar. Currículum. Competència matemàtica. Els nombres naturals i la quantitat discreta. Els sistemes de numeració. Patrons numèrics. El càlcul mental i els càlculs algorísmics. El nombre racional i l’escriptura decimal dels racionals. Les relacions ser múltiple i ser divisor en relació als càlculs amb nombres racionals. Els nombres irracionals (noció) en contextos de mesura.
Resolució de problemes L’ús del nombre per expressar relacions (la mesura). Contextos pràctics que donen sentit i operativitzen els nombres racionals. Els problemes com a marc per aprendre matemàtiques. Tipologia de problemes (problemes “d’aplicació”, problemes “de recerca”, investigacions)
Estadística i nocions bàsiques de probabilitat Població i mostra. Variable estadística i taules estadístiques. Representacions gràfiques de les distribucions. Mesures de centralització i de dispersió per a la descripció de dades. Jocs equitatius: esperança matemàtica. Experiments aleatoris i successos possibles. Idea intuïtiva de probabilitat. Probabilitat de Laplace. Experiments compostos: diagrames en arbre i producte cartesià.
Geometria elemental La matematització de l’espai físic: Nocions relatives a la forma i nocions relatives a la posició. Línies, angles, punts de referència, sistemes de coordenades. Classificació de polígons. El cercle. Puzles geomètrics. Les representacions geomètriques. Càlcul de perímetres i de superfícies. Problemes pràctics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1
A8
A10
B3
19 28.5 47.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B4
B5
C3
26 45 71
Pràctiques a través de TIC
A11
C2
10 0 10
Atenció personalitzada
B6
C4
2.5 0 2.5
 
Proves orals
B3
B4
0.5 4 4.5
Proves mixtes
B3
B4
4 0 4
Proves pràctiques
A11
C2
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució problemes diversos de la vida quotidiana i del camp de les matemàtiques elementals
Pràctiques a través de TIC Treball pràctic sobre temes proposats de caire estadístic i de reflexió didàctica
Atenció personalitzada Resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves orals
B3
B4
Prova de càlcul mental 10%
Proves mixtes
B3
B4
Proves on intervenen problemes, activitats de desenvolupament i preguntes curtes 70%
Proves pràctiques
A11
C2
Proves individuals basades en l'ús de les TIC aplicades a l'aprenentatge de l'estadística i la geometria 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En 1a convocatòria, la nota de l'assignatura s'obté amb la mitjana ponderada de les notes de les activitats indicades i amb els pesos establerts, sempre i quan a les proves mixtes s'hagi tret un mínim de 4 punts sobre 10 a cadascuna; en cas contrari, l'assignatura està suspesa en 1a convocatòria, siguin quines siguin les puntuacions de les altres activitats.

En 2a convocatòria, la nota final també és la mitjana ponderada amb els mateixos pesos. Es manté la nota de les proves pràctiques, però es podrà millorar la nota de les altres proves. Les proves mixtes s'agruparan en una de sola, que s'avaluarà amb un màxim de 6 punts (fixeu-vos que això aporta com a molt 4,2 punts a la nota final, o sigui, que entre les proves orals i les pràctiques s'haurà de tenir un mínim de 0,8 punts per aprovar).

En qualsevol de les dues convocatòries, s'exigirà dominar les operacions bàsiques sense calculadora.

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives, es limitarà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Fonts d'informació

Bàsica Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2000
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular , ,

Complementària , Textos bàsics de matemàtiques de primària i primers cursos d'ESO, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III/11234107


 
Altres comentaris
Es recomana fer un seguiment continu de l'assignatura per tal d'assolir la maduresa necessària per enfrontar-se amb èxit a les activitats d'avaluació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent