DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA II Codi 11234109
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
ignasi.duch@urv.cat
cristina.mur@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
DUCH GAVALDA, IGNASI
MUR VAL, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està formada per diferents blocs temàtics que permetran a l’alumnat del Grau d’Educació Primària adquirir els coneixements específics per a poder impartir docència en educació física.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A5 Es compromet amb la ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A7 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 A8 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc II.- Didàctica de l'educació física
Tema 1: El currículum d’educació física
1.1. Els blocs de continguts
1.2. Els objectius
1.3. Les competències bàsiques
1.4. Els mètodes pedagògics
1.5. Els criteris d’avaluació
Tema 2: Programacions i Unitats Didàctiques.

2.1. Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
2.2. La sessió d’educació física.
2.3. Interacció professor - alumnes.
2.4. Funcions d‘organització.
Tema 3: Metodologia. 3.1.Estils d’ensenyança
3.2. Disposicions materials per a la pràctica.
Tema 4: L’avaluació en educació física.

4.1. Criteris d’avaluació en educació física
4.2. Orientacions per a l’avaluació
4.3. Instruments d’avaluació
4.4. L’avaluació de la unitat de programació
Tema 5: Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física 5.1. El clima en l'aula.
5.2. Estrategias inclusives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A8
B1
B3
B6
C5
20 19 39
Seminaris
A5
A8
B1
B3
B6
C4
C5
30 20 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B1
B2
B3
B6
C4
C5
32 22 54
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
B3
B4
B6
C3
C4
2 0 2
Proves pràctiques
A2
A5
B3
B4
B5
B6
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els blocs temàtics que la componen i de la professora que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives presencials o online per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.

Comentari de videos
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.
Atenció personalitzada Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. Horari d'atenció: Patricia Florenza: Primer quadrimestre: divendres de 13 a 17. Segon quadrimestre: dilluns i dijous de 14 a 15 h. i divendres de 9 a 13 h. Contacte: patricia.florenza@urv.cat; Ignasi Duch: Dilluns de 19 a 21 Dimarts de 17 a 18

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
B3
B4
B6
C3
C4
Els alumnes hauran de fer dos proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes. 30%
Proves pràctiques
A2
A5
B3
B4
B5
B6
C3
C4
Realització de diferents treballs relacionats amb els continguts i competències treballades 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitat d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà no aprovada, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- L'assistència a les classes pràctiques (seminaris i laboratoris) és obligatòria. La no assistència implicarà penalització.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i es considerarà no aprovada.

- Les tasques no presentades o no superades dins el termini establert hi seran avaluades en 2ª oportunitat.

- L'assistència i les tasques de classe han d'estar aprovades per poder fer seguir una avaluació continuada

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Sánchez Bañuelos, Fernando, Bases para una didáctica de la educación física y el deporte , , Madrid, Prentice Hall,1984
Sánchez Bañuelos, Fernando, La Actividad física orientada hacia la salud, , Madrid, Biblioteca Nueva, 2004
Sicilia, A. , La investigación de los estilos de enseñanza en Educación Física: un viejo tema para un nuevo siglo, , Sevilla, Wanceulen Editorial Deportiva,2001
Siedentop, D., Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona, INDE, 1998
Ruíz Pérez, L. M., Elproceso de toma de decisiones en el deporte : clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo, , Barcelona, Paidós, 2005
Ríos, M. et al., Actividad física adaptada : el juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona, Paidotribo, 1999
Díaz Lucea, J., El Currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa, , Barcelona, Inde, 1996
Blandez, J., La utilización del material y del espacio en Educación Física. Propuestas y recursos didácticos, , Barcelona, Inde, 1996
Blázquez, D., Evaluar en Educación Física, , Barcelona, Inde, 1990
Contreras, O., Didáctica de la Educación Física para primaria , , Barcelona, Inde, 1998
Mager, R. F., Cómo formular objetivos didácticos : el primer paso para el éxito de la formación , , Training Club : Gestión 2000 : Epise, DL 2002
Gonzalez Arevalo, C., Didáctica de la educación física , , Barcelona : Graó ; Madrid : Gobierno de España, Mi
Gonzalez Arevalo, C., Los Secretos del profesorado eficaz en educación física , , Barcelona : Inde, 2010
Gonzalez Arevalo, C., Educación física : investigación, innovación y buenas prácticas , , Barcelona : Graó ; Madrid : Ministerio de Educació

Complementària Wolgang, CH. H. , Cómo ayudar a los escolares pasivos y agresivos mediante el juego, , Barcelona, Paidós, 1982
Devís, J. y Peiró, C. , Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados, , Barcelona, Inde, 1992
Cornelius, H. y Faire S. , Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones, , Madrid, Gaia, 1995
Ruíz Pérez, L.M., Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades, , Madrid, Visor, 1994

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura té un component pràctic fonamental a través del qual es treballaran els continguts i competències bàsiques per al treball del joc a l'aula d'educació física. Es requerirà de l'alumne/a una participació activa en les sessions i una assistència regular a les mateixes. Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent