DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS I Código 11234105
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Ingeniería Informática y Matemáticas
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Correo-e marialuisa.girondo@urv.cat
carme.olive@urv.cat
Profesores/as
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
Web http:// moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante Es pretén consolidar els coneixements de matemàtica elemental necessaris per a l'ensenyament de les matemàtiques a l'educació primària i adquirir eines bàsiques de didàctica del càlcul.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
 A8 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
 A10 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
 A11 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
 B4 Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Presenta resultados de aquello que se espera en el tiempo previsto.
Toma decisiones de manera acertada basándose en datos.
Reconoce los aciertos y errores en el desarrollo de su tarea.
Toma decisiones acertadas mostrando seguridad y coherencia y de acuerdo con una sistemática.
Analiza sus limitaciones y posibilidades para desarrollar su tarea/trabajo.
 B5 Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Tiene en cuenta los puntos de vista de los otros e interactúa con ellos de forma constructiva.
Acepta y cumple las normas del grupo.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona y ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público, los objetivos de comunicación,...
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Adapta la forma del mensaje a las diversas situaciones.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Introducció a l’educació matemàtica i llenguatge numèric. La matemàtica escolar. Currículum. Competència matemàtica.
Els nombres i la numeració.
Els nombres naturals i la quantitat discreta. Els sistemes de numeració. Patrons numèrics. els nombres de la mesura
L'aprenentatge del càlcul de suma i resta Els inicis de la numeració i el càlcul amb alumnes de Primària.
Recursos didàctics per a l'aprenentatge.Representacions i estratègies.
Càlcul mental i algorismes de càlcul.
L'aprenentatge del càlcul multiplicatiu Nocions de producte i de divisió.
Estratègies de càlcul.
Representacions i recursos per a l'aprenentatge.
La mesura d'habilitats de càlcul.
Els nombres racionals a Primària Nocions de fracció i nombre racional.
Habilitat de càlcul amb fraccions.
Representacions i recursos.
Ús de la fracció en contextos de probabilitat.
Geometria elemental La classificació de polígons. El cercle. Puzles geomètrics.
Les representacions geomètriques.
Construccions geomètriques amb GeoGebra.
Càlcul de perímetres i de superfícies. Problemes pràctics.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1.5 2.5
Sesión magistral
A1
A8
B3
19 28.5 47.5
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A8
B3
26 45 71
Trabajos
B3
1 4 5
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
B3
C2
6 0 6
Atención personalizada
A8
2.5 0 2.5
 
Pruebas orales
A1
B3
0.5 4 4.5
Pruebas mixtas
A1
A8
4 0 4
Pruebas prácticas
B3
C2
1 6 7
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura
Sesión magistral Desenvolupament del contingut de l'assignatura
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució problemes diversos de la pràctica d'aula relativa a l'aprenentatge del càlcul i de la geometria.
Trabajos Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Prova pràctica de GeoGebra
Atención personalizada Resoldre dubtes

Atención personalizada
descripción
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
B3
Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques 7%
Pruebas prácticas
B3
C2
Prova pràctica de GeoGebra 15%
Pruebas orales
A1
B3
Prova de càlcul mental 8%
Pruebas mixtas
A1
A8
Proves on intervenen problemes, activitats de desenvolupament i preguntes curtes 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per optar a aprovar en 1a convocatòria, s'han de complir tres condicions: la nota de la primera prova mixta (parcial) ha de ser un mínim de 5 sobre 10, la nota de la segona prova un mínim de 5 sobre 10 i la nota del conjunt de les activitats complementàries ha de ser un mínim de 1,5 sobre el màxim de 3 punts que aporta a la nota final. Amb aquestes condicions superades, la nota de l'assignatura s'obté amb la mitjana ponderada amb els pesos establerts. Si no s'assoleix les tres condicions, l'assignatura queda suspesa en primera convocatòria.

En 2a convocatòria, les proves mixtes (anomenades parcials) s'agruparan en un únic examen global de curs, tot i que, es podrà optar a recuperar només la part amb nota menor de 5 (recuperació de parcials). Es manté la nota obtinguda a les activitats complementàries, tot i que, en casos d'alumnes en circumstàncies especials, el professorat pot decidir fer un examen pràctic que substitueixi la nota global d'aquestes activitats

Als estudiants repetidors no se'ls manté cap nota d'activitats de cursos passats.

En qualsevol de les dues convocatòries s'exigirà dominar les operacions bàsiques sense calculadora. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel Consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.


Fuentes de información

Básica Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2003
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular , ,

Complementaria , Textos bàsics de matemàtiques de primària i primers cursos d'ESO, ,

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS II/11234106
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS III/11234107


 
Otros comentarios
Es recomana fer un seguiment continu de l'assignatura per tal d'assolir la maduresa necessària per enfrontar-se amb èxit a les activitats d'avaluació.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.