Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
| | A5 |
Es compromet amb la ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | A7 |
Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | A8 |
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Bloc I.- Desenvolupament i Aprenentatge motor
Tema 1: Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
|
1.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
1.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
1.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
1.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
2.1.Conceptes envers l’aprenentatge motor.
2.2.Antecedents de l’aprenentatge motor.
2.2.1.Precursors
2.2.2.La Segona Guerra Mundial
2.2.3.Inici de la teorització
2.3. Definició d’aprenentatge motor |
Tema 2: Principals aspectes i factors relacionats amb l’aprenentatge motor |
2.1.Factors relacionats amb el subjecte
2.1.1. La motivació
2.1.2. Els coneixements o grau d’habilitats previs
2.1.3. La funcionalitat
2.2. Factors relacionats amb la tasca
2.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius
2.2.2. Factors lligats a la presa de decisió
2.2.3. Factors lligats a l’execució de la tasca
2.3. Factors relacionats amb la situació d’ensenyança-aprenentatge
2.3.1. La informació
2.3.2. El temps de pràctica
2.3.3. L’adaptació de la situació d’ensenyança-aprenentatge a les característiques de l’alumnat
2.3.4. L’especificitat de la situació d’ensenyança-aprenentatge
2.3.5. Mètodes globals i analítics
|
Bloc II.- Didàctica de l'educació física
Tema 1: El currículum d’educació física
|
1.1. Els blocs de continguts
1.2. Els objectius
1.3. Les competències bàsiques
1.4. Els mètodes pedagògics
1.5. Els criteris d’avaluació
|
Tema 2: Programacions i Unitats Didàctiques.
|
2.1. Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
2.2. La sessió d’educació física.
2.3. Interacció professor - alumnes.
2.4. Funcions d‘organització. |
Tema 3: Metodologia. |
3.1.Estils d’ensenyança
3.2. Disposicions materials per a la pràctica. |
Tema 4: L’avaluació en educació física.
|
4.1. Criteris d’avaluació en educació física
4.2. Orientacions per a l’avaluació
4.3. Instruments d’avaluació
4.4. L’avaluació de la unitat de programació |
Tema 5: Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física |
5.1. El clima en l'aula.
5.2. Estrategias inclusives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
19 |
39 |
Seminaris |
|
30 |
20 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
32 |
22 |
54 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura en els blocs temàtics que la componen i de la professora que l’impartirà |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.
Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat. |
Seminaris |
Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.
Comentari de videos |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Els alumnes hauran de fer dos proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes. |
45% |
Proves pràctiques |
|
Realització de dos treballs relacionats amb els dos blocs de contiguts |
45% |
Altres |
|
L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80% |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'han d'aprovar les tres proves específicades. Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Cechini, J.A., Manual del maestro especialista en Educación Física., , Madrid, Pila Teleña, 1997
Sánchez Bañuelos, Fernando, Didáctica de la Educación Física y el Deporte, , Madrid, Prentice Hall,1984
Sánchez Bañuelos, Fernando, La Actividad física orientada hacia la salud, , Madrid, Biblioteca Nueva, 2004
Sicilia, A. , La investigación de los estilos de enseñanza en Educación Física: un viejo tema para un nuevo siglo, , Sevilla, Wanceulen Editorial Deportiva,2001
Sánchez Bañuelos, F. , Didáctica de la educación física para primaria, , Madrid, Prentice Hall, 2003
Siedentop, D., Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona, INDE, 1998
Ruíz Pérez, L. M., Elproceso de toma de decisiones en el deporte : clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo, , Barcelona, Paidós, 2005
Ríos, M. et al., El juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona, Paidotribo, 1999
Ruíz Pérez, L.M., Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades, , Madrid, Visor, 1994
Díaz Lucea, J., El Currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa, , Barcelona, Inde, 1996
Blandez, J., La utilización del material y del espacio en Educación Física. Propuestas y recursos didácticos, , Barcelona, Inde, 1996
Blázquez, D., Evaluar en Educación Física, , Barcelona, Inde, 1990
Contreras, O., Didáctica de la Educación Física, , Barcelona, Inde, 1998
|
|
Complementària |
Wolgang, CH. H. , Cómo ayudar a los escolares pasivos y agresivos mediante el juego, , Barcelona, Paidós, 1982
Devís, J. y Peiró, C. , Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados, , Barcelona, Inde, 1992
Cornelius, H. y Faire S. , Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones, , Madrid, Gaia, 1995
|
|
|
Altres comentaris |
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques.
No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|