Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Coneix i valora críticament el currículum.
Té competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix els principis i les bases per a la didàctica de la matemàtica en cada etapa.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
| | A3 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | A5 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | A6 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Analiza riesgos y beneficios de la innovación.
Reflexiona sobre las causas y los fines de la innovación.
| | B4 |
Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Presenta resultados de aquello que se espera en el tiempo previsto.
Toma decisiones de manera acertada basándose en datos.
Reconoce los aciertos y errores en el desarrollo de su tarea.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Propone mejoras a las orientaciones relativas de cómo realizar el trabajo con calidad.
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Toma decisiones acertadas mostrando seguridad y coherencia y de acuerdo con una sistemática.
| | B5 |
Identifica los objetivos colectivos del grupo con los suyos propios.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Se interesa por la importancia de la actividad que se lleva a cabo en el grupo.
| | B6 |
Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Controla suficientemente sus nervios para expresarse en público.
Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Adapta su argumentación a los diferentes grupos y/o situaciones preestablecidas.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
| | C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
Tema 1
Currículum i estàndards de mesura i geometría. |
El bloc de mesura i el bloc de l’espai dins el currículum oficial de primàira, en els Estàndards i en els llibres de text. Documentació i recull de recursos. |
Tema 2
La didáctica de la mesura de magnituds al llarg de Primària. |
Atributs mesurables. Idea de magnitud. Unitats, sistemes i processos de mesura. Sistema internacional de mesura i relació amb el valor de posició. Instruments de mesura i estimacions. Problemes. |
Tema 3
Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques. |
Elements i propietats dels polígons. Classificacions elementals. El cercle i la circumferència. Cossos rodons i políedres. Composició i descomposició de figures. Problemes. |
Tema 4
Localització i descripció de relacions espacials. |
Posició i orientació a l’espai. Camins en quadrícula. Lectura de coordenades. Plànols, mapes i escales. Problemes. |
Tema 5
Identificació i aplicació de transformacions geomètriques. |
Moviments en el pla (simetries, girs, translacions). Angles. Truncaments de políedres. Desenvolupaments plans de políedres, cilindres i cons. Problemes. |
Tema 6
Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes. |
Nocions de perímetre i àrea. Representació geomètrica del producte i superfície del quadrat i rectangle. Construcció de paral·lelepípedes amb policubs i introducció a la noció de volum. Problemes. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
4 |
6 |
Sesión magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Seminarios |
|
30 |
40 |
70 |
Atención personalizada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
16 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, distribució horària, determinació de grups. treballs a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sesión magistral |
Fonaments didàctics, metodològics i curriculars relacionats amb la geometria i la mesura.
Tècniques de resolució de problemes.
Coneixements matemàtics bàsics per a mestres de primària
Exposició de recursos: possibilitats i limitacions. |
Seminarios |
Elaboració d'activitats pràctiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Resolució de problemes.
Elaboració de situacions d'aprenentage de la mesura i la geometria. |
Atención personalizada |
Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria. |
descripción |
Atenció personalitzada pel seguiment de la part pràctica i dubtes de la part teòrica. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sesión magistral |
|
Exposició per part dels professors dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
L'assistència i la participació a l'aula s'avaluarà. |
10% |
Seminarios |
|
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d'activitats d'aula.
Resolució de problemes.
Hi hauran treballs individuals i en grup. |
30% |
Pruebas de desarrollo |
|
Proposta raonada d'activitats d'aula.
Resolució de problemes.
Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades.
Cal obtenir almenys un 5 en aquesta part. |
60% |
Otros |
|
En la presentació de treballs, comunicacions orals i presentació dels exàmens, es tindrà en compte la correcció lingüística. |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Cal assistir com a mínim al 80% de les sessions. En cas contrari l'assignatura es considerarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria. Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera convocatòria, es podran presentar a una segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria l'alumne haurà de presentar les tasques i treballs que indiqui el professor i superar una prova escrita. L'alumne pot optar a conservar la nota que ha obtingut en els treballs i tasques realitzades en els seminaris i no presentar-los novament a la segona convocatòria. L'alumne que es presenti a segona convocatòria sense haver assistit el 80% de les sessions, tindrà un 0 a l'apartat d'assistència i participació. La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada de: assistència i participació (10%), tasques i treballs (30%) i prova (60%). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Básica |
, http://nlvm.usu.edu/ http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/ http://www.geogebra.org/cms/en/download, ,
Alsina C, Burgues C, Fortuny J, “ Materiales para construir la Geometria, Síntesis, 1988
Canals M. A., Superfícies, volums i línies, Rosa Sensat, 2009
Canals M. A., Transformacions geomètriques, Rosa Sensat, 2009
NCTM, Principios y estándares para la educación matemàtica. , Thales Sevilla, 2004
Segovia I y Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
Carme Julià, Joan Òscar Antolí, Spatial ability learning through educational robotics, International Journal of Technology and Design Education, 2015
Alsina C.Burgues C.,Fortuny JM., Invitación a la didáctica de la Geometria, Ed. Síntesis , 1988
|
|
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS I/11234105 | ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS II/11234106 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|