DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I Codi 11234108
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
mdelcarmen.perez@urv.cat
isabel.viscarro@urv.cat
pau.arbos@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
ARBÓS ARQUÉ, PABLO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està formada per diferents blocs temàtics que permetran a l’alumnat del Grau d’Educació Primària adquirir els coneixements bàsics per a poder impartir docència en educació física.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Utilitza recursos bibliogràfics i documentals.
 A4 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A5 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A7 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A8 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
 A9 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A10 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Currículum

Tema 1.- .- L’evolució històrica de l’educació física
1.1.L’edat antiga
1.2. El món medieval
1.3. Renaixement
1.4. Il•lustració
1.5. L’educació física contemporània: segle XIX
1.6. Les tendències actuals
Tema 2.- El currículum d’educació física en l’etapa de Primària 2.1. Les Competències bàsiques
2.2. Els objectius en Educació Física.
2.3. Relació de les competències amb els objectius
Bloc II: Sistemes corporals

Tema1.- El cos humà i els seus moviments
1.1. Anatomia funcional.
1.1.1. Mecànica articular.
1.1.2. Mecànica del múscul.
1.1.3. Anàlisi segmentari del moviments del cos humà.
1.2. Patologies de l’aparell locomotor.
1.2.1. Malalties dels ossos i dels músculs.
1.2.3. Lesions òssies, articulars i musculars.
1.3. Creixement i desenvolupament ossi i muscular.
1.3.1. Factors que incideixen en el desenvolupament i creixement.
1.4. Patologies del desenvolupament.
1.4.1. Patologies relacionades amb el creixement.
1.4.2. Patologies relacionades amb l’evolució de la capacitat de moviment.
Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.
2.1. Els components del sistema càrdiovascular.
2.1.1. Anatomia del cor.
2.1.2. Estructura del cor.
2.1.3. Cavitats cardíaques.
2.1.4. Les vàlvules cardíaques.
2.1.5. Tipus de vasos sanguinis.
2.1.6. Els capil•lars.
2.2. Els components del sistema respiratori.
2.2.1. Esquema del sistema respiratori.
2.2.2. Tracte respiratori superior.
2.2.3. La faringe.
2.2.4. La laringe.
2.2.5. Tracte respiratori inferior.
Tema3.- Fisiologia del sistema càrdiovascular 3.1. Fisiologia del cor.
3.1.1. Automatisme cardíac, cicle cardíac i regulació de la despesa.
3.2. Fisiologia de l’aparell circulatori.
3.2.1. Principis que regeixen el flux sanguini.
3.2.2. Resistència vascular.
3.2.3. Pressions en el sistema circulatori.
3.3. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
3.4. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
Tema 4.- Fisiologia del sistema respiratori 4.1. Esquema del sistema respiratori.
4.1.1. Funcions.
4.1.2. Pla estructural del sistema.
4.2. Tracte respiratori superior.
4.2.1. El nas.
4.2.2. La mucosa nasal.
4.2.3. Els sens paranasals
4.2.4. Les funcions del nas.
4.3. La faringe.
4.3.1. Estructura i funcions.
4.4. La laringe.
4.4.1. Estructura i funcions.
4.5. Tracte respiratori inferior
4.6. Tràquea.
4.6.1. Estructura i funcions.
4.7. Pulmó.
4.7.1. Estructura i funcions
4.8. Bronquis i alvèols.
4.8.1. Estructura i funcions.
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós 5.1. Les parts del sistema nerviós.
5.2. Estructura i característiques.
5.3. Organització del sistema nerviós.
5.3.1. SNC i SNPerifèric.
5.3.2. Divisions aferent i eferents.
5.3.3. El sistema nerviós somàtic i autònom.
5.4. Cèl•lules del sistema nerviós.
5.4.1. Classificació estructural
5.4.2. Classificació funcional de les neurones: Arc reflex.
5.5. Nervis i fascicles nerviosos.
5.6. Impulsos nerviosos.
5.6.1. Potencial de membrana.
5.6.2. Potencial en repòs.
5.6.3. Potencial d’acció.
5.7. Transmissió sinàptica.
5.7.1. Estructura de la sinapsi.
5.7.2. Tipus de sinapsi.
5.7.3. Mecanismes de la transmissió mecànica.
5.8. Neurotransmisors.
5.8.1. Classificació, funcions i estructura.
5.8.2. Neurotransmisors de molècula petita.
5.8.3. Neurotransmisors de molècula gran.
Bloc III: El Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques.

Tema 1.- Aspectes generals de les habilitats perceptivo-motrius
1.1.Conceptualització de les habilitats motrius bàsiques i de les capacitats perceptivo-motrius en l’àmbit de l’educació física.
1.2. Sensacions i percepcions: Sensacions, classificació de les sensacions. Activitat perceptiva. Educació sensorial i perceptiva.
1.3. Els diferents tipus de moviment, estructura del moviment
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
2.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc.
Tema 3.- Desenvolupament de les conductes motrius de base 3.1. Equilibri, educació de l’equilibri postural.
3.2. Coordinació dinàmica general i especifica, classificació, aspectes educatius.
3.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema
Tema 4.- Models d’intervenció i aspectes metodològics 4.1. Recursos didàctics i aspectes metodològics
4.2. El paper del mestre especialista en les sessions d’educació corporal.
4.3. L’observació i avaluació de l’activitat motriu
4.4. Anàlisi i reflexió dels elements del tema a partir d’activitats i jocs motrius, videos i lecturas d’articles.
Bloc IV: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques.

Tema 1.- Desenvolupament de la competència motriu
1.1. Enfocaments teòrics del desenvolupament motor (descriptiu, kinesiològic, cognitiu i ecològic).
1.2. Desenvolupament evolutiu i motricitat humana.
1.2.1. Del control motor reflex al desenvolupament de les habilitats motrius bàsiques.
1.2.2. Les habilitat motrius específiques i esportives.
1.3. Dimensió biològica i funcional del desenvolupament motor.
1.3.1. El desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
1.3.2. Efectes fisiològics de l’activitat física en l’edat evolutiva.
1.3.3. La prescripció d’exercici físico-esportiu.
1.4. Procés evolutiu i competència motriu: un plantejament global de l’orientació cognitiva.
1.4.1. Els aspectes cognitius del desenvolupament motor.
1.4.2. Els aspectes afectius del desenvolupament motor.
1.4.3. Ambient i competència motriu en l’edat evolutiva.
1.4.4. Les diferències individuals.
1.5. Desenvolupament del control motriu. Diferenciació i especialització del moviment.
Tema 2.- Aproximació a les habilitats físico-esportives específiques 2.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
2.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
2.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
2.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
2.5. Anàlisi esquemàtic de l’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
2.6. Activitats i jocs de cooperació.
2.6.1. Les activitats cooperatives en el context escolar.
2.6.2. Activitats per a la millora de les relacions intergrupals (afirmació grupal, cohesió interna, coneixement i dinamització del grup,...).
2.6.3. Activitats potenciadores de les relacions intergrupals (gimcamnes, situacions d’alta creativitat, joc dramàtic, jocs tradicionals,...).
2.6.4. Activitats que fomentin la confiança (transports, jocs amb ulls tapats, desenvolupament en situacions desconegudes, treballs d’equilibri,...)
2.7. Activitats i jocs d’oposició i contacte.
2.7.1. Activitats d’oposició i contacte en el medi escolar (lluita per l’espai, control del moviment de l’adversari, lluita per la possessió d’objectes,...).
2.7.2. Lluites en equip (per l’espai, per la possessió de la pilota,...).
Tema 3.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 3.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
3.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
3.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola.
3.2.1. Iniciació al voley.
3.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
3.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
3.2.2. Iniciació al hoquei.
3.2.2.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
3.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
Tema 4.- Les activitats físico-esportives en els temes transversals
4.1. Transversalitat i currículum.
4.2. Els temes tranversals i l’educació física.
4.3. L’educació ambiental, l’educació per a la pau, l’educació del consumidor, l’educació vial, l’educació per a la salut i l’educació per a la igualtat.
Bloc V: Expressió Corporal

Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal
1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
1.2. Moviment coordinat en expressió.
1.3. L’espai i del temps en relació al moviment.
Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. 2.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
2.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
2.3. Dramatització.
2.4. Dansa creativa.
2.5. Altres llenguatges expressius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
A10
C3
30 20 50
Seminaris
A2
A4
A5
A8
A10
B1
C4
34 40 74
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
A10
C3
30 38 68
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A8
A10
C3
C4
10 0 10
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
B1
C3
C4
4 0 4
Proves pràctiques
A2
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C4
C5
6 0 6
Proves orals
A2
A8
A10
B1
B2
B5
B6
C4
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els cinc blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.

Comentari de videos
Pràctiques a laboratoris Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
A8
A10
C3
C4
Prova de preguntes de desenvolupament relacionades amb la temàtica treballada. 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
B1
C3
C4
Prova de preguntes curtes relacionades amb la temàtica treballada. 10%
Proves pràctiques
A2
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C4
C5
Realització de treballs pràctics a l'aula específica 30%
Proves orals
A2
A8
A10
B1
B2
B5
B6
C4
Participació activa a les sessions pràctiques.
Elaboració, intervenció i defensa individual
30%
Altres  

L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que aquesta assignatura és impartida per diferent professorat aquests percentatges poden variar en funció de cadascun dels blocs temàtics treballats. No obstant, la informació al respecte de l'avaluació es donarà al començament de cada bloc.

L'avaluació global per blocs és la següent:

Currículum 10%

Sistemes Corporals 20%

Habilitats Motrius Bàsiques 25%

Habilitats Motrius Específiques 25%

Expressió Corporal 20%

Per aprovar l'assignatura s'han de superar tots els blocs de contiguts de forma indepenent


Fonts d'informació

Bàsica Siedentop, Daryl , Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona : INDE, 2008
Ríos Hernández, Mercedes [et al.] , Actividad física adaptada : el juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona : Paidotribo, DL 1998
Sánchez Bañuelos, Fernando (et al.), Didáctica de la educación física para primaria, , Madrid: Prentice Hall, cop. 2003
Contreras Jordán, Onofre Ricardo , Didáctica de la educación física : un enfoque constructivista , , Barcelona : INDE, 1998
Ruiz Pérez, Luis Miguel y Sánchez Bañuelos, Fernando, Rendimiento deportivo: claves para una optimización de los aprendizajes, , Madrid: Gymnos, 1997
Motos Teruel, Tomás, Práctica de la expresión corporal , , Ciudad Real : Ñaque, 2001
Learreta, B; Sierra, M.A.y Ruano, K., Los contenidos en expresión corporal, , Barcelona: INde, 2006
Ruano, K. y Sánchez, G., Expresión corporal y educación, , Sevilla: Wanceulen, 2009
Gimeno, Saturnino; Pérez Ramírez, M. Carmen i Vizuete, Manuel , Educació física i la seva didàctica , , Tarragona:Universitat Rovira i Virgili. Servei Lin
Guillén del Castillo, M; Linares Girela, D. , Bases biológicas y fisiológicas del movimiento humano, , Madrid: Médica Panamericana,2002
Cañas, J., Didáctica de la expresión dramática : unaaproximación a la dinámica teatral en el aula, , Barcelona: Octaedro
Santiago Martínez, Paloma, Expresión corporal y comunicación : teoría y práctica de un programa , , Salamanca : Amarú, 2004
Thibodeau, G.; Patton, N, K., Anatomía y fisiología, 6a, Madrid: ELSEVIER,2007
VVAA , Projecte d’educació en valors, , Tarragona: Facultat de Ciències de l’Educació i Ps
Generalitat de Catalunya , Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya/DECRET 142/2007, de 26 de juny/DOGC núm. 4915 - 29/06/2007/, , Dept D'Ensenyament
INEFC, www2.inefc.net/apunts/castellano/caste.htm, , INEFC
Kronos, www.revistakronos.com/kronos/, ,
Revista de Psicologia del Deporte, http://www.rpd-online.com/, ,
Bravo Berrocal, R, Fundamentos anatómico-fisiológicos del cuerpo humano aplicados a la educación física, , Málaga: Aljibe, 2001
Altaba, J.L. , Didáctica del deporte infantil, , Buenos Aires: Amibef, 1999
Bayer, C. , La enseñanza de los juegos deportivos colectivos, , Barcelona: Hispano Europea,1988
Busquet, M.D., Los temas tranversales, claves para la formación integral, , Madrid: Santillana, 1999
Graó, http://tandem.grao.com/revistas/presentacion.asp?ID=11, ,
Díaz Lucea, J., La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas, , Barcelona: INDE, 1999
Batalla, Albert , Habilidades motrices, , Barcelona: Inde, 2000
Vaca, Marcelino, La Educación física en la práctica de la educación primaria, , Barcelona,Octaedro, 1994

