Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | A4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | A8 |
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | A10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | A11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 .El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les fonts de coneixement.(bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa....) |
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de "competència matemàtica elemental".
La seqüenciació dels aprenentatges. |
TEMA2.Els primers conceptes numèrics. El valor de posició. Dificultats i recursos.
L'adquisició de les estructures aditives.
Recursos específics |
La numeració. Dificultats
La noció d'operativitat.
la suma i la resta.
L'agilitat de càlcul. Càlcul mental i càlcul algorísmic. |
TEMA 3. La multiplicació i la divisió a Primària.
Dificultats i recursos.
Els recursos materials. Recursos electrònics.
Planificació de l'aprenentatge del càlcul. |
El producte. Diferents nocions. Agilitat de càlcul mental. Gradació de dificultats.
Els algorismes escrits.
La divisió entera. la noció de fracció lligada a la divisió. El càlcul.
Càlcul exacte i càlcul aproximat |
TEMA 4. Les habilitats de resolució de problemes de 1r a 4t.
L'ús de la calculadora i el càlcul electrònic. |
Tipologies de problemes. Contextos diferents.
Dificultats i recursos.
La calculadora entre 1r i 4t de Primària. |
TEMA 5.Fraccions i nombre decimal.
Üs de les fraccions a Primària. Nocions prioritàries. habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De la mesura a l'ús dels nombres decimals.
Càlcul amb nombres decimals. |
Les fraccions al llarg de la Primària. Recursos.
El concepte de decimal i valor de posició. Contextos per treballar amb nombres decimals. |
Tema 6. El raonament proporcional a Primària.
Nocions i càlcul de percentatges.
Raonament amb termes de raons i de proporcions.
Altres problemes a resoldre al CS.
|
El raonament proporcional de 4t a 6è.
Aspectes intuitius i aspectes formals.
Càlcul mental amb % i fraccions.
Càlcul escrit o amb mitjants tecnològics. |
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
7.2 |
11.2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
28 |
48 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
45 |
75 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
12 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos. |
Descripció |
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Procurar-se materials impressos pel curs.
Fer treball bibliogràfic (resenya)
Elaborar taula de treball de nombres i càlcul |
5% |
Sessió Magistral |
|
Proves escrites (2) |
40% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Elaboració de materials i disseny d'activitats d'aprenentatge.
Pràctica amb alumnes (resolució de problemes)
Exposició i defensa dels treballs realitzats.
Assistència i participació en les sessions de Seminari |
55% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per cursar aquesta assignatura és obligatòri assistir a les sessions de seminari. (30 hores). No és imprescindible l'assistència a les sessions magistrals, tot i que es recomana. No hi ha segona convocatòria. |
Bàsica |
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta assignatura tindrà continuïtat amb l'assignatura
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMATIQUES III ( 4t curs)
A més es beneficiarà de l'experiència del PRACTICUM dels alumnes a les aules de Primària. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|