DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I Codi 11234108
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
ARBÓS ARQUÉ, PABLO
Adreça electrònica pau.arbos@urv.cat
Professors/es
ARBÓS ARQUÉ, PABLO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està formada per diferents blocs temàtics que permetran a l’alumnat del Grau d’Educació Primària adquirir els coneixements bàsics per a poder impartir docència en educació física.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Utilitza recursos bibliogràfics i documentals.
 A4 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A5 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A7 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A8 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
 A9 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A10 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Evolució Històrica de l'Educació Física.

Tema 1. L’evolució històrica de l’educació física

1.1. L’edat antiga.
1.2. L'època grega i romana.
1.3. El món medieval.
1.4. El Renaixement i la Il•lustració.
1.5. L’educació física contemporània: segle XIX.
1.6. Les tendències actuals.
Bloc II: Desenvolupament i Aprenentatge Motor.

Tema 1. Aproximació a l'estudi de l'aprenentatge i desenvolupament motor humà.


Tema 2. Teories i models de l'aprenentatge motor i esportiu.


Tema 3. Factors que influeixen en l'aprenentatge motor.

1.1. Introducció a l'aprenentatge motor.
1.2. Antecedents de l'aprenentatge motor.
1.3. Definició d'aprenentatge motor.

2.1. Formes d'aprenentatge.
2.2. Requisits de l'aprenentatge motor.
2.3. Teories i models de l'aprenentatge motor.
2.4. Canvis que es produeixen en l'aprenentatge motor.

3.1. Factors lligats al subjecte.
3.2. Factors lligats a la tasca.
3.3. Factors lligats a la situació d'ensenyament-aprenentatge.
Bloc III: Expressió Corporal

Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal.


Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal.

Tema 3.- La dimensió educativa de l'expressió i la comunicació corporals.
1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
1.2. Moviment coordinat en expressió.
1.3. L’espai i del temps en relació al moviment.

2.1. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, improvisacions...
2.2. La creativitat corporal com a eix transversal.

3.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
3.2. El rol del docent en l'expressió corporal.
3.3. Recursos i activitats en l'expressió corporal.
Bloc IV: Sistemes corporals

Tema1.- El cos humà i els seus moviments

Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.


Tema 3.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós.
1.1. Anatomia funcional.
1.1.1. Mecànica articular i muscular.
1.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà.
1.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular.

2.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori.
2.2. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori.
2.3. Esquema i funcions de l'aparell respiratori.

3.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós.
3.2. Neurotransmisors.
3.3. Classificació, funcions i estructura.
Bloc V: El Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques.

Tema 1.- .- Aspectes generals de les habilitats. El moviment. Les habilitats físiques bàsiques.
1.1.Concepte d’habilitat.
1.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives.
1.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives.
1.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives.
1.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius.
1.2. El moviment.
1.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment.
1.3. Les habilitats físiques bàsiques.
1.3.1. Concepte, classificació i tipología.
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
Bloc VI: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques.

Tema 1.- Condició física.

1.1. El desenvolupament de la condició física.
1.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics.
1.2. L’escalfament.
1.2.1. Funcions i característiques segons tipus.
1.3. Les capacitats físiques bàsiques.
1.3.1. Concepte, classificacions i evolució.
1.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
1.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions.
1.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç.

Tema 2.- Les qualitats físiques bàsiques.
2.1. La resistència.
2.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.2. La força.
2.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.3. La velocitat.
2.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.4. La flexibilitat.
2.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
Tema 3.-Les habilitats motrius específiques 3.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
3.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
3.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
3.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
3.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
Tema 4.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 4.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
4.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
4.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip.
4.2.1. Iniciació al volei.
4.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
4.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
4.2.2. Iniciació a l’handbol.
4.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport.
4.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions.
4.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals.
4.3.1. Iniciació a la gimnàstica.
4.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics.
4.3.2. Iniciació a l’atletisme.
4.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions.
Tema 5.- Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural. 5.1. Iniciació a l’esquí alpí.
5.2. Iniciació al rem i la vela.
5.3. Iniciació a l'espeleologia.
5.4. Iniciació al golf.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
A10
C3
30 45 75
Seminaris
A2
A4
A5
A8
A10
B1
C4
34 40 74
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
A10
C3
20 30 50
Atenció personalitzada
26 0 26
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els sis blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.