Complementària Montávez Martín, Mar, Expresión corporal : propuestas para la acción , , [Málaga] : las autoras, DL 1998 (Málaga : Montes)
Calais Germain, B.; Lamote, B. , Anatomía para el movimiento, , Barcelona: La Liebre de Marzo, 1991
Guillet-Genety , Manual de medicina del deporte, , París: Masson, 1985
Barbany Cairó, J.R, Elementos de fisología aplicados al ejercicio físico, , Barcelona: I.N.E.F. Barcelona, 1983
Wickstrom, Ralph L. , Patrones motores básicos, , Mdrid: Alianza deporte, 1983
Brown, G. , Qué tal si jugamos... otra vez, 3a, Buenos Aires: Humanitas, 1992
ALONSO, E. , El juego como medio educativo para la iniciación al balonmano, , Revista RED. Vol. 1, 1989
Camps, V., El sistema de valores para el consenso, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994
González Lucini, F. , Temas tranversales y educación en valores”, , Madrid: Alanda, Anaya, 1993
González Lucini, F. , Temas tranversales y áreas curriculares en educación, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994
Vázquez, Benilde; Alvárez, G., Guía para una educación física no sexista, , Madrid: M.E.C, 1990
Federació Catalana d’Handbol , Manual del monitor d’handbol”. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Federació Catalana d’Handbol , Unitats de programació. Passa i vine a jugar mini-handbol. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Orlick, T. , Libres para cooperar, libres para crear” (Nuevos juegos para deportes cooperativos), , Barcelona: Paidotribo,1990
Camerino, Oleguer y Castañer, Marta , 1001 Ejercicios y juegos de recreación , , Barcelona: Paidotribo,1990
Fucci, S. i Benigni, M. , Biomecànica de l’aparell locomotor aplicada al condicionament muscular , , Barcelona: Direcció Gral de l’Esport. 1988
Jacob, S. y Francone, C., Anatomía y fisiología , , Madrid: McGraw Hill, 1990
Luria, A.R., Sensación y percepción, , Barcelona: Ed. Martínez Roca, 1986
Federació Catalana d’Handbol , Handbol? Quina passada!” Crèdit comú per Educació Secundària, 1r d’ESO , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Aymerich, Carme, Per a un llenguatge expressiu del nen , , Barcelona: El Hogar del Libro, 1981
Motos Teruel, Tomás , Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica , , Barcelona: Humanitas, 1983
Bantula, J.; Busto, C. y Carranza, M, 11 propostes per a l'educació física , , Barcelona: Guix, 1990
Escriba, A. , Los juegos sensoriales y psicomotores en Educación Física , , Madrid : Gymnos, 1998
Pierón, Maurice , Didáctica de las actividades físicas y deportivas , , Madrid : Gymnos, DL 1988
Villada, Purificación, cord. Castejón, Francisco José , Manual del maestro especialista en educación física. Expresión corporal , , Madrid: Pila Teleña, 1997
Berruezo, P.P. , La pelota en el desarrollo psicomotor , , Madrid: CEPE, 1995
Ruiz Pérez, Luis Miguel , Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades , , Madrid : Visor, cop. 1994

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent