Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | A4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | A8 |
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | A10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | A11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 .El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement.(bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa....) |
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges. |
TEMA2.Els primers conceptes numèrics. El valor de posició. Dificultats i recursos.
L'adquisició de les estructures aditives.
Recursos específics. La resolució de problemes a 1r,2n,3r. Dificultats específiques. |
La numeració. Dificultats
La noció d'operativitat.
la suma i la resta.
L'agilitat de càlcul. Càlcul mental i càlcul algorísmic.
Dificultats en la resolució de problemes. El treball d'aspectes parcials. |
TEMA 3. La multiplicació i la divisió a Primària.
Dificultats i recursos.
Els recursos materials. Recursos electrònics.
Planificació de l'aprenentatge del càlcul multiplicatiu.
la resolució de problemes a 4t, 5è i 6è. Diverses etapes. Problemes d'estratègia. |
El producte. Diferents nocions. Agilitat de càlcul mental. Gradació de dificultats.
Els algorismes escrits.
La divisió entera. la noció de fracció lligada a la divisió. El càlcul.
Càlcul exacte i càlcul aproximat
El treball de resolució de problemes no trivials. |
TEMA 4. Fraccions i nombre decimal.
Üs de les fraccions a Primària. Nocions prioritàries. habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De la mesura a l'ús dels nombres decimals.
Càlcul amb nombres decimals.
Noció i càlcul de percentatge. El raonament proporcional i els problemes al CS.
La calculadora al cicle superior de Primària. |
Les fraccions al llarg de la Primària. Recursos.
El concepte de decimal i valor de posició. Contextos per treballar amb nombres decimals.
Noció i càlcul de percentatge. El raonament proporcional i els problemes al CS.
La calculadora al cicle superior. |
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames.
Gràfics de freqüència. Escales
la noció de mitjana aritmética.
Jocs i nocions bàsiques de probabilitat. |
Taules de doble entrada i diagrames de venn.
Gràfics de freqüència. Diagrama de barres. Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mitjana aritmètica. Moda.
Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat. Jocs i activitats per l'aula. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
8 |
13 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
54 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
12 |
17 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos. |
Atenció personalitzada |
Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària. |
Descripció |
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves escrites (2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.
|
60%
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Elaboració de materials i disseny d'activitats d'aprenentatge.
Exposició i defensa dels treballs realitzats.
Treball bibliogràfic aprofundit
|
25% |
Altres |
|
Assistència i participació |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es realitzarà mitjançant dos tipus d'activitats. -Dues proves escrites, la primera relativa als temes 1-3, i la segona relativa als temes 4-5. -Presentació d'activitats pràctiques i de treball bibliogràfic ,en el seu moment, i assistència i participació en les classes de seminari. Per aprovar cal que en les proves escrites s'hagi obtingut un mínim de 5 sobre 10. En cas contrari s'ha de recuperar. Aquesta recuperació és el que es considera "examen de segona convocatòria". Per aprovar tota l'assignatura cal tenir aprovades les dues parts. A més de tenir aprovat la part objecte d'examen(60%), cal haber obtingut un aprovat en la part pràctica ( 40%) la qual cosa implica haber obtingut un mínim de 2 punts finals. En la presentació de treballs, comunicacions orals i presentació dels exàmens, es tindran en compte els criteris de correcció linguística aprovats per la Facultat. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
, , ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana seguir setmanalment l'assignatura.
L'assitència a les classes de Seminari és obligatòria en un 90%. ( S'ha d'assitir al 90% de les sessions seminari). |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|