Comentari de videos
Pràctiques a laboratoris Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.
Atenció personalitzada Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència. Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura s'atendrà al despatx del professorat en hores d'atenció a l'alumnat prèvia cita telemàtica. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A4
A5
A8
A10
B1
C4
Els seminaris seran sessions teòriques i també pràctiques on s'avaluarà l'exposició del treball teòric presentat. 30%
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
A10
C3
A les sessions pràctiques es valorarà la participació i actitud en aprendre i fer-ho bé.
També el desenvolupament en l'exposició pràctica del diferents treballs realitzats.
20%
Altres  

Hi haurà proves escrites de desenvolupament en els següents blocs: - Evolució històrica de l'educació física. - Desenvolupament i Aprenentatge Motor. - Expressió Corporal. - Sistemes Corporals.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La informació al respecte de l'avaluació es donarà al començament de cada bloc.

L'avaluació global per blocs és la següent:

Evolució Històrica de l'Educació Físca 5%

Aprenentatge Motor 20%

Expressió Corporal 25%

Sistemes Corporals 5%

Habilitats Motrius Bàsiques 25%

Habilitats Motrius Específiques 20%

Per aprovar l'assignatura s'han de superar tots els blocs de contiguts de forma indepenent.

Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitat d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se.

- L'assistència a classe computa amb un 20% de la nota en cadascun dels blocs.

En cas de SUSPENDRE l'assignatura, l'alumne/a tindrà una PROVA TEÒRICA de cada BLOC SUSPÈS que es realitzarà un cop hagin acabat les classes.


Fonts d'informació

Bàsica Siedentop, Daryl , Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona : INDE, 2008
Ríos Hernández, Mercedes [et al.] , Actividad física adaptada : el juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona : Paidotribo, DL 1998
Sánchez Bañuelos, Fernando (et al.), Bases para una didáctica de la educación física y el deporte , , Madrid: Prentice Hall, cop. 2003
Contreras Jordán, Onofre Ricardo , Didáctica de la educación física para primaria , , Barcelona : INDE, 1998
Ruano, K. y Sánchez, G., Expresión corporal y educación, , Sevilla: Wanceulen, 2009
Learreta, B; Sierra, M.A.y Ruano, K., Los contenidos en expresión corporal, , Barcelona: INDE, 2006
Gimeno, Saturnino; Pérez Ramírez, M. Carmen i Vizuete, Manuel , Educació física i la seva didàctica , , Tarragona:Universitat Rovira i Virgili. Servei Lin
Santiago Martínez, Paloma, Expresión corporal y comunicación : teoría y práctica de un programa , , Salamanca : Amarú, 2004
Thibodeau, G.; Patton, N, K., Anatomía y fisiología, 6a, Madrid: ELSEVIER,2007
Motos Teruel, Tomás, Práctica de la expresión corporal , , Ciudad Real : Ñaque, 2001
Cañas, J., Didáctica de la expresión dramática : una aproximación a la dinámica teatral en el aula, , Barcelona: Octaedro
Bayer, C. , La enseñanza de los juegos deportivos colectivos, , Barcelona: Hispano Europea,1988
Altaba, J.L. , Didáctica del deporte infantil, , Buenos Aires: Amibef, 1999
Busquet, M.D., Los temas tranversales, claves para la formación integral, , Madrid: Santillana, 1999
Bravo Berrocal, R, Fundamentos anatómico-fisiológicos del cuerpo humano aplicados a la educación física, , Málaga: Aljibe, 2001
Generalitat de Catalunya , Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya/DECRET 142/2007, de 26 de juny/DOGC núm. 4915 - 29/06/2007/, , Dept D'Ensenyament
INEFC, www2.inefc.net/apunts/castellano/caste.htm, , INEFC
Kronos, www.revistakronos.com/kronos/, ,
Revista de Psicologia del Deporte, http://www.rpd-online.com/, ,
Graó, http://tandem.grao.com/revistas/presentacion.asp?ID=11, ,
Díaz Lucea, J., La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas, , Barcelona: INDE, 1999
Batalla, Albert , Habilidades motrices, , Barcelona: Inde, 2000
Vaca, Marcelino, La Educación física en la práctica de la educación primaria, , Barcelona,Octaedro, 1994
Morales Melero, Ismael, Las habilidades motrices básicas y sus juegos en primaria, , Lulu Press, 2008
Pila Teleña, Marco, Juegos en la educación física, , Madrid: Pila Teleña, 2004.
Navas Torres, Miguel, Habilidades Motrices Básicas. , , Barcelona: INDE, 2010
Fusté Masuet, Xavier, Juegos de Iniciación a los deportes colectivos, , Barcelona: Paidotribo, 2008
Ruiz Pérez, Luis Miguel y Sánchez Bañuelos, Fernando , Rendimiento deportivo: claves para una optimización de los aprendizajes , , Madrid: Gymnos, 1997

Complementària Montávez Martín, Mar, Expresión corporal : propuestas para la acción , , [Málaga] : las autoras, DL 1998 (Málaga : Montes)
Guillet-Genety , Manual de medicina del deporte, , París: Masson, 1985
Calais Germain, B.; Lamote, B. , Anatomía para el movimiento, , Barcelona: La Liebre de Marzo, 1991
Barbany Cairó, J.R, Elementos de fisología aplicados al ejercicio físico, , Barcelona: I.N.E.F. Barcelona, 1983
Wickstrom, Ralph L. , Patrones motores básicos, , Mdrid: Alianza deporte, 1983
Brown, G. , Qué tal si jugamos... otra vez, 3a, Buenos Aires: Humanitas, 1992
ALONSO, E. , El juego como medio educativo para la iniciación al balonmano, , Revista RED. Vol. 1, 1989
Camps, V., El sistema de valores para el consenso, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994
González Lucini, F. , Temas tranversales y educación en valores”, , Madrid: Alanda, Anaya, 1993
González Lucini, F. , Temas tranversales y áreas curriculares en educación, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994
Vázquez, Benilde; Alvárez, G., Guía para una educación física no sexista, , Madrid: M.E.C, 1990
Federació Catalana d’Handbol , Unitats de programació. Passa i vine a jugar mini-handbol. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Federació Catalana d’Handbol , Manual del monitor d’handbol”. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Orlick, T. , Libres para cooperar, libres para crear” (Nuevos juegos para deportes cooperativos), , Barcelona: Paidotribo,1990
Camerino, Oleguer y Castañer, Marta , 1001 Ejercicios y juegos de recreación , , Barcelona: Paidotribo,1990
Fucci, S. i Benigni, M. , Biomecànica de l’aparell locomotor aplicada al condicionament muscular , , Barcelona: Direcció Gral de l’Esport. 1988
Jacob, S. y Francone, C., Anatomía y fisiología , , Madrid: McGraw Hill, 1990
Luria, A.R., Sensación y percepción, , Barcelona: Ed. Martínez Roca, 1986
Federació Catalana d’Handbol , Handbol? Quina passada!” Crèdit comú per Educació Secundària, 1r d’ESO , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006
Aymerich, Carme, Per a un llenguatge expressiu del nen , , Barcelona: El Hogar del Libro, 1981
Motos Teruel, Tomás , Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica , , Barcelona: Humanitas, 1983
Bantula, J.; Busto, C. y Carranza, M, 11 propostes per a l'educació física , , Barcelona: Guix, 1990
Escriba, A. , Los juegos sensoriales y psicomotores en Educación Física , , Madrid : Gymnos, 1998
Pierón, Maurice , Didáctica de las actividades físicas y deportivas , , Madrid : Gymnos, DL 1988
Villada, Purificación, cord. Castejón, Francisco José , Manual del maestro especialista en educación física. Expresión corporal , , Madrid: Pila Teleña, 1997
Berruezo, P.P. , La pelota en el desarrollo psicomotor , , Madrid: CEPE, 1995
Ruiz Pérez, Luis Miguel , Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades , , Madrid : Visor, cop. 1994
Guillén del Castillo, M; Linares Girela, D. , Bases biológicas y fisiológicas del movimiento humano , , Madrid: Médica Panamericana,2002
Bayer, C., La enseñanza de los juegos deportivos colectivos , , Barcelona: Hispano Europea,1988
, , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques. No es farà MITJANA en cas que hi hagi algun BLOC SUSPÉS, per poder-lo RECUPERAR l'alumne/a s'haurà de presentar a una PROVA ESCRITA sobre el BLOC SUSPÈS que es durà a terme un cop acabades totes les classes.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent